Gå til innhold

"Rystet" katt etter slåsskamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår er stadig i tottene på kattene i nabolaget. I dag intet unntak. De kommer inn på "området" hennes og hun tåler det rett og slett ikke. I dag hørte jeg dem, men så dem ikke, men etter hun kom inn har hun vært helt rar. Tenkte ikke over det først. Hun gikk bare å la seg. Når hun stod opp satt hun bare der uten å

"Prate" slik hun alltid pleier. Ikke spiser hun heller, og her snakker vi katt med stor appetitt til

Vanlig. Hun bare sover, og når hun er våken ser hun

Bare "rystet"

Ut. Ser noen små hakk i øret, men det blør ikke. Kan ikke se andre skader heller. Er dette vanlig etter slåsskamper? Hun har ikke oppført seg sånn før.. Men det hørtes da ikke mer dramatisk ut i dag enn vanlig, men jeg så ikke hva som skjedde...Hjelp.

Anonymous poster hash: 3f89b...a1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår katt var sånn etter hun ble angrepet av to andre på trappa vår. Hun pleide ikke å slåss direkte, men hun viste hvem som var sjefen likevel. Endte med at hun måtte avlives etter et halvt års tid. Hun ble ikke bedre og hadde det ikke bra. Turte ikke gå ut og tisset i sluket i dusjen og angrep til slutt barnet vårt på et par år (som hun ellers hadde verdens beste tålmodighet med). 

Anonymous poster hash: 4b710...328
Skrevet

Vår katt var sånn etter hun ble angrepet av to andre på trappa vår. Hun pleide ikke å slåss direkte, men hun viste hvem som var sjefen likevel. Endte med at hun måtte avlives etter et halvt års tid. Hun ble ikke bedre og hadde det ikke bra. Turte ikke gå ut og tisset i sluket i dusjen og angrep til slutt barnet vårt på et par år (som hun ellers hadde verdens beste tålmodighet med). 

Avlivet pga hva da eksakt? Klarer ikke helt se en grunn til å avlive katta, hvis det var kattene i nabolaget som var problemet så kunne man alltids adoptere den bort.

Og katter SKAL ikke ha tålmodighet med barn,spesielt ikke babyer. Lær heller ungene å respektere dyr,enn omvendt.

Anonymous poster hash: fd105...12c

• Liker 9
Skrevet

Huff, så trist!! Men hun hadde ingen påviselige fysiske skader?

Anonymous poster hash: fbb13...487

Skrevet

Andre som har opplevd dette? Vil det gå over, er det sjokk?

Skrevet

Jeg har en slåsskjempe og han troner på gårdsplassen og det har han gjort i 13 år. Det har hendt han har fått seg noen vinger og da kaller jeg det furting...han kommer seg alltid og går ut på plassen sin igjen og fortsetter som før.

Vi hadde også broren hans og han kom plutselig hjem og var ikke den samme, etter en tid tok vi han til veterinær og det viste seg at han hadde et bittsår i magen som var betent- dette stammet antagelig fra jerv. Ikke noe blod, bare et clean cut bit. Han måtte dessverre avlives. Jeg ville dratt til dyrlegen med katten din og sjekket ut bitt og fått er betennelse kur, i alle tilfelle. Lykke til!

Anonymous poster hash: 86fe8...0a2

Skrevet

Avlivet pga hva da eksakt? Klarer ikke helt se en grunn til å avlive katta, hvis det var kattene i nabolaget som var problemet så kunne man alltids adoptere den bort.

Og katter SKAL ikke ha tålmodighet med barn,spesielt ikke babyer. Lær heller ungene å respektere dyr,enn omvendt.

Anonymous poster hash: fd105...12c

Hun sier jo at katten ikke hadde det bra- en katt tisser ikke i sluket på badet for og slippe og gå ut. Sikkert mange hendelser i tillegg til dette og en helhetsvurdering gjort sammen med veterinær som avlivet den, unødvendig og angripe denne brukeren med andre løsninger som om hun hadde drept katten sin og at den kunne fått det fint et annet sted. Jeg har tatt til meg mang en katt men aldri en som flyr på unger- de er åpenbart forstyrret.

• Liker 2
Skrevet

Hun sier jo at katten ikke hadde det bra- en katt tisser ikke i sluket på badet for og slippe og gå ut. Sikkert mange hendelser i tillegg til dette og en helhetsvurdering gjort sammen med veterinær som avlivet den, unødvendig og angripe denne brukeren med andre løsninger som om hun hadde drept katten sin og at den kunne fått det fint et annet sted. Jeg har tatt til meg mang en katt men aldri en som flyr på unger- de er åpenbart forstyrret.

Katten tisset i sluket... da spør jeg meg hadde den kasse? Katter bør ha en dokasse inne, spesielt når de føler seg utrygge ute.

Det kan være brukeren har gjort en grundig vurdering med veterinær og at de ikke kunne finne en annen løsning enn avliving. Men det kan også være at brukeren ikke gadd å prøve flere løsninger og jobbe med problemet - det er vanskelig å si.

Men jeg kan ikke se at jeg noen gang hadde avlivet en av mine katter pga problemer med nabokatter - før det hadde jeg heller "kidnappet" nabokattene for å kastrere dem f. eks, om naboen ikke hadde gått med på å gjøre det selv.

Anonymous poster hash: 3bdc6...c4c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en slåsskjempe og han troner på gårdsplassen og det har han gjort i 13 år. Det har hendt han har fått seg noen vinger og da kaller jeg det furting...han kommer seg alltid og går ut på plassen sin igjen og fortsetter som før.

Vi hadde også broren hans og han kom plutselig hjem og var ikke den samme, etter en tid tok vi han til veterinær og det viste seg at han hadde et bittsår i magen som var betent- dette stammet antagelig fra jerv. Ikke noe blod, bare et clean cut bit. Han måtte dessverre avlives. Jeg ville dratt til dyrlegen med katten din og sjekket ut bitt og fått er betennelse kur, i alle tilfelle. Lykke til!

Hvis hun oppfører seg like merkelig i morgen ringer jeg veterinær. Hun har i det minste tasset bort til matskåla i kveld, men er på ingen måte helt seg selv stakkar :(

Er alle katter opptatt av å forsvare området sitt? Har liksom hørt og sett andre katter som "får besøk" av andre katter og tolererer det og nærmest ser ut til å synes det er helt ok.

Skrevet

Hvis hun oppfører seg like merkelig i morgen ringer jeg veterinær. Hun har i det minste tasset bort til matskåla i kveld, men er på ingen måte helt seg selv stakkar :(

Er alle katter opptatt av å forsvare området sitt? Har liksom hørt og sett andre katter som "får besøk" av andre katter og tolererer det og nærmest ser ut til å synes det er helt ok.

Jeg tror du gjør lurt i å ta pus til veterinær hvis hun ikke er betydelig bedre i morgen. Det kan være hun har skader som ikke sees. Ellers er det ikke uvanlig at de blir litt "utafor" etter slike slåsskamper.

Det er dessverre så lite du kan gjøre med det. Hun gjør som instinktet hennes sier, hun forsvarer territoriet sitt. En kan gjerne unngå noen av de verste feidene ved å holde pus inne om natten, spes. dersom nabokattene også er ute på den tiden. Hvor gammel er hun? Har dere flyttet i det siste, eller vet du om det er noen nye katter som har kommet til? Det hender det går en tid før de finner ut av det med hverandre (dvs. respekterer hverandres territorium), og det kan gå hardt for seg til det skjer..

Det er også stor forskjell på hvor territorielle katter er. Noen (få) lever greit med at andre katter vandrer inn og ut av deres territorium, de slipper inn andre katter og lar de spise av matskåla deres osv- ikke fordi de er underdanige, men rett og slett fordi de ikke bryr seg. Noen tåler ikke at noen andre nærmer seg en gang, før de gyver løs på de med alt de har.. Mens atter andre jager bort flesteparten, mens noen få utvalgte tolereres.

Noen er som Pusina mi, svært underdanig og kryper for alle (bokstavelig talt..) I sine yngre dager var hun naiv og ville bort å "bli venner" med de store rakkarene av noen nabokatter, og det fikk hun svi for til gangs. Det var sår og skader og veterinærbesøk jevnt og trutt, før hun lærte å holde en lav profil, og de forsto at hun bare var en ynkelig redd liten en som de ikke gadd å sløse bort krefter på..

Det er sjelden katter "besøker hverandre" fordi de er venner. De kan danne sosiale bånd, men det skjer helst på nøytral grunn. Bor de lenge nok i samme nabolag, er kastrert og har god tilgang på mat hjemme, lærer de aller, aller fleste seg å tolerere hverandre og respektere hverandres grenser etter som tiden går. Men, det skal ofte lite til før maktbalansen rokkes og det blir trøbbel en periode igjen. Det skjer helst ved at det kommer til en ny katt, eller det skjer andre endringer i en av kattenes liv som gjør at de blir litt "ute av balanse" og tåler mindre en tid.

Skrevet (endret)

Kan være at hun ikke så hvem/hva som angrep henne.

Katten vi hadde hos mamma kom hjem skadet, og han var helt ødelagt. Han var livredd alt stakkars 😢

Vi tok han til Veterinæren med en gang, og han måtte sy og ha dren.

Da han begynte å komme seg fra skadene merker vi at han fortsatt var redd alt.

