AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Har en nydelig gutt på 10 år som nettopp har begynt i 5 klasse. Så vidt jeg vet har han mange venner på skolen, både gutter og jenter, men jeg merker han har et slags problem. Han sliter med konsentrasjon. Han går på karate 3 ganger i uka, men en gang i blant der (oftere nå), kan man se han er ukonsentrert og ikke følger med på treninga. Idag ropte læreren på han flere ganger, før han i det hele tatt reagerte, og noen foreldre som så på + de andre ungene, begynte å le av han. Siden skolen har begynt, har han også slitt veldig med lekser. Han er matte- norsk og engelsklekse, som alt skal være klart til fredager, men det ser ikke ut til at han klarer å gjøre disse leksene. Han er smart, men han klarer ikke konsentrere seg. Jeg kan spørre han hva 7*6 er flere ganger på rad, og han glemmer hele tida hva svaret er. Han klarer heller ikke gjøre leksene sine alene. Skal han gjøre lekser, MÅ jeg sitte med han og gjøre ALT med han. Dette er vanskelig når jeg jobber, må rydde, lage mat, og passe på minstejenta mi. Storesøster hjelper ofte til ho også (17). I forrige uke satt ho i 3 timer og hjalp han med mattelekser. Han har utrolig mye mattelekser. Største problemet er kanskje at han ikke klarer å gjøre lekser alene. Noen er nødt til å sitte og løse oppgaver og den slags med han, ellers gjør han det ikke. Vi har prøvd alt, belønning, som å gi han noe han vil ha, eller straff, som å ta fra han ipad i en dag eller to. Det funker likevel ikke. Virker som om lekser er hans siste bekymring. Han kan sitte i opptil en time og bare slurve med tida, selv med boka foran seg. Han pleier ofte å glemme bøkene sine på skolen også. Kan be han hver dag om å ta med hjem den og den boka, men han tar det ikke med likevel. Er dette normalt? Eller trenger han hjelp? Kan ikke huske at han var sånn før, det er nå han har blitt sånn. Han hadde leksehjelp 1 gang i uka før, og det syntes han var stas, men nå som han går i 5 klasse, får han ikke det tilbudet lenger. Vurderer å snakke med lærer om dette. Blir jo bekymret for han når han er så sløv og ukonsentrert, og jeg vil gjerne hjelpe han. Noen som vet hva jeg burde gjøre? Anonymous poster hash: c9014...e67
Gjest supernova_87 Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Snakk med lærer og hør om dere skal få en utredning på om han har ADD eller lignende. Og om de har råd og tips til hvordan han kan få gjort leksene. Kanskje dere trenger litt hjelp av en rådgiver eller spesialpedagog. Det er ikke et nederlag å be om hjelp. Lykke til!
minister-mio Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Kanskje han bare er sliten? Jeg blir sliten bare av å tenke på tre timer matte og tre treningsøkter i uka 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Dette høres akkurat ut som min 10-åring, og flere andre gutter i klassen hans. De sliter med konsentrasjonen, og det er ikke evnene det står på. Her må vi også følge ham tett opp med leksene, ellers blir lite gjort. Jeg har dessverre ingen gode råd, fordi vi har prøvd det meste selv. Utrolig nok får han til å jobbe kjapt når de har tester på skolen, slik at han får gjort det han skal der, men det er jo slitsomt både for ham og oss at vi må mase mye for at leksene skal gjøres. Vil uansett anbefale deg å snakke med læreren om det, slik at h*n også kan være oppmerksom på det! Anonymous poster hash: 5c2d4...ef6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Kan være at han er sliten, at noe plager ham, eller at han rett og slett synes stoffet ikke er utfordrende nok? Eller det kan være så enkelt som mangel på motivasjon. Den sliter nå alle med, men straks det dreier seg om barn så er det plutselig så usannsynlig. Anonymous poster hash: f1005...3e5 1
Gjest Mythic Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Det kan virke som han har oppmerksomhets- og konsentrasjonsvansker. Har dere ikke merket dette før nå? Barn som sliter med disse tingene, blir jo gjerne fanget opp allerede i barnehagen. Er det ingen som har tatt opp dette som noe han har strevd med tidligere?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt, om han har problemer eller ikke. Mange barn lever litt i sin egen verden, så når han ikke oppfatter at han blir ropt på så er ikke det isolert sett et problem. Summen av det du beskriver kan likevel tyde på at du burde gjøre noe, både fordi du som mor bør lytte til magefølelsen, men også fordi sønnen din over tid kan utvikle et problematisk forhold til skole og skolearbeid. Skole skal fortsatt være en stor del av livet hans i mange år og det er viktig at han opplever mestring og glede ved det å lære. Først av alt ville jeg tatt kontakt med kontaktlæreren hans for å høre om de opplever noe av den samme bekymringen. Videre derfra kan skolen ta kontakt med PPT for få veiledning eller evt be om utredning. Du kan også selv ta kontakt med fastlegen og be om å bli henvist til BUP for samtaler og utredning der. Hvem som gjør hva av PPT og BUP er litt forskjellig fra kommune til kommune, men dette kan kontaktlærer hjelpe deg med. Lykke til!Anonymous poster hash: 363f3...178
