Gå til innhold

Hunden min har begynt å tisse i sengen sin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har som regel sovet inne på soverommet hos oss, men hun vekker hele tiden mannen min, så han krever at hun sover ute i stua.

Men to dager på rad nå så har hun tisset på madrassen sin. Hun er en liten hund, med stor deilig seng, og vi går alltid kveldstur mellom/fra 22.30 til 24.00, og vi står opp klokken 7 hvor vi går nok en tur med henne. Dette har aldri vært noe problem før. Hvorfor har det plutselig begynt nå? Er det en slags protest siden hun må sove alene i stua?

Hun er 5 år.

Anonymous poster hash: 30913...7e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke hunder tisser i protest, det er nok en menneskeliggjørende tolkning av atferden.

Det er vanskelig for oss å svare på hvorfor, det kan være mange ting. Kanskje har hun drukket mer og må på do? Kanskje har hun UVI eller annen sykdom? Kanskje er hun utrygg? 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke hunder tisser i protest, det er nok en menneskeliggjørende tolkning av atferden.

Det er vanskelig for oss å svare på hvorfor, det kan være mange ting. Kanskje har hun drukket mer og må på do? Kanskje har hun UVI eller annen sykdom? Kanskje er hun utrygg? 

Muligens det er fordi hu er utrygg. Hun må jo sove på et nytt sted når hu er vandt til å sove inne hos oss =(

Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne trygg på den nye soveplassen?

Hun kommer ofte til døren å piper. Da går jeg ut å sover ved siden av henne i senga si en times tid igjen før jeg går tilbake å legger meg. Og om morgen når kjæresten drar på jobb får hun komme i senga å kose en times tid før vi går tur, og jeg deretter på skolen. Men da passer vi på at hun ligger i senga si før vi ber henne komme i senga.

Skrevet

Kan hun få sove på soverommet, men da i egen seng? På din side av senga, så kan du strekke hånda ned og roe henne hvis hun er urolig?

Skrevet

Kan hun få sove på soverommet, men da i egen seng? På din side av senga, så kan du strekke hånda ned og roe henne hvis hun er urolig?

Samboeren nekter å ha hu på rommet i det hele tatt da hun vekker han

Skrevet

Hvordan vekker hun han når hun ligger på gulvet? Reiser hun seg for å vekke han? Vandrer hun mye på natten? Snorker hun? Piper hun, bjeffer hun?

Skrevet

Hvordan vekker hun han når hun ligger på gulvet? Reiser hun seg for å vekke han? Vandrer hun mye på natten? Snorker hun? Piper hun, bjeffer hun?

Hun snorker, graver seg selv ned i teppe hennes (skal under det), vandrer bort til sengen for hu vil opp.

Skrevet

Snorkingen er det lite å gjøre med, vandre til sengen kan forhindres og læres av med, det er bare trening. Gravingen er ikke lett å si noe om. Gjør hun det gjennom hele natten, eller er det nok at du brer over henne så er hun klar for en god natts søvn? Er det bare når man legger seg, så burde det ikke være et problem. Da høres det ut som at han bare finner på grunner for å få henne ut av soverommet.

Var det du som lagde den tråden for ikke så lenge siden om at samboer var så sliten og lei pga. jobb, og plutselig ville han ha hunden ut? I så fall MÅ dere snakke ordentlig om dette, for det er ikke holdbart at ene parten bare overkjører den andre.

Men ja, hunden kan tisse i sengen sin fordi hun er utrygg og frustrert over at hennes rutiner har blitt endret. Jeg ville gått tilbake til valpetrening. Sett sengen hennes der dere vil hun skal sove i fremtiden, og legg deg på madrass ved siden av. Prøver hun å snike seg opp på madrassen, så setter du henne rolig og bestemt tilbake i hundesengen uten et ord, og stryker litt på henne for å roe henne, så sover du videre. Etter hvert som det blir bedre, så kan du flytte madrassen din lenger unna, helt til du forsvinner inn på soverommet.

Skrevet

Ja, stemmer. Det er meg.

Hu graver seg innimellom, om hu er varm går hu ut av dyna si, også blir hu kald, og sånn holder hu på. Vi skal trene med hu inne på rommet i helger enn så lenge ... Men har så dårlig samvittighet. Hun sover alene i stua (gjort det skikkelig varmt og fint til henne) er sammen med henne to timer på morran, også er jeg borte på skole i 6 timer.. føler meg som en dårlig eier.

Samboer forstår ikke problemet. Han mener siden vi syns det er naturlig for små barn kan sove alene, så kan de også!

Skrevet

Ja, men dersom dere hadde en baby som sov på samme rom som dere, og som reagerte negativt når dere flyttet henne inn på eget rom, så ville dere ikke sagt "jaja, det må hun tåle."

Hunder er veldig opptatt av rutiner. Rutinebrudd kan gjøre en hund stresset, redd og usikker. Mange hunder får f.eks. separasjonsangst helt plutselig etter familien flytter i nytt hus. Da må man trene! De aller fleste hunder takler å sove alene, men de fleste trenger en gradvis overgang, ellers vil de reagere med stress.

Skrevet

Ja, men dersom dere hadde en baby som sov på samme rom som dere, og som reagerte negativt når dere flyttet henne inn på eget rom, så ville dere ikke sagt "jaja, det må hun tåle."

Hunder er veldig opptatt av rutiner. Rutinebrudd kan gjøre en hund stresset, redd og usikker. Mange hunder får f.eks. separasjonsangst helt plutselig etter familien flytter i nytt hus. Da må man trene! De aller fleste hunder takler å sove alene, men de fleste trenger en gradvis overgang, ellers vil de reagere med stress.

Sovi med henne på gulvet hver natt, men ikke hele natten. Så kanskje jeg skal gjøre det. Tror du at det blir verre om hun blir med inn på soverrommet i ihelgene, eller vil det gjøre det enda verre for ny rutine?

Er jeg også veldig fæl som er så lite med henne? Hun sover jo nå alene 24-06/06.30, går 30 min tur, koser en time, også drar jeg på skole 08.30-14.30 ... også er jeg med henne resten av dagen?

Skrevet

Nei, du er ikke fæl! Mange hunder sover i stua, og de fleste eiere har jobb eller studier. Det er helt normalt, og det går fint. Det viktige er at du bruker mye tid på henne på ettermiddag/kveld, med turer og lek, trening og kos. Hunder sover uansett mye mer enn oss mennesker.

Jeg ville ikke latt henne sove på soverommet i helgene mens dere holder på å lære henne opp. Jeg ville gått 100% inn for å lære henne opp med en gang, selv om det kan være slitsomt for deg å skulle ligge på madrass hele denne perioden. Jeg anbefaler forresten nettopp madrass i stedet for sofa, fordi du kan flytte deg gradvis lengre unna henne.

Jeg hadde en valp som lå i hundeseng, også skulle jeg flytte litt på møbler så sengen hennes ble flyttet 2.5 meter unna der den sto. Hun hyyyylte og mente at dette var en helt grusom rutineforandring, og skulle ikke sove den natten! Jeg måtte flytte senga hennes tilbake, og så heller flytte den 10 hvert døgn. Nå var nok hun ganske ekstrem, men i dag er hun verdens tryggeste og kjærligste hund, og faller til ro over alt.

Skrevet

Om hun ikke får lov til å komme opp i sengen enkelte ganger, så må du nesten være konsekvent og ikke la henne få komme opp i sengen i det hele tatt. Noe annet blir nok veldig forvirrende for hunden, spesielt når den er ung.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...