PaperFlower Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Igår kveld prøvde jeg meg for aller første gang på hjemmelaget syltetøy. Jeg hadde masse solbær som jeg ikke visste hva jeg kunne gjøre med, så da ble det syltetøy. Problemet er at nå som syltetøyet er ferdig og de er på glassene sine, ser jeg at det har nesten ikke blitt tykkere/stivere i det hele tatt. Er som en tynn suppe med et par bær i. Uff. Kan selvsagt fjerne bærene å bruke det som en slags saft, men skulle gjerne ha fått noe syltetøy ut av det også. Har lest på nettet at jeg kan kjøpe sylte- eller frysepulver (ikke at jeg vet forskjellen), og koke opp syltetøyet igjen og tilsette det. Men jeg lurer på, går det ann å tilsette gelatinpulver istedet? Eller blir resultatet bedre med sylte-/frysepulver? Det er som sagt snakk om en tynn saft-lignende konsistens med et par bær i. Vil noe av dette hjelpe eller er det hele ødelagt? Note to self: neste gang jeg plukker godt modne solbær skal jeg ikke tilsette noe spesielt med vann i allefall. For væske ble det mer enn nok av i "syltetøyet".
Minya Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Til en tiliterskjele stappfull av bær skal du egentlig bare tilsette et par deciliter vann for å unngå at det svir seg i bunnen Du kan også ende opp med suppe/rørte bær i stedet for ordentlig syltetøy om du bruker for lite sukker. Sukkeret hjelper nemlig til å stive opp syltetøyet naturlig, så syltetøy med redusert sukkerinnhold bør man bruke syltepulver eller frysepulver for å stive det av, men jeg vet ikke om det hjelper noe særlig når du allerede har kokt opp og avkjølt galskapen. Gelatinpulveret kan muligens ødelegge enda mer, eller du kan ende opp med solbærgelé i stedet. Omnomnom.
PaperFlower Skrevet 10. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2015 Til en tiliterskjele stappfull av bær skal du egentlig bare tilsette et par deciliter vann for å unngå at det svir seg i bunnen Du kan også ende opp med suppe/rørte bær i stedet for ordentlig syltetøy om du bruker for lite sukker. Sukkeret hjelper nemlig til å stive opp syltetøyet naturlig, så syltetøy med redusert sukkerinnhold bør man bruke syltepulver eller frysepulver for å stive det av, men jeg vet ikke om det hjelper noe særlig når du allerede har kokt opp og avkjølt galskapen. Gelatinpulveret kan muligens ødelegge enda mer, eller du kan ende opp med solbærgelé i stedet. Omnomnom. Ja, solbærgele hadde egentlig vært et bedre alternativ enn det jeg har nå skal jeg være ærlig. ... Nå når jeg tenker meg om kan det hende det sto 0,5 dl vann, mens jeg las det som 0,5 liter vann, det var iallefall det jeg tok oppi kjelen om jeg husker rett. Øh. Tør ikke sjekke. Kanskje jeg kan koke av vannet? Eller blir det bare brent smak da kanskje...?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Jeg ville forsøkt med Jam eller Certo syltepulver, evt grønn Certo(pektin). Det konserverer syltetøyet også. Følg anvisningen på pakken. Anonymous poster hash: d3092...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå