Gå til innhold

Hvordan vite hvor mye kalorier man skal ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Hvordan kan man få vite hvor mye kalorier man trenger? Jeg har brukt sånn kalkulator på nett, men jeg føler det høres så lite ut. Er det noen her inne som jeg kan kontakte på PM for å høre?

Sånn som nå har jeg kun 200 kalorier igjen å spise, hvis jeg skal følge kalkulatoren på nett, og klokka er bare 15:44! Jeg skal også trening senere, så jeg må jo ha i meg noe næringsrikt etter trening. Tipper det blir over 200 kcal.

Anonymous poster hash: 64f2d...ac3
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er umulig å vite helt sikkert, så det eneste du kan gjøre er å prøve deg frem. Hvor mye foreslår kalkulatoren da?

Skrevet

Det er umulig å vite helt sikkert, så det eneste du kan gjøre er å prøve deg frem. Hvor mye foreslår kalkulatoren da?

1298 kalorier. Jeg synes det er lite. Eller noen dager klarer jeg ikke å spise "så mye", men enkelte dager går det jo i alle fall 1500 kcal.

TS

Skrevet

1298 kalorier. Jeg synes det er lite. Eller noen dager klarer jeg ikke å spise "så mye", men enkelte dager går det jo i alle fall 1500 kcal.

TS

Spis 1500 og se hva som skjer da vel.

Anonymous poster hash: 27d63...822

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

TS

Det er ganske lite ja, spesielt hvis du trener og ikke har bråhast med å gå ned i vekt. Ville forsøkt meg på 1500 en stund og se hvordan det går (gi det hvertfall 3-4 uker).

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske lite ja, spesielt hvis du trener og ikke har bråhast med å gå ned i vekt. Ville forsøkt meg på 1500 en stund og se hvordan det går (gi det hvertfall 3-4 uker).

Jeg trener 3-4 ganger i uka hvor jeg har en styrkeøkt + løper intervaller. Kjenner det ekstra de dagene jeg trener hardt, at det er for lite med 1298 kalorier!

Men noen tipset meg om sånn bodyanalyse-greier. Noen som har prøvd det?

TS

Skrevet

Hei dere!Hvordan kan man få vite hvor mye kalorier man trenger? Jeg har brukt sånn kalkulator på nett, men jeg føler det høres så lite ut. Er det noen her inne som jeg kan kontakte på PM for å høre?Sånn som nå har jeg kun 200 kalorier igjen å spise, hvis jeg skal følge kalkulatoren på nett, og klokka er bare 15:44! Jeg skal også trening senere, så jeg må jo ha i meg noe næringsrikt etter trening. Tipper det blir over 200 kcal. Anonymous poster hash: 64f2d...ac3

Sånne kalkulatorer gir ofte verdier for:

1: antall kalorier for å opprettholde nåværende vekt

2: antall kalorier for å gå ned en halv kilo i uka

3: antall kalorier for å gå ned en kilo i uka

4: BMR

Hvilke av disse er det du har lagt deg på?

• Liker 1
Skrevet

Sånne kalkulatorer gir ofte verdier for:

1: antall kalorier for å opprettholde nåværende vekt

2: antall kalorier for å gå ned en halv kilo i uka

3: antall kalorier for å gå ned en kilo i uka

4: BMR

Hvilke av disse er det du har lagt deg på?

Sikkert ikke for å opprettholde nåværende vekt. Men jeg har gått opp i vekt da, selv om jeg har holdt meg til rundt 1300 kalorier (skeier ut på lørdagen da). Mulig det er muskler, jeg vet ikke.

Finner ikke den kalkulatoren som jeg brukte den gang jeg regnet ut 1298, men jeg prøvde andre kalkulatorer nå, og der kom det opp at jeg måtte ha 1900 for å opprettholde vekt? 

TS

Skrevet

Du sier ingenting om hva du ønsker å oppnå? Ned i vekt? Opp i vekt? Stabil vekt? Opp i muskelmasse? Yte bedre i trening/konkurranse? 

Anonymous poster hash: 5e708...6e2
  • Liker 2
Skrevet

Sikkert ikke for å opprettholde nåværende vekt. Men jeg har gått opp i vekt da, selv om jeg har holdt meg til rundt 1300 kalorier (skeier ut på lørdagen da). Mulig det er muskler, jeg vet ikke.Finner ikke den kalkulatoren som jeg brukte den gang jeg regnet ut 1298, men jeg prøvde andre kalkulatorer nå, og der kom det opp at jeg måtte ha 1900 for å opprettholde vekt? TS Anonymous poster hash: 64f2d...ac3

OK. Noen forveksler nemlig BMR med det det de trenger for å opprettholde nåværende vekt, var derfor jeg spurte

Du skulle teknisk sett ha begynt å gå ned. Hvis du ikke skeier ut helt ekstremt på lørdagene. Masse godteri og potetgull kan fort bli en del kalorier uten at en tenker på det. Skriver du ned ALT du spiser? Kan være veldig lurt i begynnelsen for å få skikkig oversikt.

Tror som mange skriver her at du bør øke litt på mengden og stole på at kroppen greier å regulere seg etter vært. Vekten kan ofte gå litt opp og ned på døgnet, alt etter hva du har drukket og spist, om du har trent , musklene '' hovner' ofte litt opp under trening. I tillegg legger en ofte på seg alt fra en til opptil to- tre kilo like før en skal ha mensen. Så du må se over langen og ta disse faktorene betrakning. Lurt å ha EN fast veie dag i uka.

I tillegg lurer jeg på om du er veldig lav, siden du ikke trenger mer enn 1900 for å opprettholde din nåværende vekt. Trenger du egentlig å gå ned i vekt?

Skrevet

Når du trener må du jo spise mer. Kaloriene som oppgis er det du skal ha i deg hvis du sitter musestille og ikke beveger deg. Så må du legge på de kaloriene du trener vekk. Syns uansett det hørtes ut som et veldig lavt tall, og hvis du feks trener vekk 400 kcal, da, så skal du lissom spise bare tusen? Nei, det er ikke sunt. Da må du spise det kalkulatoren sier + det du har trent vekk, hvis kalkulatoren er "stilt inn" på hva du skal spise for å gå ned. Da har den vektnedgang med i beregningen. 

under 1300 kcal høres ut som basalforbrenning...

Anonymous poster hash: 71dad...2a3
Skrevet

OK. Noen forveksler nemlig BMR med det det de trenger for å opprettholde nåværende vekt, var derfor jeg spurte

Du skulle teknisk sett ha begynt å gå ned. Hvis du ikke skeier ut helt ekstremt på lørdagene. Masse godteri og potetgull kan fort bli en del kalorier uten at en tenker på det. Skriver du ned ALT du spiser? Kan være veldig lurt i begynnelsen for å få skikkig oversikt.

Tror som mange skriver her at du bør øke litt på mengden og stole på at kroppen greier å regulere seg etter vært. Vekten kan ofte gå litt opp og ned på døgnet, alt etter hva du har drukket og spist, om du har trent , musklene '' hovner' ofte litt opp under trening. I tillegg legger en ofte på seg alt fra en til opptil to- tre kilo like før en skal ha mensen. Så du må se over langen og ta disse faktorene betrakning. Lurt å ha EN fast veie dag i uka.

I tillegg lurer jeg på om du er veldig lav, siden du ikke trenger mer enn 1900 for å opprettholde din nåværende vekt. Trenger du egentlig å gå ned i vekt?

Takk for råd!

