AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Vi har flyttet inn i ny leilgheten i en bygård med 7 leiligheter. Vi flyttet inn for 3 uker siden. Det er veldig lytt her, og naboene nede er eldre. De irriterer seg veldig over barna mine siden det er så lytt. De løper lite inne, men går litt hardt i gulvet noen ganger. Utenom det hender de at de mister en leke i gulvet. Naboene har sagt at de ikke ønsker at barna skal leke rett på gulvet. Jeg prøver å unngå det, men det er ikke helt lett å unngå hele tiden. De er jo små. Jeg går på tå her hele tiden og snakker masse barna om at de må være stille. Ellers har jeg tv maks på niva 10. Og har null musikk og andre ting ellers. Alikevel er ikke de nede fornøyde. Pga at barna lager lyd en gang i blandt. Så de har klaget til huseieren og krever lydisolasjon, noe som tydeligvis mangler helt her. Det gidder ikke huseier og truer meg nå med utkastelse isteden hvis ikke ting blir helt stille her oppe. Det synes jeg er urettferdig, for jeg hører også mye fra de nede, blandt annet at de har tv ekstremt høyt til langt ut på kvelden. Men det plager ikke meg. Men det viser jo at lyd går begge veier. Samtidig bor det også en eldre dame her i 1 etasje som legger seg opp i alt her. Og mener at vi må alle samles til et husmøte for at alle skal ha like regler. Da jeg spurte hva slags regler det var hun mente, var det blandt annet at hun ønsket ikke at folk skulle ha besøk på kvelden. For da kunne hun høre folk gå i trappene. Var mye annet surr også. Pluss at hun kunne ikke skjønne at jeg kunne bo her med barn, og håpet at vi ikke skulle bli her for lenge for barna sin skyld. Det bor tre andre her med barn. Nå er jeg så sliten i hue av å gå på tå her. Bare etter 3 uker. Men vi kan ikke bare flytte igjen heller. Har huseier rett til å kaste oss ut når det i utgangspunktet er ingen lydisolasjon her? Og vi faktisk er veldig stille her oppe, men det er jo klin umulig å være helt stille. Vi må jo kunne leve. Jeg er så lei meg nå :/Anonymous poster hash: 6473b...396
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Nei, huseier kan ikke kaste dere ut pga normal lydnivå! Det er vel egentlig pålagt å ha etasjeskille (dvs med lydisolasjon) når det er registrert flere boenheter? (Er usikker, kanskje noen vet dette). Så si fra til huseier at du bruker leiligheten normalt og ikke vil flytte. Og ikke gå på tå hev, det er det ingen grunn til. Du har all rett til å bo som du vil i en leilighet du har leid, så lenge du tar normale hensyn og er stille mellom 23-07. Og å lage regler om besøk er helt vanvittig...!! Jeg ville kontaktet https://www.leieboerforeningen.no/med en eneste gang, for jeg tror du kommer til å få trøbbel med slike naboer og en slik huseier, selv om du har alt rett. Anonymous poster hash: d3779...3ee 7
Dex Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Utleier må forholde seg til husleieloven. Dere kan ikke kastes ut på grunnlag av hva du skriver, det er jo kun normal aktivitet. Kan ikke se at det engang er i nærheten av å være vesentlig mislighold av en lovlig leiekontrakt. Om du får brev om utkastelse av huseier så bør du bestride dette. Ingen namsmann eller tingrett i Norges land vil gi huseier rett i dette utfra hva du skriver (hvert fall så langt jeg kan skjønne). Men, selv om du har rett så gjør det jo ikke nabomiljøet noe hyggeligere. Ikke gøy å føle at en ikke kan leve i sitt "eget" hjem 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Nei, huseier kan ikke kaste dere ut pga normal lydnivå! Det er vel egentlig pålagt å ha etasjeskille (dvs med lydisolasjon) når det er registrert flere boenheter? (Er usikker, kanskje noen vet dette). Så si fra til huseier at du bruker leiligheten normalt og ikke vil flytte. Og ikke gå på tå hev, det er det ingen grunn til. Du har all rett til å bo som du vil i en leilighet du har leid, så lenge du tar normale hensyn og er stille mellom 23-07. Og å lage regler om besøk er helt vanvittig...!! Jeg ville kontaktet https://www.leieboerforeningen.no/med en eneste gang, for jeg tror du kommer til å få trøbbel med slike naboer og en slik huseier, selv om du har alt rett. Anonymous poster hash: d3779...3ee Takk for svar. Jeg kommer ikke til å flytte, for dette synes jeg blir for dumt. Da kan huseier ikke leie ut til noen med barn da, hvis det skal være helt dødt her oppe hele tiden. Vi tar veldig hensyn her ja, og er helt stille etter klokken 11. Er vel igrunn helt stille etter klokken 7 når barna er lagt. Så ja.. Takk for tips, skal se på linken du sendte meg Anonymous poster hash: 6473b...396
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Herregud for noen naboer. Håper du får mulighet til å flytte snart Anonymous poster hash: aa9a8...5e6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå