Gå til innhold

Dere med felles økonomi og barn, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, vi er en familie på 4 stk nå. Neste mnd blir vi 5 :) vi er to voksne, 1 fellesbarn på 3 år og han har et barn fra før på 16 år som bor hos oss 50%. Vi bor i min bolig som jeg betaler lån på.

Frem til nå har jeg betalt alle utgifter i form av mat og huslån, men nå som jeg er student går jeg i minus hver mnd og må ta av sparepengene mine. Samboer har bidratt med mat innimellom og han betaler bhg for datteren vår på nesten 3000 kr i mnd.

Jeg ønsker selvsagt ikke å tjene penger på at han bor hos meg, men en voksen mann og en gutt på 16 år spiser vanvittig mye mer enn meg og ei lita jente. Så, har dere noen lure tips til hvordan vi løser dette? Vi har blitt enige om at han betaler mat de 2 ukene i mnd sønnen hans er hos oss, så betaler jeg de andre ukene. Men dette er vel en litt kronglete måte, kanskje? Har dere én felles konto som blir brukt til klær, mat, toalettartikler, bursdagsgaver etc, eller hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: dc65f...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler mat og huslån, da betaler du jo vesentlig mye mer enn han?

Hadde opprettet en felles konto til felles regninger (f. eks barnehage, strøm, fellesutgifter og ting til fellesbarna) og mat, der han betaler inn noe mer enn du gjør (dere kan samenligne kontoutskrifter og se hvor mye mer mat koster når sønnen bor der).

Vi har ikke kort til vår felleskonto (koster ekstra om vi vil ha kort), men begge har tilgang til kontoen fra nettbanken og overfører penger fra den til egen konto når  man har betalt noe.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men kontroll på pengene vi tjener selv.

Huslån trekkes fra ham, forsikringer, barnehage, strøm osv fra felleskonto. Og så betaler vi større regninger eller overfører penger til hverandre etter hvem som har mest på sparekonto for øyeblikket. Fungerer godt da ingen av oss har som ambisjon å utnytte situasjonen, og vi har ett ganske likt forbruk på private ting.

Anonymous poster hash: 0e9bb...522

Skrevet

Hva vi gjør (jf. overskriften) og hva dere bør gjøre er to helt forskjellige ting, men la meg svare likevel.

Vi har felles økonomi, helt og fullt. Eier alt (hus og bil) sammen, har felles barn og bruker omtrent like mye på fellesutgifter. Vi tjener omtrent det samme også. Så vi har noen regninger hver som vi har ansvar for, bytter på å handle, og setter penger inn på sparing, hvis det er noe igjen fra forrige måned når lønningen kommer. Jeg tror jeg har litt mer utgifter enn ham, men så pleier han å spare mer enn meg, så det har ikke noe å si.

Så hva kan dere gjøre? Jeg stusser veldig over det at han bor gratis. Eller betaler han noe på lånet ditt? Du skriver at du ikke tenker å tjene på ham, men nå tjener vel han på deg? Dette er det viktigste, slik jeg ser det, ikke matutgiftene. Jeg vet ikke hva som er mest rimelig her, men enten halvparten av det du betaler eller litt mindre enn det, avhengig av hva det ville kostet for ham å bo et annet sted. I tillegg kan det kanskje være en ide å se på hvor mye dere har brukt på mat det siste halve året, og bruke det som utgangspunkt for en plan. Da kunne dere f.eks. regne ut hvor mye dere bruker på mat i måneden, og betale inn halvparten hver på en felles konto. Dette kunne dere gjøre med TV, strøm og den typen ting også. Så kan dere snakkes om han bør betale litt mer enn deg, siden sønnen hans bor der. Til slutt: felles barn koster jo ganske mye mer enn barnehage, så det virker litt rart om dere ikke deler på de utgiftene? Her kommer også felleskontoen til sin rett.

Anonymous poster hash: 4cea1...d14
  • Liker 1
Skrevet

Vi har 100% felles økonomi. To felles barn, hus og firmabil (hans). Alt vi tjener går inn til vår felles brukskonto. Nå er jeg student, og vi har av den grunn lavere inntekt noen år, men likevel går alt av studielånet mitt og lønnen hans til felleskontoen.

OM det skulle skjære seg, deler vi alt likt, selvom han tjener bedre (akkurat nå) og det at jeg har vært student noen år. Huset vårt står 50-50 på hver. I og med at jeg er student, er jeg også mer fleksibel ift barna og husarbeid e.l. og dermed føler begge at det er en vinn-vinn situasjon. 

Anonymous poster hash: 420f4...8a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...