AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Hei, nå mener mannen at jeg er gniten, men jeg mener at jeg ikke er det. Vil gjerne høre andres synspunkter på det. Meg og mannen min har 1 fellesbarn og 1 til på vei. Så har han en tenåringssønn fra før av. I 5 år har jeg kjøpt klær til tenåringen. Kun jeg - omtrent! Moren har kjøpt et par-tre truser innimellom og faren har kjøpt noen klesplagg her og der. Han har fått flere par converse fra meg etter ønske, levis-bukser og ellers mye klær fra volt/urban/Carlings o.l butikker. Jeg spanderer sydentur på han flere ganger i året siden jeg reiser med fellesbarnet alene (uten far), så spør jeg alltid stebarnet om han også vil bli med. Han får lommepenger fra meg "fordi han ikke får noe fra mor". Dette viser seg å ikke stemme! Meg og mor har nå pratet sammen og hun har prøvd å kjøpe klær til han flere ganger, men disse/dette er tydeligvis ikke godt nok. Han får lommepenger av mor også og har fortalt samme løgnen til henne (at han ikke får noen ting av oss). Han har kommet hjem til oss fordi han har vært så sulten og mor har da ikke laget mat. Dette er bare løgn. Det samme har han gjort hos mor, siden "det ikke har vært nok middag hos oss" - som han har sagt til henne. Far og mor har ikke hatt et så bra samarbeid, men meg og mor har hatt et godt/greit samarbeid om stesønn uten at vi har fortalt hverandre hva som har skjedd på hjemmefronten. Så i flere år har han fått dobbelt opp med penger av meg/oss og mor uten at vi har visst om det. I hvert fall, tilbake til det jeg skulle spørre om. Stesønn klager ALLTID over at han aldri får noe av oss. Denne mnd kjøpte jeg klær og sko for mange tusen kroner til han, forrige mnd kjøpte jeg treningstøy og utstyr til han. Mnd før der igjen spanderte jeg sydentur på han (og fellesbarnet), hvor vi tre var i "syden" i nesten 3 uker. Jeg har spart penger til han i mnd og han har fått lommepenger som sagt. Jada, jeg vet at dette er min feil, men nå er jeg så lei av den konstante klagingen og misnøyen at jeg sa til mannen min at nå lukker jeg lommeboken min og setter heller pengene inn på sparekonto til fellesbarna. Så får tenåringen være fornøyd med Cubus, kappahl og hennes og Mauritz klærne som mor kjøper. Ikke at det er noe gale i de klærne, jeg kjøper klær til meg selv der, men stesønn er IKKE fornøyd med disse klærne. . Fellesbarnet får så og si ingenting av meg/oss fordi min familie kjøper alt/det meste barnet trenger. De har ganske mye penger, så det får være opp til dem å avgjøre. Derfor har jeg kunne bruke så mye penger på stesønn også. Må også fortelle at han ikke får nye ting hver mnd altså, men nå er jeg lei av å høre hvor gniten vi er, hvor lite takknemlig han er, "andre ungdommer får 5000 kr i mnd i lommepenger og jeg får ingenting!!" (noe som ikke stemmer), at det er surmuling, smelling med dører og skriking dersom han ikke får viljen sin. Så, hva synes dere..? Anonymous poster hash: 9fd9a...9a1 1
Gjest O.G. Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 ØØØØØhhh, hjelpes, dere som er voksne i denne familien; snakker dere ikke sammen? Men bare tar det ungene sier for god fisk????
