Gå til innhold

Trekkes ikke i pensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har 2 spørsmål jeg virkelig håper noen kan svare meg på.

Jeg har jobbet i en 30 % stilling i staten nå i 6 måneder (øker til 80 % stilling på nyåret).

På lønnslippen kan jeg ikke se at jeg trekkes for pensjon. Dette gjelder da for Statens Pensjonskasse.

Er det slik at jeg må ha større stillingsprosent for å tjene opp pensjon der?

Og da lurer jeg jo på om jeg trekkes i pensjon andre steder automatisk (Folketrygden/Nav)? Forsto ikke alt inne på NAV.no

Er nettopp ferdig utdannet og startet i arbeidslivet, så er litt fersk på dette.

Tenker jo ettethvert på å få barn og på Nav sine sider, står det at man må ha hatt pensjosgivende inntekt de siste 6 av 10 måneder før permisjon.

Gjelder dette for meg da, som tydeligvis ikke har tjent opp pensjon disse mnd jeg har jobbet?

Håper noen forsto denne kronglete spørsmålsformuleringen min, og kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: a38d7...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør lønnsansvarlig på jobben din og NAV?

Anonymous poster hash: 1cb45...079

Skrevet

Ja, bør kanskje ringe nav i morgen.

Ingen her som vet litt om dette?

Skrevet

For å opptjene pensjon må du ha over 50% stilling, i følge fagforenings-fyren jeg bor sammen med.

Anonymous poster hash: 880e3...e0a

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg tror også at du må jobbe 50 % eller over for å få rettigheter til Statens pensjonskasse. Det trekkes kun til Statens pensjonskasse i forhold til pensjon.

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Ok.

Takk for svar :)

Men blir man likevel automstisk trukket i pensjon på andre måter (om ikke statens pensjonskasse). F.eks folketrygden etc?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Ok.

Takk for svar :)

Men blir man likevel automstisk trukket i pensjon på andre måter (om ikke statens pensjonskasse). F.eks folketrygden etc?

Nei.

Skrevet

Så jeg må ordne meg privat pensjonstrekk frem til jeg øker i stillingsprosent?

Jeg mener å ha hørt at man automatisk skal trekkes 2 % når man jobber/tjener penger.

Skrevet

Det er ikke 50 % stilling som er kravet i SPK, men minst 14 timer i uka. Uansett er 30 % stilling for lite.

Skrevet

Jeg har som sagt nettopp fullført utdanningen min, og var glad jeg fikk denne stillingen. Den øker jo etter nyttår.

Men jeg bekymrer meg for pensjon, og om jeg har krav på foreldrepermisjon når jeg ikke har hatt "pensjonsgivende inntekt".

Jeg går opprette privat sparing i morgen den dag!

Skrevet

Så og si all arbeidsinntekt er pensjonsgivende. Du har dermed opptjening i folketrygden selv om du ikke har opptjening i spk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir så skeptisk.

Jeg ringer nav i morgen.

Men tror dere jeg har krav på foreldrepenger? Når jeg har jobbet 6 mnd uten pensjonstrekk?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg blir så skeptisk.

Jeg ringer nav i morgen.

Men tror dere jeg har krav på foreldrepenger? Når jeg har jobbet 6 mnd uten pensjonstrekk?

Nå blander du epler og appelsiner. Pensjonsttrekket og statens pensjonskasse har ingen verdens ting å gjøre med foreldrepenger, kun alderspensjon. Du må ha hatt inntektsgivende arbeid i minst 6 av 10 måneder før permisjon og må ha en årslønn over 1/2 G som er rundt 40.000. Ved stor variasjon i inntekt kan du bli skjønnsberegnet, men den tid den sorg om det skjer. Det beste kan være å få et år i 80 % så du kan vise til at den inntekten din er stabil hvis du planlegger barn. Endret av Steve Rogers
Skrevet

Alle som tjener mer enn ca 40 000 i året må betale trygdeavgift til folketrygden, men det er inkludert i den vanlige skatten.

Anonymous poster hash: 42d8e...413

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...