Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har noe særlig informasjon om dovrebunaden, jeg er så heldig og får arve min farmors bunad, men vet ikke så mye om den.. Har søkt en del på den, men det kommer bare opp at blomstene ble funnet på et maleri, og at snittet er likt som på gudbrandsdalsbunaden, men jeg vil vite mer om den.

Er den vanlig å ha? Hva synes andre om den? Og kan man bruke hodeplagg selv om man ikke er gift? Om noen vil diskutere bunader generelt så bare kom med det! Jeg er nemlig helt hekta hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har arvet en dovrebunad selv, og er veldig glad i den. Vet heller ikke alt for mye om den, men jeg synes den er fin.

Hodeplagget kan brukes både av gifte og ugifte, og det er ikke noe eget "konehodeplagg". Selv var jeg såpass lite begeistret for hodeplagget at jeg valgte å gå uten. 

De vanligste grunnfargene er svart og blå, men bunaden finnes også i hvitt. Personlig liker jeg den svarte best. Som ytterplagg er det lov med både kort jakke og cape i samme farge som bunaden.

Sølvbelter har ikke vært brukt til denne bunaden tradisjonelt, men det er flere og flere som bruker dette nå. 

Av søljer så er det egentlig ingen bestemte regler, men det vanligste er enten

1. en enkelt lang sølje som kalles Lesjaknapp eller Gudbrandsdalsknapp

eller

2. en kombinasjon med en liten halssølje og en hjertesølje med litt lange heng

eller

3. en kombinasjon med en liten halssølje og en større, rund skålsølje

Utbredelsen av denne bunaden er noe spesiell. Den er kanskje ikke blant de aller vanligste bunadene i Norge, men den er ganske kjent. Den brukes selvsagt mye i Nord-Gudbrandsdalen, og også ellers i Gudbrandsdalen. Det rare er at den også har vært en hel del brukt på Hedmarken, og særlig i delene av Hedmark som grenser mot Oppland, men som ligger ganske langt fra Dovre. Dette har tradisjoner helt tilbake fra da dovrebunaden var ny. Årsaken var visstnok at materialene til akkurat denne bunaden var enklere å få tak i enn materialene til andre, mer lokale bunader i tiden før og etter 2. verdenskrig (både stoffet og garnet). Dermed ble den utbredt på grunn av tilgjengelighet. 

Anonymous poster hash: 32010...4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...