Ja, jeg er bare 153, så jeg er jo veldig lav. Skriver ikke ned alt jeg spiser, men jeg har jo kontroll, og vet at jeg ikke overstiger kaloribruket i ukedagene. Lørdagen teller jeg ikke. Så kan jo være at jeg bør spise litt mindre på lørdagene  :fnise:  

TS

Skrevet

Når du trener må du jo spise mer. Kaloriene som oppgis er det du skal ha i deg hvis du sitter musestille og ikke beveger deg. Så må du legge på de kaloriene du trener vekk. Syns uansett det hørtes ut som et veldig lavt tall, og hvis du feks trener vekk 400 kcal, da, så skal du lissom spise bare tusen? Nei, det er ikke sunt. Da må du spise det kalkulatoren sier + det du har trent vekk, hvis kalkulatoren er "stilt inn" på hva du skal spise for å gå ned. Da har den vektnedgang med i beregningen. 

under 1300 kcal høres ut som basalforbrenning...

Anonymous poster hash: 71dad...2a3

Ja, jeg tror nok 1300 var basal :) Jeg har ikke så mye peiling på slikt. Er ikke så lenge siden jeg begynte å trene og legge om kostholdet.

TS

Skrevet

Jeg trener 3-4 ganger i uka hvor jeg har en styrkeøkt + løper intervaller. Kjenner det ekstra de dagene jeg trener hardt, at det er for lite med 1298 kalorier!

Men noen tipset meg om sånn bodyanalyse-greier. Noen som har prøvd det?

TS

Jeg tok en kroppsanalyse, og da fikk jeg vite hva BMR-en/basalforbrenningen min er. Veldig enkelt å regne ut antall kalorier man trenger om man vet den! Anbefales :)

Anonymous poster hash: cd716...d0a

Skrevet

https://www.myfitnesspal.com/nb

denne har en god basis av matvarer inne, og du kan scanne barkoder og få opp de som evt ikke ligger der, samt at det er enkelt å legge inn hvis du lager noe som ikke er der.. 

Samtidig kan du legge inn trening, eller koble den til for eksempel helse-appen som følger med iphone osv for skritteller.. Ganske grei for å holde oversikt over inntak vs det du bruker - ofte får mange seg en overraskelse over hvor mye de egentlig spiser og hvor mye de kan spise av sunne ting og ikke gå over forbruk vs inntak.. 

Skrevet

Jeg tok en kroppsanalyse, og da fikk jeg vite hva BMR-en/basalforbrenningen min er. Veldig enkelt å regne ut antall kalorier man trenger om man vet den! Anbefales :)

Anonymous poster hash: cd716...d0a

Da tror jeg at jeg skal gå for en slik kroppsanalyse!:) Takk for tips!

TS

Skrevet

https://www.myfitnesspal.com/nb

denne har en god basis av matvarer inne, og du kan scanne barkoder og få opp de som evt ikke ligger der, samt at det er enkelt å legge inn hvis du lager noe som ikke er der.. 

Samtidig kan du legge inn trening, eller koble den til for eksempel helse-appen som følger med iphone osv for skritteller.. Ganske grei for å holde oversikt over inntak vs det du bruker - ofte får mange seg en overraskelse over hvor mye de egentlig spiser og hvor mye de kan spise av sunne ting og ikke gå over forbruk vs inntak.. 

Takk for tips! Har brukt den før, men syntes det var stress å fylle inn trening o.l., da jeg har en annen app hvor jeg fører inn slikt.

TS

Skrevet

Ta for all del en kroppsanalyse hvis du synes det høres gøy ut, men du finner gratis og lett ditt dagsbehov hvis du registrerer det du spiser over tid (hint: går du opp, spiser du for mye, går du ned, spiser du for lite).

Skrevet

Spiser hva jeg vil, går jeg opp i vekt kutter jeg bare ut litt, går jeg ned i vekt spiser jeg bare litt til. Man finner balansen til slutt :)

Anonymous poster hash: f0c48...3b4
  • Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Har brukt den før, men syntes det var stress å fylle inn trening o.l., da jeg har en annen app hvor jeg fører inn slikt.

TS

Jeg har iPhone, hos meg er den appen knyttet mot helseappen fra tlf og mot fitbit - så den registrerer skritt osv, jeg legger ikke inn trening men tar det som en ekstra bonus. For meg er den bare en måte å få bedre kontroll over maten på og se at jeg ikke er over kaloriinntaket men heller ikke under, faktisk er det å spise nok mitt største problem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...