Gå til innhold

Temabasert ukesmeny for middager

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bruker altfor mye tid på å fikle med matplanen min - jeg elsker det, men det blir lett litt i overkant tvangspreget, og av og til når jeg forandrer en liten detalj, rakner hele opplegget og jeg blir irritert. Jeg har en del "krav" til både variasjon og struktur. Tenkte derfor at enkle temaer for hver ukedag måtte være en god idé. Dette er hva jeg ser for meg:

MANDAG: SUPPE I SENTRUM - gryterett/suppe

TIRSDAG: KYLLING/GRIS - nakkekotelett/kyllinglår/-vinger

ONSDAG: SUPPE I SENTRUM, reprise - oppvarmet gryterett/suppe

TORSDAG: FAST FISK - laks/kryddersild

FREDAG: OVERRASK MEG - ferdigkjøpt/rester/eksperimentér/noe utenom det vanlige

LØRDAG: BARNAS DAG - cheese on toast/pannekaker

SØNDAG: OKSE/LAM - biff/oksekotelett/lammekoteletter

Noen som gjør noe lignende, eller har prøvd og gått vekk fra det igjen? Fordeler, ulemper?

Endret av Pringle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har faste ukedager som er travlere enn andre kan det være en idé å ha lettere/raskere middager, som feks pasta, suppe eller en salat. Sånn gjør i hvert fall vi det.

Hos oss har vi også nesten alltid sjømat om lørdagen (det er blitt en greie). Ellers er ikke så mye fastsatt. fra mer enn én uke om gangen.

Det er fint med planer, men det er også viktig å være så fleksibel at planene ikke blir en tvangstrøye og virker mot sin hensikt. Dessuten er det fint å være åpen for å slå til når man finner noe ekstra ferskt og fint på butikken/torget etc. Feks frukt og grønt i sesong, fersk lokalfanget fisk på fiskebutikken (veldig aktuelt her i huset i hvert fall), fersk kjøtt på Bondens marked. Mange små gode restauranter kjører dette prinsippet med håndskrevne menyer fra dag til dag - verdt å merke seg!

Anonymous poster hash: 5df3b...dd4
  • Liker 4
Skrevet

Veldig fine poeng, tusen takk! Nå er jeg ganske hjemmeværende med all min tid til egen disposisjon, men det kan jo skje at jeg skal på noe spesielt. Jeg liker å kunne være fleksibel og benytte meg av gode tilbud. Elsker å gå og titte, men blir også lett overveldet av alle valgene.

Skrevet

Jeg tenker det er fint med en lignende plan, men jeg tenker gjerne 1 veggis, 2 fisk pr uke og så får resten bli som det blir. Noen uker blir det flere veggis, noen ganger mindre fisk, men sånn overordnet sett. Jeg liker også å ha minst en suppe, enten den er vegetar, fisk eller med kjøtt. Fredager blir ofte texmex eller hjemmelaget pizza. Eller sushi.

Anonymous poster hash: e1ac8...b80

• Liker 1
Skrevet

Har regel om fisk/sjømat minst 2 dager i uken, ellers pleier vi å se det an på hvilken dag vi blir mest travel og ha noe lettvint da:)

Anonymous poster hash: 741a1...4c2
Skrevet

Var ei vending jeg kjørte fisketirsdag, men så ble det fisk når det passet seg istedet.

Skrevet

Jeg tenker det er fint med en lignende plan, men jeg tenker gjerne 1 veggis, 2 fisk pr uke og så får resten bli som det blir. Noen uker blir det flere veggis, noen ganger mindre fisk, men sånn overordnet sett. Jeg liker også å ha minst en suppe, enten den er vegetar, fisk eller med kjøtt. Fredager blir ofte texmex eller hjemmelaget pizza. Eller sushi.

Anonymous poster hash: e1ac8...b80

Jeg er nok altfor glad i kjøtt, og jeg liker bare noen få fiskeslag :P Bortsett fra som sushi, men det "orker" jeg ikke å lage, og det blir sjelden til at jeg kjøper det ferdig.

Tenkte på "tacofredag", en av grunnene til at jeg syntes ukesmeny hørtes så sjarmerende ut :)

Skrevet

Var ei vending jeg kjørte fisketirsdag, men så ble det fisk når det passet seg istedet.

Jeg liker noe fisk og har prøvd å få til fiskemiddag omtrent en gang i uka, men jeg liker også mye annet, så mange andre middager har sneket i køen! Med en fast dag vil jeg kanskje lettere få gjennomført det å spise mer fisk.

Skrevet

Jeg liker noe fisk og har prøvd å få til fiskemiddag omtrent en gang i uka, men jeg liker også mye annet, så mange andre middager har sneket i køen! Med en fast dag vil jeg kanskje lettere få gjennomført det å spise mer fisk.

Ja, det var eneste måte å gjøre det på for meg i hvertfall. Skrei etter jul og så laks/seifilet ellers.

Skrevet

Har regel om fisk/sjømat minst 2 dager i uken, ellers pleier vi å se det an på hvilken dag vi blir mest travel og ha noe lettvint da:)

Anonymous poster hash: 741a1...4c2

Det hørtes flott ut, men blir altfor begrensende for meg, tror jeg, jeg liker bare fet fisk. Sjømat er dog ikke bare fisk... hm. Må tenke :)

Skrevet

Det hørtes flott ut, men blir altfor begrensende for meg, tror jeg, jeg liker bare fet fisk. Sjømat er dog ikke bare fisk... hm. Må tenke :)

Ellers da så spiser jeg alltid ute/bestiller pizza den dagen jeg shiner leiligheten skikkelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...