Gå til innhold

Hva skjer med alle disse Google-translate-sidene jeg kommer over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten alltid når jeg søker på noe på norsk, finner jeg tusenvis av treff som er oversatt (veldig dårlig) fra engelsk til norsk. Sidene seg greie ut, så jeg trykker meg inn. Også ser jeg at alt er rævva oversatt. Altså: direkte copy-paste fra Google translate. De siste dagene har jeg søkt på en del oppskrifter, og det er helt latterlig hvor mange av disse som dukker opp.

Jeg husker ikke at dette var vanlig for noen år siden? Men nå er det flere resultater av den sorten enn av det legitime, ordentlige norske. Her er et eksempel, da jeg ville finne en oppskrift på solbærkompott:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=solb%C3%A6r%20kompott

Allerede det andre treffet er ei sånn side. Også har du "Ladyverygood" (høres dumt nok ut i seg selv), "womensite.eu", "country-tips", "harvest.as"... Det vil ingen ende ta!

Her er "oppskriften" jeg fant, som er like hjelpsom som en trestubbe:

skille bær fra børstene vi velger den største og mest intakte, og min nøyetørker.Forbereder en sirup av sukker og vann og avkjøles til 60-70 grader.Bær Solbær blanshiruem, slippe et par minutter i sirup (slik at de ikke vil krympe og pop), og sette bankene.Fyll de varme sirup bær, sterilisere (det samme som i det foregående oppskrift) og ruller.

Hvis jeg søker på norsk vil jeg ha norske resultater som jeg kan forstå. Skulle ønske Google kunne luke ut sider som disse. Noen som har en forklaring på denne boomen av idiotiske sider? Eller vet om det finnes en måte å skru de av i googlesøket, eller utelate de? Er irritert nå.  :dry:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"oppskrift" som er like hjelpsom som en trestubbe - jeg liker formuleringen din.

Jeg irriterer meg også grønn over disse sidene, så jeg skal følge med på denne tråden.

Anonymous poster hash: 9180d...b59
  • Liker 1
Skrevet

Prøv søket ditt med anførselstegn rundt uttrykket du ønsker å få søketreff på. "Solbærkompott" vil kunne returnere litt andre treff enn bare solbærkompott. Med anførselstegn rundt søker man spesifikt på uttrykket mellom anførselstegnene, uansett om det er flere ord i uttrykket.

• Liker 1
Skrevet

Prøv søket ditt med anførselstegn rundt uttrykket du ønsker å få søketreff på. "Solbærkompott" vil kunne returnere litt andre treff enn bare solbærkompott. Med anførselstegn rundt søker man spesifikt på uttrykket mellom anførselstegnene, uansett om det er flere ord i uttrykket.

Takk! Det visste jeg jo egentlig men tenkte ikke på å bruke det i denne sammenhengen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...