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Jeg tror denne tenåringen har blitt fryktelig bortskjemt.Anonymous poster hash: 57ec0...760 11
Biloba Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Gutten har oppført seg beregnende, utakknemlig, bortskjemt og egoistisk. Det skal selvsagt ikke belønnes. Jeg hadde ganske enkelt sagt at løgnene var avslørt, og at du er skuffet og sint over å bli løyet til og utnyttet. Og så hadde jeg sagt at det blir foreldrene som sørger for hans klær, lommepenger osv det neste året, og gitt ham en sjanse til å oppføre seg ærlig og bli tillitverdig igjen i den perioden. Det er ok at han ønsker seg merkeklær, tenåringer gjør ofte det. Men det må spilles med åpne kort, og omsorgspersonene kan fordele utgiftene til det de finner rimelig at han får. Og hva mener far med at du er gniten? Det ser jo ut til at det er du som forsørger gutten hos dere, og ikke faren! Han burde sette sin sønn på plass, ikke støtte utnyttelsen av din godhet. 20
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Det er jo helt vilt dersom et barn har klart å rundlure dere foreldre på en slik måte. Nesten så jeg må gi litt kudos til guttongen, skulle ønske jeg var såpass slu når jeg var på den alderen. Neida.... (joda ) Selfølgelig skal du ikke være med å finansiere dette noe mer. Dette må mor og far finne ut av, sammen. Anonymous poster hash: 3f8b4...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Hvis moren og faren hadde hatt avtaleordningen "delt bosted og 50/50" så ville de ha måttet prate ofte og mer med hverandre...så disse foreldrene her kan umulig ha 50/50 og bo nær hverandre. Sløvt gjort å ikke følge med!Anonymous poster hash: 595b8...f57 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Eh..hvordan kan den andre part unngå å legge merke til dyre klær, sko og reiser? Da ringer det vel en bjelle om at det mottas ting i det andre hjem også?Anonymous poster hash: 3908e...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Hvis moren og faren hadde hatt avtaleordningen "delt bosted og 50/50" så ville de ha måttet prate ofte og mer med hverandre...så disse foreldrene her kan umulig ha 50/50 og bo nær hverandre. Sløvt gjort å ikke følge med!Anonymous poster hash: 595b8...f57 Herregud! Alt er ikke så svart-hvitt som livet ditt er.Anonymous poster hash: 57ec0...760 1
Majott Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Far kan være glad for at du har spandert så mye på sønnen hans, og det er ikke pent gjort å bli sur når du innser realiteten og stenger din egen pengebok. Det er jo tross alt foreldrene som skal ha kostnadene på gutten, og at du har brukt mye penger på han er kun en bonus. 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 (endret) Tror jeg hadde bedt mannen om å dra ditt pepper'n gror. Er han misfornøyd kan han bruke sine egne penger på sitt eget barn. Kall han gnien tilbake og konfronterer han om hvorfor han ikke investerer i eget barn Endret 10. september 2015 av Steve Rogers
lysestaken Skrevet 14. september 2015 #11 Skrevet 14. september 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke dere har reagert når han kommer sulten og sier han ikke har fått mat. Hvorfor har dere ikke tatt en telefon til mor og spurt hva som foregår? Samme andre veien også, om mitt barn hadde kommet hjem til meg og sagt at han ikke fikk mat hos far fordi det ikke var nok mat hadde jeg nok tatt en telefon for å høre hva som foregår! 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #12 Skrevet 14. september 2015 Jeg personlig ville spurt mora om å komme innom dere for å ta en kopp kaffe når sønnen er hos dere - og konfronter han SAMMEN. Da er det bare å si at nå er det nok, dere snakker sammen og at dette dobbeltspillet er SLUTT. Dattera vår prøvde i en lengre periode på dette med "jammen, hos pappa så får jeg lov!" og "jeg får ikke ordentlig mat av pappa" og "jeg har ikke klær som passer hos pappa".. Det vi gjorde var å sette oss ned med henne og ga henne beskjed om at dette måtte slutte, og i ettertid så hver gang hun kom med en slik anklage så ringte vi til hverandre (foran henne) for å bekrefte/ avkrefte og hun har sluttet med dette totalt nå. Hun vet at vi snakker sammen og handler derfra. Vi har snakket sammen hele tiden, men det gikk først opp for henne når det bli gjort foran henne. Anonymous poster hash: 5a313...fef 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 14. september 2015 #13 Skrevet 14. september 2015 Herregud så bortskjemt, hva skal han med alt dette? Jeg er 17år, jente, og får 800kr i måneden av mine foreldre. En gang i blant kjøper jeg diverse for 2000 men det er sånn 2 ganger i året, og det er nødvendige ting. Syns seriøst dere skal holde igjen pengene litt
