AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Nå har jeg gått med bihulebetennelse siden mandagen, og det blir ikke bedre. Det er vondt i høyre side av ansiktet, bak øyet, nesa, panna og tinningen. Hver gang jeg beveger hodet mitt framover så skjærer det i tinningen, og det trykker i hodet, er utrolig ubehagelig og vondt! Jeg er også utrolig sliten, og orker ingenting. Føler meg dårlig... Jeg vet at jeg kan få antibiotika hos legen, men det er ikke nødvendig med antibiotika under en bihulebetennelse. Er det noen som har tips/kjerringråd hva som kan lindre smertene? Har dere erfaring med bihulebetennelse, hvor lenge tok det før smertene gikk over? Var dere på jobb under perioden? Anonymous poster hash: a3a58...c17
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Paracet/Ibux for å døyve smertene, det er vel det som funker best. Vet en del skyller nesen med saltvann, men det har jeg ikke prøvd. Anonymous poster hash: 85520...883
melatonin Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Hvitløk og ingefær ☺ gamle kkjærringråd. Hvitløk er som naturlig antibiotika og ingefær er betennelse dempende. Frisk luft var min redning. Enig med deg ang antibiotika, 8 av 10 ganger er det ikke nødvendig og folk dytter i seg for mye antibiotika. Det er helt jævlig med bihulebetennelse, og der kan drive på en stund, men greit å la kroppen ordne opp selv.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Paracet og ibux for smertene og feberen, og Otrivin nesespray til bihulene. Otrivin er sterk, så du må ikke bruke det etter du er ferdig med betennelsen (kan bli avhengig), men siden den er sterk så gjør den et eller annet med bihulene som dreper betennelsen. Husk å stå på hodet slik at du faktisk får det i bihulene (20sek). Den får du kjøpt reseptfritt. Jeg sliter med tette bihuler og har 1-3 betennelser i året. Hvis jeg merker det tidlig og tar otrivin med en gang så unngår jeg det verste faktisk! Anonymous poster hash: e5fa4...037
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Først må du til legen og se om det er bakterielt eller virus. Er det bakterielt hjelper AB. Mest sannsynlig er det virus. Beste tips; ta tiden til hjelp, betennelsesdempende, smertestillende og hvile, pluss masse væske Anonymous poster hash: 50dcb...9b2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Paracet/Ibux og nesespray virker best hos meg. Det er veldig vondt og fryktelig plagsomt. Bihulebetennelse kommer nesten alltid fra virus og det tar ca 10 dager før det er over. God bedring! Anonymous poster hash: c0aab...1a1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Kjøp metolatum krem på apoteket, og nesespray apoteket kan anbefale. Mentolatumen tar du en desj i i kokende vann, oppi en kjele eller en balje som tåler kokende vann. Rører ut, tar et håndkle over odet og baljen slik at håndkle danner et telt over hodet ditt og baljen. Dampen puster du inn, den løsner og åpner opp i neseslimhinnen. Ha eventuelt noe å pusse nesen med innen rekkevidde. Etter et godt dampbad på minimum ti minutter bruker du nesesprayen og legger deg til å hvile. Anonymous poster hash: 6338a...019
Ulven Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 (endret) Kjøp Fenumax på helsekost. Den hjelper på slimhinnehevelsen. Så kjører du på med paracet/ibux el og nesespray. Evnt neseskylling hvis du får til dette. Ligg høyt med hodet om natten. Er du ikke bedre innen en uke fra nå, bør du få en vurdering av lege. Hilsen bihulebetennelsekroniker Endret 10. september 2015 av Ulven
Gjest Halvveis Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Kjøp Fenumax på helsekost. Den hjelper på slimhinnehevelsen. Så kjører du på med paracet/ibux el og nesespray. Evnt neseskylling hvis du får til dette. Ligg høyt med hodet om natten. Er du ikke bedre innen en uke fra nå, bør du få en vurdering av lege. Hilsen bihulebetennelsekroniker Du kan også gjerne prøve fersk chilli. Jo, sterke, jo bedre. Det hjelper mot det meste i bihulen :-)
Ulven Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Du kan også gjerne prøve fersk chilli. Jo, sterke, jo bedre. Det hjelper mot det meste i bihulen :-) Klarer dessverre ikke sterke ting i munnhulen da den er stråleskadet, men takk for tipset.
Agathe Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Det som hjalp meg var to ting. Ene var å stå i dusjen og holde ansiktet under den varme dusjstrålen, var akkurat som det åpnet seg og jeg fikk pusset ut masse grønlig snørr (sorry, ekkelt). Vridde også opp en vaskeklut i varmt vann og la over nese og bihuler. Det andre var å bruke saltvannsampuller (nycoklar), en sånn i neseboret ventet litt og pusset nesen (NB, måtte ikke være tett i nesen så brukte vanlig nesedråper først). Følte at når jeg fikk åpnet opp og begynte å få ut dritten så ble det bedre etterhvert. Jeg var først forkjølt og så fikk jeg bihulebetennelse, tror det tok en ukes tid før jeg var bra. Masse god bedring til deg
siebaeo Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 Håper du er bra nå. Men her er mine tips Rinexin tabeletter på resept! Slimhinneavsvellende i pilleform. Det har reddet meg mang en gang. Ikke puss nesen hardt, det bare irriterer nesen. Saltvannskylling med nesehorn må nesten være det aller beste. Tre ganger om dagen når det er betennelse på gang, det kan løse det hele før det nesten har startet. På apoteket finnes også en nesespray du må mikse sammen selv, soner spesieøt for bihulebetennelse. Den skal sprutes inn i nesa og jobber noe voldsomt. Det svir litt og man nyser masse. Men den gjør ett eller annet som renser bihulene. Skal brukes i noen dager. Kort fortalt; åpne opp! 😉
Cata Skrevet 11. september 2015 #13 Skrevet 11. september 2015 Støtter løsningen med nesehorn og grundig skylling med saltvann. I fjor hadde jeg en stridig bihulebetennelse etter gjentatte forkjølelser på våren. Jeg skylte og skylte i en hel måned før dritten omsider gav seg, men ble kvitt elendigheten til slutt. Dette er også en metode som er rimelig uskadelig og ikke irriterer slimhinnene unødig så lenge man får saltmengden i skyllevannet riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå