Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #1 Del Skrevet 18. september 2004 Kan man få kopi av foreldresamtaler(altså mellom foreldre og avd.leder) i barnehagen? Hvis ikke; hva er da hjemmelen for å nekte dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. september 2004 #2 Del Skrevet 18. september 2004 Kopi av foreldresamtaler? Mener du det arket som ped.lederen skriver notater på? Det arket får du mest sannsynlig ikke, fordi det er personlige notater. Du kan jo notere dine egne..... Ofte benyttes et skjema der en på forhånd observerer barnet i barnehagen. Dette skjemaet får du heller ikke, fordi det ikke er et offentlig dokument, men et hjelpemiddel, eller arbeidsredskap for personalet. Hva skal du forresten med det...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #3 Del Skrevet 18. september 2004 Men det er jo bare snakk om referat av samtaler som har foregått mellom forelde og avd.leder, ikke noe "hemmelig". Trodde dette kunne regnes som en legejournal. Jeg har fått avslag, de sa det var "interne dokumenter", men jeg har ikke fått vite hjemmelen for dette. Måtte vente noen dager, da juristen ikke hadde tid til å svare..??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. september 2004 #4 Del Skrevet 18. september 2004 Som jeg sa, du har ingen rett på ped.lederens personlige notater da dette ikke er et offentlig dokument. Du kan skrive ditt eget referat om du mener at du trenger et. De trenger ingen hjemmel for det heller, og dessuten det er slik det fungerer i absolutt alle barnehager og lignende instanser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #5 Del Skrevet 18. september 2004 Som jeg sa, du har ingen rett på ped.lederens personlige notater da dette ikke er et offentlig dokument. Du kan skrive ditt eget referat om du mener at du trenger et. De trenger ingen hjemmel for det heller, og dessuten det er slik det fungerer i absolutt alle barnehager og lignende instanser Men nå er da heller ikke en leges journal offentlig, og den kan man få utlevert. Trenger ingen hjemmel? Klart de gjør det, enten ulovfestet eller hjemlet i loven. Det er da en kommunal virksomhet. Og det å si at det er et "internt dokument" er jo en begrunnelse man finner i forvaltnings- og off.loven, så det er jo klart hjemlet i lovverket. Vet du egenglig hva du snakker om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. september 2004 #6 Del Skrevet 19. september 2004 Ja jeg vet godt hva jeg snakker om. Det som ped.lederen noterer seg under en foreldresamtale har du ingen som helst krav på, og kan ikke på noe vis sammenlignes med en legejournal. Det er et privat notat, et arbeidsredskap og du har absolutt ingen rett på å få kopi av det. klar at ped.lederen kan gi deg det hvis h*n vil. Men du har ingen rettigheter til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #7 Del Skrevet 19. september 2004 Av og til lurer jeg nesten på om det å ha barn i barnehage er som å leve i en diktaturstat. Her overlater jeg barna frivillig til andre som skal passe på de for meg, og som skal gi barna den beste pedagogiske opplæring, og jeg betaler til og med for dette...og ikke minst der samarbeid med foreldre er noe av det viktigste. Det virker av og til som å det er plikt å gå i barnehage. Denne barnehagen forteller ikke engang forledrene at de tar med barna på politiske aksjoner. Jeg er sjokkert. Og dette kommer jeg helt klart til å gå videre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #8 Del Skrevet 19. september 2004 Ikke skjønner jeg poenget med å nekte dette heller. De har allerede beklaget seg, og innrømmet "skyld". Jeg ville sjekke om det kunne være jeg som hadde tatt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. september 2004 #9 Del Skrevet 19. september 2004 Denne barnehagen forteller ikke engang forledrene at de tar med barna på politiske aksjoner. Det er ulovlig å la barn i barnehage delta i politiske aksjoner, i særdeleshet dersom en ikke har innhentet tillatelse fra foreldrene. Men det er IKKE ulovlig å beholde sine notater for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 19. september 2004 #10 Del Skrevet 19. september 2004 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet jeg. Om en pedleder skriver noen notater under et foreldremøte, er det vel for å huske i ettertid (for sin egen del) hva som ble sagt. Det er ikke snakk om noen "mappe" som lages på barnet, med lovfestet informasjon som SKAL inn. En pedleder med klisterhjerne vil jo kunne la være å skrive noe som helst, bare ha det lagret i hjernen. Det er helt annerledes for leger (eller helsestasjonen for den del) som er pålagt å føre pasientjournaler, og der informasjonen som skal inn er regulert. Om pedlederen skulle skrive et "referat" fra samtalene, som skulle deles med foreldrene i ettertid, ville dette sikkert inneholdt andre ting enn det som h*n skriver i dag, og som er et arbeidsverktøy. (Innrømmer at jeg egentlig ikke har peiling - jobber ikke i barnehage - men syns dette er helt logisk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 19. september 2004 #11 Del Skrevet 19. september 2004 Jeg skriver ikke referat fra alle foreldresmatalene mine. Noen har ett skikkelig referat og disse blir lagt i mappa til barnet i arkivet, med min underskrift på. Det jeg noterer i løpet av en samtale er ikke ett referat, kun mine egne notater for å huske hva som ble snakket om. Der det er nødvendig - for videre oppfølging av problemstillinger - der skriver jeg ett skikkelig referat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 19. september 2004 #12 Del Skrevet 19. september 2004 Legejournal er pasientent dokument Notater fra foreldresamtale er en personlig arbeidsverktøy for ped.leder. Men det går vel ann å spørre ped.leder om å få et referat? (jeg ville gjort det om noen spurte meg...altså skrevet et pent lite notat til foreldre som ønsket det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 20. september 2004 #13 Del Skrevet 20. september 2004 Vi skriver referat fra foreldresamtalene, som vi så lagrer i arkivet. Om foreldrene ønsker får de dette referatet utdelt. For oss er dette en ryddig ordning, da kan vi se igjennom papirene fra forige samtale i forkant av en ny. Nye ped. ledere vet hva som er blitt snakket om før. De notatene vi bruker i forberedelsen får de ikke. Disse er å regne som arbeidsnotater/personlige notater og er ikke til for foreldrene, men for oss i vårt arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 20. september 2004 #14 Del Skrevet 20. september 2004 Ja jeg vet godt hva jeg snakker om. Det som ped.lederen noterer seg under en foreldresamtale har du ingen som helst krav på' date=' og kan ikke på noe vis sammenlignes med en legejournal. Det er et privat notat, et arbeidsredskap og du har absolutt ingen rett på å få kopi av det. klar at ped.lederen kan gi deg det hvis h*n vil. Men du har ingen rettigheter til det.[/quote'] hei vis det er hjemlet i forvaltningsloven og offentlighetsloven er det noe man har rett til men jeg husker ikke ordtlig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. september 2004 #15 Del Skrevet 20. september 2004 Vi snakker om et personlig notat som ped.lederen skriver notater på, som brukes til å huske det som ble gjennomgått. Ingen lov i verden omtaler at man skal gi fra seg personlige notater av denne typen. Skulle ped.lederen forlange å få kopi av det foreldrene eventuellt måtte finne på å notere seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 20. september 2004 #16 Del Skrevet 20. september 2004 Vi snakker om et personlig notat som ped.lederen skriver notater på' date=' som brukes til å huske det som ble gjennomgått. Ingen lov i verden omtaler at man skal gi fra seg personlige notater av denne typen. Skulle ped.lederen forlange å få kopi av det foreldrene eventuellt måtte finne på å notere seg?[/quote'] hei jeg er delveis enig barnehagen trenger ingen hjemmel for og holde det skjeul men hun trenger en hjemmel for og få vite det vis det for eksempel blir en rettsak og det blir forlangt at det legges fram det de har om banre må pedagogisk leder legge fram alt en annen ting er at jeg ikke tror at de kan oppbevareslik over tid vis det blir sttevnet inn i retten må det legges fra og det ågr an og vere grei som noen annen sier hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. september 2004 #17 Del Skrevet 20. september 2004 Man har ikke krav på innsyn i interne arbeidsdokumneter, det står i offentlighetsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 20. september 2004 #18 Del Skrevet 20. september 2004 Man har ikke krav på innsyn i interne arbeidsdokumneter' date=' det står i offentlighetsloven.[/quote'] hei nei men man har krav på og vite hva offentlige instanser vet om en og man har krav på at det legges fram vis det blir sak, manhar også krav om og samtykke vis noe skal offetliggjøres hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. september 2004 #19 Del Skrevet 20. september 2004 Ja, men dette er ikke det samme som å kreve utlevert notater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 20. september 2004 #20 Del Skrevet 20. september 2004 hei det var det jeg prøvde og si i stad hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå