Gå til innhold

Ny arbeidsgiver er "biarbeidsgiver"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilgi meg om dette blir et veldig dumt spørsmål. Jeg er enda ung og har ikke vært så lenge ut i arbeidslivet.

Jeg byttet i år jobb grunnet flytting. To arbeidsgivere har derfor hentet mitt skattekort i år. Jeg har opprinnelig tabelltrekk, men har i min nye jobb blitt trekt i prosent. Jeg har fått opplyst at dette kommer av at min nye arbeidsgiver er som "biarbeidsgiver" å regne og at de da gjør et drøyt overslag for å sikre seg at jeg skatter nok? Stemmer dette?

For de månedlige utbetalingene sin skyld er det helt klart greiest med tabelltrekk. Dette er en deltidsjobb så jeg tjener neppe mer enn 150 000 i år. Likevel blir jeg i min nye jobb trukke 35% i skatt. Er dette fordi jeg skal skatte mer, nå som jeg har jobb nr to (min forrige er oppsagt, men de har vel fremdeles tilgang på skattekortet mitt)? Jeg kan ikke forstå at jeg skal skatte så mye uansett, så jeg regner med å få en del skatt til gode neste år..?

Jeg klarer meg nok frem til nyttår med dette skattetrekket. Det blir litt stramt, men jeg slipper nok en baksmell til sommeren i alle fall.

Men må da arbeidsgiverne hente skattekortet mitt på nytt til januar eller vil det fortsette å ligge inne hos dem? Eller trenger jeg å gjøre noen tiltak for å kun få én arbeidsgiver neste år og slippe dette biarbeidsgiver-styret? Vil det da automatisk bli tabelltrekk igjen i min nåværende jobb da, eller vil det høye prosenttrekket fortsette til jeg gjør noe (hva da, i så fall)? 

(Bonusspørsmål: jeg har feriepenger til gode på min forrige jobb. Trenger de å hente ut mitt skattekort igjen neste år for å gi meg disse pengene til sommeren?)

Anonymous poster hash: ac71a...f6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan meddele ny arbeidsgiver at de er din hovedarbeidsgiver, og be dem endre skattetrekket ditt fra neste måned.

Anonymous poster hash: a8b3e...d4d

Skrevet

Så lenge du kun har en arbeidsgiver så er dette din hovedarbeidsgiver og de skal trekke tabell. 

På slutten av året vil skatteetaten beregne nytt skattekort som arbeidsgiver henter ut i januar. Om du ikke har fått sluttoppgjør/feriepenger hos gammel arbeidsgiver så vil de få det nye skattekortet ditt også, selv om de ikke har behov for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...