Gå til innhold

Søke jobb, datapogram til søknadene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke på jobber. Har lastet ned et datapogram som heter Office Word. Jeg vet ikke om jeg burde ha et annet pogram : Microsoft Word.

Noen som vet hvilke datapogram man kan bruke?

Microsoft Word koster vel mye penger og?

Anonymous poster hash: b7a78...713
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke du har funnet et merkelig gratisalternativ jeg aldri har hørt om, så har du Microsoft nå. Pakken heter Office og skriveprogrammet heter Word.

Gratisalternativ til det er Open Office.

• Liker 2
Skrevet

Til tekstbehandling? Bruk Google Docs. Med mindre du er en tung bruker (eller så innrøkt i MS Office at du ikke klarer å tilpasse deg) holder det i lange baner.

OpenOffice/LibreOffice har sklidd litt ut siden Oracle kjøpte opp Sun.

Skrevet

Til tekstbehandling? Bruk Google Docs. Med mindre du er en tung bruker (eller så innrøkt i MS Office at du ikke klarer å tilpasse deg) holder det i lange baner.

OpenOffice/LibreOffice har sklidd litt ut siden Oracle kjøpte opp Sun.

OpenOffice har ikke kommet med noen ny versjon siden 2011. LibreOffice lever i beste velgående uavhengig av Oracle.

Anonymous poster hash: ff956...5fd

Skrevet

Microsoft Office er det programmet jeg har likt best, og jeg har prøvd gratisversjoner og andre programmer. 
Det er veldig enkelt å bruke, og funksjoner er lette å finne ut av. 

Det kan forresten være en fordel å konvertere filene til PDF når du sender søknad og CV. Da er du sikker på at arbeidsgiver kan åpne dokumentene. Med gratisprogrammer er det ikke alltid at arbeidsgivers program er kompatibelt. Jeg har selv hatt problemer med å åpne dokumenter opprettet med gratisprogrammer, så PDF er det beste å ta i bruk :) 

Skrevet

Microsoft Office er det programmet jeg har likt best, og jeg har prøvd gratisversjoner og andre programmer. 

Det er veldig enkelt å bruke, og funksjoner er lette å finne ut av. 

Det kan forresten være en fordel å konvertere filene til PDF når du sender søknad og CV. Da er du sikker på at arbeidsgiver kan åpne dokumentene. Med gratisprogrammer er det ikke alltid at arbeidsgivers program er kompatibelt. Jeg har selv hatt problemer med å åpne dokumenter opprettet med gratisprogrammer, så PDF er det beste å ta i bruk :)

Arbeidsgiver skal være rimelig teknisk tilbakestående om vedkommende ikke klarer å åpne en .odt. Sikker på at du vil jobbe for en sånn? :P

Men jo, PDF er å foretrekke, ikke bare av kompatibilitetsgrunner (kanskje også vært å påpeke at problemet ikke bare merkes i "gratisprogrammer", men også mellom forskjellige utvager av MS Office), men også fordi .docx og tilsvarende verdier også lagrer historie. Hvis jeg får f.eks. et tilbud per e-post i et slikt format hender det jeg kikker litt bakover i historikken. Hender man finner både redigerte historier og lavere anbud.

tl;dr: .docx er kladd, PDF er det ferdige produktet. Du leverer ikke en kladd.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver skal være rimelig teknisk tilbakestående om vedkommende ikke klarer å åpne en .odt. Sikker på at du vil jobbe for en sånn? :P

Men jo, PDF er å foretrekke, ikke bare av kompatibilitetsgrunner (kanskje også vært å påpeke at problemet ikke bare merkes i "gratisprogrammer", men også mellom forskjellige utvager av MS Office), men også fordi .docx og tilsvarende verdier også lagrer historie. Hvis jeg får f.eks. et tilbud per e-post i et slikt format hender det jeg kikker litt bakover i historikken. Hender man finner både redigerte historier og lavere anbud.

tl;dr: .docx er kladd, PDF er det ferdige produktet. Du leverer ikke en kladd.

Jo takk for den du! :P 

Men det var noe ved en slik type fil som gjorde at JEG ikke fikk åpnet den. Alle andre typer filer funket fint. 

Poenget er uansett: Konverter til PDF. Så vet man at det funker som det skal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...