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Kan hende det er noe så lite som mangel på noe ernæringsmessig? Kanskje det er noe han tenker veldig på? Kanskje noen på skolen blir mobbet, kanskje han er forelsket i ei jente/gutt, kanskje han har hørt dere krangle og tenker mye på det? - bare eksempler om noe som kan ta opp plassen i et lite barnehode. Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du sier, fra da jeg selv var barn. Nesten 10 år senere ble jeg diagnosert med ADD, og alt klarnet veldig for min, og min mors del. Men det kan jo hende han ikke har det;) Anonymous poster hash: bb888...674
SiMa Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Gjør han det bra faglig på skolen? Eller sliter han faglig? Begge deler kan gjøre lekser til en utfordring, enten fordi det rett og slett blir kjedelig eller fordi det er for vanskelig. Er han ukonsentrert på skolen også? Glemmer han faktisk bøkene på skolen, eller er det noe han gjør med vilje for å slippe unna lekser? Praktiske løsninger kan være å lage en lapp hver dag for bøker han skal ta med hjem, og legge den et sted det er naturlig at han ser den når han pakker ned sekken for å dra hjem fra skolen. Det kan også være greit å ha en fast rutine på når og hvor lekser gjøres, og sørge for at det ikke er distraksjoner i nærheten. Tv, pc etc av. Rydde unna blader og andre mer interessante ting som kan ta oppmerksomheten fra leksene. Søsken leker rolig/gjør lekser selv/tegner eller leser mens han gjør lekser. Er han mett og uthvilt når han gjør lekser? Sover han nok? Blir det mye med karate tre ganger i uka? Det kan hende han rett og slett er sliten eller blir ukonsentrert på grunn av "stress". (Kom ikke på noe bedre ord.) 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Ts her. Har hørt litt fra læreren at han er en som kan tulle mye, og han liker å irritere vettet av folk, dette er ting vi har merka selv. Han liker karate godt, har drevet med det siden 4 års alderen, og vinner ofte + får mye skryt av trenere. På skolen er han jo relativt flink, så vidt vi vet, og han kan lære raskt, men han har ingen motivasjon. Vi maser så mye på han og tvinger han så mye til å gjøre lekser, men det eneste han vil er å leke og være foran en skjerm. Tror ikke ting er for stressende for han akkurat, og han pleier å legge seg maks 10 (han får utrolig nok ikke sove før det, men han pleier å være i senga halv 10) Far og jeg krangler lite når de minste er til stede, så tror ikke krangel kan være noe, men han krangler ofte med søstrene sine. Lillesøster er ofte urettferdig mot han, og når han blir sur på lillesøster, blander storesøster seg inn og det med at storesøster tar parti med ho minste, og det blir to mot en. Det tror jeg kan være vanskelig for han (Vi har snakka med storesøster mange ganger om å ikke ta parti med en av dem og lage et vanskelig forhold, men ho hører aldri etter). Han har også begynt å bli aggressiv og heve stemmen når han blir irritert, noe han har fått fra storesøster, som ho har fått fra far. Det er liksom de 2 siste åra han har blitt sånn, altså aggressiv, men konsentrasjonsproblemer og motivasjonsproblemer har jeg merka først nå i 5 klasse. Tenker kanskje skolen har blitt litt for mye for han. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror nesten jeg er nødt til å ta en prat med han og hele familien, også snakke med lærer for å få en ordning på dette. Kanskje få han til legen og sjekke om han ikke har noe ADD eller lignende, som foreslått over. Takk for svar alle sammen! Settes pris på! Anonymous poster hash: c9014...e67 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Høres nøyaktig ut som min 10 med ADD ☺ Konsentrasjonen blir mye bedre når medisinen inntas her Anonymous poster hash: 8c389...966
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå