Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg blande meg eller melde til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren til min samboer har en unge på 8 år.

Hun fikk barn når hun var 22, men jeg føler ikke at hun er egnet mor. Vi kaller henne Anne her for å gjøre det litt ryddig.

Jeg må holde dette så anonymt som mulig, så kan ikke skrive så mye detaljer men her er noen episoder / ting jeg reagerer kraftig på:

1. Faren til barnet er ikke til stede, han er rusmissbruker og ikke i stand til å ha noe ansvar ovenfor barnet.

2. Anne har et av/på forhold med en fyr som har et barn han aldri har nevnt for noen av oss andre at han har. Fant det ut ve at jeg tilfeldigvis er venn med barnemoren hans på fb, og da så bilder av deres barn. Han har ingen spor av denne ungen på sin profil, og har aldri nevnt dette. 
Ikke det at dette er nok, men føler det er veldig rart..
Fyren har også vært tidligere voldelig mot Anne og hele familien vår (oss, svigerforeldre, andre søsken etc). Han har tidligere drevet med stoff og Anne forteller at han tidligere ikke har ville ha noe å gjøre med hennes barn, men først nå siste gang de er sammen så har han vist litt mer interesse. Som hun har fortalt har han blitt sur hvis de ikke har kunne gjort noe fordi de ikke har barnevakt etc.

3. Anne drikker hele tiden, gjerne forann barnet. Hver gang vi er innom så har hun drukket, og det går gjerne en 4,5,6,7 øl på en hverdag mens ungen er tilstede.

4. Anne røyker hasj. Anne kjører når hun er høy og røyker inne. En gang vi var på nasch hos henne sto hun opp 2 timer etter festen la seg, tok en joint og kjørte avsted for å hente barnet sitt hos avlastningsforeldre.

5. Ungen savner aldri moren sin når hun er vekke. Hun har barnevakt HELE tiden, og jeg reagerer på at når hun er hos oss en hel helg snakker hun aldri om moren sin, og er heller ikke spessielt glad for å se henne igjen.

Hva tenker dere?

Jeg er bekymret for barnet, men vet ikke helt hvor mye jeg skal gjøre her da det er min samboer sin søster. Jeg vil ikke splitte familien deres, og har prøvd å snakke med samboer om dette og han er helt enig i at hun er uegnet.

Svigers har prøvd å snakke til henne flere ganger, men hun er ikke interessert i å høre.

Jeg vet jeg kan legge inne en melding til BV anonymt, men føler det på en måte blir et svik mot familien..

Jeg og samboer har vært sammen i 2 år, og det er gjennom dette jeg har sett dette.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: af4f6...817
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker absolutt du skal blande deg. Hun kjører i ruset tilstand med barnet i bilen, du kan jo ikke la være å gjøre noe!

• Liker 30
Skrevet

Jeg tenker absolutt du skal blande deg. Hun kjører i ruset tilstand med barnet i bilen, du kan jo ikke la være å gjøre noe!

TS her!

Det skjedde nå denne helgen, så er ikke slik at jeg har ligget på latsiden og ikke brydd meg, men må samle tankene litt før jeg gjør noe.

Anonymous poster hash: 0a56a...dbe

Skrevet

Jeg synes det du forteller er mer enn nok til å sende en bekymringsmelding.

Anonymous poster hash: 624db...491
  • Liker 20
Skrevet

TS her! Det skjedde nå denne helgen, så er ikke slik at jeg har ligget på latsiden og ikke brydd meg, men må samle tankene litt før jeg gjør noe. Anonymous poster hash: 0a56a...dbe

jeg forstår. Men du spør om du skal blande deg, svare er ja mener jeg
  • Liker 1
Skrevet

Tenk på den lille jenta som må leve med dette. Vil anbefale å kontakte BV anonymt. 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Du melder selvfølgelig ifra til barnevernet. 

Innlegg ryddet for persondebatt.

Marr, mod.

Anonymous poster hash: 5b092...a21

Endret av Marr
  • Liker 6
Skrevet

Her ville jeg absolutt sendt en melding... Slik kan ikke ungen ha det.

• Liker 3
Skrevet

du må tenke på hvem du vil svikte? er det familien eller det barnet som tydelighvis ikke har det bra?? 

