Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste jobber freelance, men det er mulig å jobbe i tolketjeneste, på skoler, som nyhetsoppleser i NRK eller som tolk i de andre døvekanalene til NRK. Lønnen er god hvis du får det til.

Skrevet

Jeg sitter egentlig på forumet her og prøver å få tips til karrierebytte etter et år i arbeid som tegnspråktolk. Yrket er i seg selv veldig spennende, men det er nesten umulig å få fast jobb og som frilans er det veldig stor kamp om jobbene. Du må regne med å jobbe veldig mye kveld og helg for å kunne betale husleia, tegnspråktolker er vedlig underbetalt.

• Liker 1
Skrevet

De fleste jobber freelance, men det er mulig å jobbe i tolketjeneste, på skoler, som nyhetsoppleser i NRK eller som tolk i de andre døvekanalene til NRK. Lønnen er god hvis du får det til.

Tror det skal hardt gjøres å komme inn som nyhetsoppleser i NRK som tolk, gitt. Der har det i alle fall frem til nå kun vært døve som har vært inne, jeg tviler på at det endres i nærmeste fremtid.

Og lønnen er ikke veldig god. Man kan se på satsen og si at den er god, men da glemmer man ofte at dette skal dekke ting som sykepenger, feriepenger og pensjonssparing. Når man har trukket fra dette, så er det lite igjen av en timelønn, og som vedkommende over her sier, arbeidsmarkedet er hardt for øyeblikket, spesielt for nyutdannede.

Anonymous poster hash: 03b68...ed4

Skrevet

Ei jeg kjenner hadde en av nyhetsoppleserne som foreleser på tegnespråktolk. De har ofte flere jobber da de ikke har lange vakter i NRK, og de jobber heller ikke hver dag.

De jeg kjenner som er tegnespråktolk har grei/god lønn fordi de jobber freelance.

Skrevet

Ei jeg kjenner hadde en av nyhetsoppleserne som foreleser på tegnespråktolk. De har ofte flere jobber da de ikke har lange vakter i NRK, og de jobber heller ikke hver dag.

De jeg kjenner som er tegnespråktolk har grei/god lønn fordi de jobber freelance.

God lønn? Da jobber de i såfall mye. 

Timeslønna for en frilans tegnspråktolk er i dag 287 kr/t. Det skal da dekke feriepenger, sykepenger (du må spare opp til de første 16 dagene selv) og pensjonssparing. Da er det ikke mye igjen av lønna, som også skal skattes av, og det er neppe noen som vil kalle den god. 

Men hvis man tenker at timeslønna er som hos fast ansatte, så er det klart 287 kr/t høres bra ut. 

Skrevet

Jeg menef de har god lønn når de tjener 500.000 + i året. Men hva andre synes o den lønnen kan jo variere..

Ja de jobber mye, men det gjør jeg og, og jeg tjener litt under 500.000 i fastlønn. I mitt yrke kan jeg ikke øke den lønnen så mye heller.

Skrevet

Jeg menef de har god lønn når de tjener 500.000 + i året. Men hva andre synes o den lønnen kan jo variere..

Ja de jobber mye, men det gjør jeg og, og jeg tjener litt under 500.000 i fastlønn. I mitt yrke kan jeg ikke øke den lønnen så mye heller.

Men da glemmer du at det må trekkes feriepenger, sykepenger og pensjonssparing av de 500 000 de har i året, noe jeg regner med at skjer før du får dine penger i en fast stilling. Altså må du trekke av dette før du begynner å sammenligne.

Skrevet

Og de i de 187 kr er det meningen at du skal forberede deg i en halvtime også, som betyr at faktisk timelønn er 190 kr i timen. Hvis du jobber 37,5 timer i uka på dagtid som en vanlig 100% stilling, vil du da få 30 000 før skatt. Når du trekker fra skatt, feriepenger, sykepenger og pensjonssparing sitter du kanskje igjen med 15 000, det er ikke særlig bra for en bachelorutdanning. Ikke får du høyere lønn av annsenitet heller, du forblir på det samme lønnstrinnet gjennom hele arbeidslivet og det finnes ingen konkurranse om deg. Du har kun NAV som oppdragsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...