Han ble livredd om det var nye gardiner i trappen, ny matte på trappen, en fremmed bil uten for, om tlf ringe eller dørklokken. Kan legge til 100 ting til som skremte live av han.

Det var så ille at vi vurderte å la han slippe, men etter ett års tid så ble han så og si seg selv igjen. Men det var veldig vondt da det sto på.

Endret av MissPierce
Skrevet

Hei!

Katten min har oppført seg liknende ved to forskjellige anledninger.

Jeg vet ikke hva som har skjedd i forkant, men jeg har åpnet døra for å slippe henne inn, mens hun har bare sittet ute og stirret på meg. Gikk ut og hentet henne inn og gav hun mat, men hun ville ikke spise. Ikke ville hun legge seg heller, hun satt bare der og stirret ut i luften.

Morgenen etter har hun vært helt normal igjen, så jeg tror hun har fått seg et skikkelig støkk og har en reaksjon på det. Det er lenge siden nå, og hun har ikke hatt det siden de to episodene :)

Anonymous poster hash: 666ed...6c3

Skrevet

Jeg tror du gjør lurt i å ta pus til veterinær hvis hun ikke er betydelig bedre i morgen. Det kan være hun har skader som ikke sees. Ellers er det ikke uvanlig at de blir litt "utafor" etter slike slåsskamper.

Det er dessverre så lite du kan gjøre med det. Hun gjør som instinktet hennes sier, hun forsvarer territoriet sitt. En kan gjerne unngå noen av de verste feidene ved å holde pus inne om natten, spes. dersom nabokattene også er ute på den tiden. Hvor gammel er hun? Har dere flyttet i det siste, eller vet du om det er noen nye katter som har kommet til? Det hender det går en tid før de finner ut av det med hverandre (dvs. respekterer hverandres territorium), og det kan gå hardt for seg til det skjer..

Det er også stor forskjell på hvor territorielle katter er. Noen (få) lever greit med at andre katter vandrer inn og ut av deres territorium, de slipper inn andre katter og lar de spise av matskåla deres osv- ikke fordi de er underdanige, men rett og slett fordi de ikke bryr seg. Noen tåler ikke at noen andre nærmer seg en gang, før de gyver løs på de med alt de har.. Mens atter andre jager bort flesteparten, mens noen få utvalgte tolereres.

Noen er som Pusina mi, svært underdanig og kryper for alle (bokstavelig talt..) I sine yngre dager var hun naiv og ville bort å "bli venner" med de store rakkarene av noen nabokatter, og det fikk hun svi for til gangs. Det var sår og skader og veterinærbesøk jevnt og trutt, før hun lærte å holde en lav profil, og de forsto at hun bare var en ynkelig redd liten en som de ikke gadd å sløse bort krefter på..

Det er sjelden katter "besøker hverandre" fordi de er venner. De kan danne sosiale bånd, men det skjer helst på nøytral grunn. Bor de lenge nok i samme nabolag, er kastrert og har god tilgang på mat hjemme, lærer de aller, aller fleste seg å tolerere hverandre og respektere hverandres grenser etter som tiden går. Men, det skal ofte lite til før maktbalansen rokkes og det blir trøbbel en periode igjen. Det skjer helst ved at det kommer til en ny katt, eller det skjer andre endringer i en av kattenes liv som gjør at de blir litt "ute av balanse" og tåler mindre en tid.

Takk for fyldig svar 😊 hun ble seg selv dagen etterpå heldigvis og er nå ute og farter igjen. Hun er aldri ute om natten og ikke når vi er på jobb. Dette nettopp av den grunn at vi ikke er helt trygg på at hun kan råke utfor en real fight, og da vil vi gjerne være i nærheten. Vi har flyttet hit for en stund siden, så er klar over at hun nok jobber hardt for området sitt. Hun var ikke slik tidligere, men der var det få katter. Her er det mange.

Skrevet

Hei!

Katten min har oppført seg liknende ved to forskjellige anledninger.

Jeg vet ikke hva som har skjedd i forkant, men jeg har åpnet døra for å slippe henne inn, mens hun har bare sittet ute og stirret på meg. Gikk ut og hentet henne inn og gav hun mat, men hun ville ikke spise. Ikke ville hun legge seg heller, hun satt bare der og stirret ut i luften.

Morgenen etter har hun vært helt normal igjen, så jeg tror hun har fått seg et skikkelig støkk og har en reaksjon på det. Det er lenge siden nå, og hun har ikke hatt det siden de to episodene :)

Anonymous poster hash: 666ed...6c3

Det var akkurat sånn her også! Hun stirret med tomt blikk og ville bare sove. Men heldigvis ble hun seg selv igjen dagen etter. Hun var nok bare satt ut stakkar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...