Jeg hadde reagert og ikke brydd meg om splittelsen i familien. ungen er mye viktigere. Kan du stå på siden å se at en unge blir ødelagt sånn. og så når den ungen har blitt 20 år og har et ødelagt liv pga alkohol og rus fordi ingen grep inn og hjalp til?? kan du virkelig stå på sidelinjen og ikke gripe inn??

• Liker 10
Skrevet (endret)

Meld det! Kjøring i ruset tilstand med barn i bilen er forkastelig!

Hva folk evt velger å gjøre ellers (øl/tjall) når det ikke er barn tilstede er en privatsak (Så lenge de lar bilen stå).

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Meld det! Kjøring i ruset tilstand med barn i bilen er forkastelig!

Hva folk evt velger å gjøre ellers (øl/tjall) når det ikke er barn tilstede er en privatsak.

Men barnet er jo tilstede når hun drikker litervis med øl...

Anonymous poster hash: 0a56a...dbe

• Liker 3
Skrevet

Men barnet er jo tilstede når hun drikker litervis med øl... Anonymous poster hash: 0a56a...dbe

Og jeg skrev at folk får velge selv hva de vil gjøre, når barn IKKE er tilstede..

Skrevet

Men barnet er jo tilstede når hun drikker litervis med øl... Anonymous poster hash: 0a56a...dbe

Hvordan kan barnet være tilstede når hun har barnevakt hele tiden i følge ditt utsagn?

Anonymous poster hash: ec880...a35

• Liker 1
Skrevet

Det er et svik mot barnet å ikke gjøre noe (og barnet er også i svigerfamilien din). Snakk med sambo, og gjør det sammen, informer svigerforeldrene. Så blir det ingen spekulasjoner, og du trenger forhåpentligvis ikke bli syndebukken alene.

Anonymous poster hash: f4a17...950
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener at du bør gi en detaljert bekymringsmelding til barnevernet. Du er voksen og du kan greie det om det eventuelt skulle bli noen beskyldninger i etterkant, men barnet er helt hjelpeløst. Barnet trenger bare at en person har guts nok til å si fra at dette ikke er greit!

Hvis du vet at hun er ute og kjører ruset en annen gang så må du ringe politiet med en gang. Si hvor hun er på vei og beskriv bilen så de kan få stoppet henne. Tenk om hun dreper barnet, seg selv eller noen andre!

Anonymous poster hash: 61ea1...b50
  • Liker 7
Skrevet

Tenk på den lille jenta som må leve med dette. Vil anbefale å kontakte BV anonymt.

Eller i verste fall dø av det, hin blir jo kjørt rundt på av en ruset mor! Ser man slikt skal man forsøke å hindre det, og hvis det ikke går, skal man varsle politiet så de kan stoppe henne!

Mor svikter på flere områder, og råd fra familie har ikke bedret situasjonen. Klart det er vanskelig å melde familie, men enda vanskeligere for de biologiske enn for deg. Det eneste rette er å melde, og det ryddige er å gjøre det i eget navn. Kanskje kan dere gå sammen om meldingen, så du ikke blir syndebukken. Dere ser jo alle at jenta ikke får den omsorgen hun trenger. Dette er noe moren har satt seg i selv, ikke følger deg beklemt for å gi jenta en sjanse til å få en normal barndom, under kontroll av barnevernet eller evt med andre omsorgspersoner. Stakkars lita:-(

• Liker 4
Skrevet

Ja, du skal melde til BV! Det er ditt ansvar som voksenperson, når de andre

i fam ikke tar ansvar må du gjøre det! Barnet er 8 år, ikke en dag å miste her!

Det er ikke lett, jeg vet alt om det ( jeg har gjort det som nærmeste fam, det er

tøft, stor påkjenning, men hjalp barna OG jeg hadde gjort det igjen!)! Ring i dag!

Få evt med deg samboer og/eller svigerforeldrene!

Og du, det at barnet alltid er hos andre, forhåpentligvis trygge voksenpersoner

er veldig i bra i denne situasjonen! Husk at dette gjelder barnet, ikke de voksne!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sendt inn ei melding.

• Liker 2
Skrevet

Meld til bv. Neste gang du vet hun kjører ruset med barnet I bilen, ringer du politi. Da har bv enda mer håndfast på papiret hvordan moren er. Ville også ringt politi eller barnevernsvakta/barnevernet (spørs når på døgnet) når du er hos mor og oppdager at hu har drukket alkohol og barnet er hjemme. Alkohol er også rus og det er på ingen måte ok å drikke seg full foran barnet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...