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #14 Skrevet 14. september 2015 Takk for innspill og tilbakemelding. Jeg har nå stengt lommeboken. Det er dårlig stemning i heimen, men sånn er det. Skal snart bestille tur til Kroatia for meg og fellesbarna (1 baby og 1 barn i bhg) som vi skal reise på til neste år.. må bare vente til baby er født (Hehe). Vi reiser sammen med 4 venninner som også har barn. Hvert år, flere ganger i året har stebarnet også få være med på tur. Jeg har aldri utelatt han til tross for at far ikke er med. I blant har også kompiser av han fått være med på utenlandstur med oss, men som sagt så er det bare klaging. Nå var vi utenlands i år igjen, i 3 uker (tror jeg nevnte det i HI), men det var konstant klaging og surmuling. Han klarte å bruke opp lommepengene sine på under 1 uke, som han att på til hadde fått fra min familie. Dette er snakk om noen tusenlapper, altså. Så etter dette var det klaging på at han kjedet seg uten penger. Og spurte jeg han om noe som helst, så skulle han ha betalt for å gjøre det. Så som sagt, neste år reiser jeg uten stebarnet. Far og mor får heller reise på ferie med han, så drar jeg med fellesbarna. Jeg sa til han at hvis ikke han slutter å vise så misnøye, så har jeg lite lyst å ha han med på tur neste gang. Men jeg kjenner det gnager godt i samvittigheten min når det gjelder dette. Føler jeg utestenger han, noe som ikke er meningen..men jeg orker ikke å høre på klaging i flere uker i strekk :/ lurer på hvordan han tar dette når han oppdager at han ikke er invitert med. Så får far ta ansvar alene for tenåringen de ukene vi er i i Kroatia - noe far aldri har gjort før. Anonymous poster hash: 9fd9a...9a1 6
Gjest O.G. Skrevet 14. september 2015 #15 Skrevet 14. september 2015 Jeg personlig ville spurt mora om å komme innom dere for å ta en kopp kaffe når sønnen er hos dere - og konfronter han SAMMEN. Da er det bare å si at nå er det nok, dere snakker sammen og at dette dobbeltspillet er SLUTT. Dattera vår prøvde i en lengre periode på dette med "jammen, hos pappa så får jeg lov!" og "jeg får ikke ordentlig mat av pappa" og "jeg har ikke klær som passer hos pappa".. Det vi gjorde var å sette oss ned med henne og ga henne beskjed om at dette måtte slutte, og i ettertid så hver gang hun kom med en slik anklage så ringte vi til hverandre (foran henne) for å bekrefte/ avkrefte og hun har sluttet med dette totalt nå. Hun vet at vi snakker sammen og handler derfra. Vi har snakket sammen hele tiden, men det gikk først opp for henne når det bli gjort foran henne. Anonymous poster hash: 5a313...fef God gammel oppskrift det der.
Cashbah Skrevet 14. september 2015 #16 Skrevet 14. september 2015 Bortskjemt tenåring, veike foreldre som ikke kan kommunisere. 1
Gjest O.G. Skrevet 14. september 2015 #17 Skrevet 14. september 2015 Så som sagt, neste år reiser jeg uten stebarnet. Far og mor får heller reise på ferie med han, så drar jeg med fellesbarna. Jeg sa til han at hvis ikke han slutter å vise så misnøye, så har jeg lite lyst å ha han med på tur neste gang. Men jeg kjenner det gnager godt i samvittigheten min når det gjelder dette. Føler jeg utestenger han, noe som ikke er meningen..men jeg orker ikke å høre på klaging i flere uker i strekk :/ lurer på hvordan han tar dette når han oppdager at han ikke er invitert med. Så får far ta ansvar alene for tenåringen de ukene vi er i i Kroatia - noe far aldri har gjort før.Anonymous poster hash: 9fd9a...9a1 Akkurat hva han fortjener etter løgnene sine, han har jo visst hva han har holdt på med og at det har gått utover småsøsknene.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #18 Skrevet 14. september 2015 Det trenger du ikke ha dårlig samvittighet for. Ingen som vil ha med seg noen på tur som ikke er noe koselige. Dessuten er det faktisk ikke ditt barn engang. Jeg personlig synes at mor og far burde betalt billett og lommepenger på de turene du har hatt han med på, de burde bare vært kjempe takknemlig for at han fikk lov å bli med! Anonymous poster hash: 5fdf1...07d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #19 Skrevet 14. september 2015 Jeg anbefaler at dere fire (du, barnet, mor, far) setter dere ned en kveld og sammen blir enige om felles regler. Regler som gjelder hos mor, hos far og på ferie. Hvor mye lommepenger? Hvem kjøper klær? Får han lov til å gå til den andre foreldren om han ikke liker middagsmaten? Innetider. Alkohol (bli enige om slikt nå selvom dette kanskje ligger litt frem i tid). Bli enige om straff hvis han lyver, ikke rydder etter seg, ikke overholder innetider osv. La ham få føle at han blir litt hørt, men det er selvfølgelig dere voksne som bestemmer. Det viktigste er at det må være likt i begge hjem. Anonymous poster hash: da24d...f24 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå