AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Hei. Vi har kjøpt enebolig sammen og skrevet kjøpskontrakt med 50/50% eierandel på skjøte. Vi har tatt lån sammen i bank. Vi har ulik egenkapital og ulik inntekt. Vi trenger 700 000,- i egenkapital til lånet. TS har mest EK og høyest lønn. Samboer har 100 000,- i EK. Vi ønsker lik eierandel, da har vi bl.a like stor motivasjon til å bidra til boligen, og et evt oppgjør blir enklest mulig. Hvordan kan vi gjøre dette mest rettferdig? Ser noen nevner å skrive inn egenkapital i samboerkontrakt som særeie, men etter x-antall år vil jo denne være mindre verdt enn pr dags dato. Er det en idé at TS gir et billig lån på EK til samboer, slik at begge går inn med lik EK? Da betales isåfall dette lånet ned over tid og/eller innfris ved et evt brudd. Eierandel blir da 50/50. Noen andre som har brukt samme løsning eller en annen løsning? Anonymous poster hash: e9e11...181
Netteki Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Dere kan jo skrive et dokument på hvor mye den enkelte har bidratt med i egenkapital. Hvis dere da en gang må selge og ikke skal kjøpe nytt sammen, kan dere trekke fra egenkapitalen, og dele resten 50/50. Vi hadde tenkt til å gjøre det slik da vi kjøpte hus, men så endte jeg opp med å få så bra pris for leiligheten min, at vi kunne gå inn 50/50.
juliane Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 (endret) Jeg tenker at det enkleste er at den som går inn med minst EK betaler en større andel på lånet enn den som har mer EK. Da blir det ikke urettferdig mtp verdistigning på EK vs lån. Dette må selvfølgelig inn i en samboerkontrakt. Endret 9. september 2015 av juliane 1
Anglofil Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Min samboer og jeg gikk inn med ulik egenkapital. Det vil si; jeg gikk inn med 450 000 kr, min samboer ingenting. Vi eier 50/50, men vi gjør det slik at han betaler mer på boliglånet enn meg slik at eierandelen til slutt lik. Altså, jeg har trukket fra 450 000 kr fra min del av lånet og betaler da kun for resterende sum. Mvh Yvonne
Leeloo Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Hos oss hadde den ene en større andel av lånet, men der var det han som hadde høyest inntekt, mens jeg hadde mer EK. Vi eide da 50/50 og overskuddet deles på to når vi selger (EK trekkes ut først). I denne settingen tror jeg det enkleste ville vært å tilpasse eierandel etter andel lån og EK, dvs. du eier så mye som din EK og det du har midler til å dekke av nedbetaling på lån tilsier. Alternativt vil det vel være mest rettferdig at EK ganges opp med verdiøkningsprosent (eks. 700000/100000*10%) og trekkes ut, og så deles resten av overskuddet på to (forutsatt at dere har 50/50). da får begge avkastning direkte av EK.
noenlundeanonym Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Den med minst EK tjener også minst, derfor blir det trangt økonomisk å betale større andel av lånet. Det vil påvirke hverdagen. Hos oss hadde den ene en større andel av lånet, men der var det han som hadde høyest inntekt, mens jeg hadde mer EK. Vi eide da 50/50 og overskuddet deles på to når vi selger (EK trekkes ut først). I denne settingen tror jeg det enkleste ville vært å tilpasse eierandel etter andel lån og EK, dvs. du eier så mye som din EK og det du har midler til å dekke av nedbetaling på lån tilsier. Alternativt vil det vel være mest rettferdig at EK ganges opp med verdiøkningsprosent (eks. 700000/100000*10%) og trekkes ut, og så deles resten av overskuddet på to (forutsatt at dere har 50/50). da får begge avkastning direkte av EK. Det kan være et alternativ, det vil heller ikke påvirke oss før et evt brudd, som vi klart håper aldri kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå