Gå til innhold

YouTube-avhengige barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som har barn som er YouTube-avhengige?

Datteren min ser nå på dette sier hun. Ellers så ser hun mye på sminkevideoer eller såkalte vloggere sitt hverdagsliv. Jeg klarer ikke å holde oversikten lenger.

Vet dere hva deres barn ser på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 7 ser mye på folk som spiller minecraft

Anonymous poster hash: d2530...465

Skrevet

Youtube er i ferd med å få den rollen TV hadde da vi vokste opp. Du kan finne tegneserier, spenningsserier, dokumentarer sit-com og annen underholdning, og mer undervisende videoer som både kan være morsomme som Newton eller tørre som en skoletime.

Før lærte jenter å sminke seg fra ukeblad og av eldre jenter i nabolaget, nå lærer de det av eldre jenter på youtube.

Det er også en variant av en blogg, så både barn og voksne som ikke er så glad i å lese kan se hvordan andre har det, tenker og hvordan hverdagen deres er.

Det er også en sosial arena, så folk med like interesser kan dele disse. Før satt barn sammen rundt en som spilte et spill, nå ser de og laster opp videoer av andre som spiller spill, og kommenterer på hverandres videoer. Før diskuterte barn og voksne tv-serier i friminutt og pauser på jobb, nå diskuteres de i kommentarfeltet under videoer som tar for seg den nyeste episoden.

Youtube trenger ikke være så ille bare fordi vi ikke hadde det da vi vokste opp. Jeg synes det er bedre om barn tilbringer tid på Youtube enn om de ser på Disneychannel hele dagen. Se gjerne på videoer sammen med barna. Spør barna hvilke kanaler de liker best og lytt mens de babler ivei.

Om de kommer inn på den rare siden av youtube og ser noe ekkelt er det viktig å ikke bli sint, men snakke med dem om det de har sett. Prøv gjerne å få sett den aktuelle videoen så du kan oppklare misforståelser eller forklare hvorfor det er slik/ folk gjør sånn med seg selv. (Dette gjelder også ellers, selv hadde jeg mareritt i årevis om ei donaldstripe, og tenk på hvor mange som ble traumatisert av hufsa)

• Liker 1
Skrevet

Youtube er i ferd med å få den rollen TV hadde da vi vokste opp. Du kan finne tegneserier, spenningsserier, dokumentarer sit-com og annen underholdning, og mer undervisende videoer som både kan være morsomme som Newton eller tørre som en skoletime.

Før lærte jenter å sminke seg fra ukeblad og av eldre jenter i nabolaget, nå lærer de det av eldre jenter på youtube.

Det er også en variant av en blogg, så både barn og voksne som ikke er så glad i å lese kan se hvordan andre har det, tenker og hvordan hverdagen deres er.

Det er også en sosial arena, så folk med like interesser kan dele disse. Før satt barn sammen rundt en som spilte et spill, nå ser de og laster opp videoer av andre som spiller spill, og kommenterer på hverandres videoer. Før diskuterte barn og voksne tv-serier i friminutt og pauser på jobb, nå diskuteres de i kommentarfeltet under videoer som tar for seg den nyeste episoden.

Youtube trenger ikke være så ille bare fordi vi ikke hadde det da vi vokste opp. Jeg synes det er bedre om barn tilbringer tid på Youtube enn om de ser på Disneychannel hele dagen. Se gjerne på videoer sammen med barna. Spør barna hvilke kanaler de liker best og lytt mens de babler ivei.

Om de kommer inn på den rare siden av youtube og ser noe ekkelt er det viktig å ikke bli sint, men snakke med dem om det de har sett. Prøv gjerne å få sett den aktuelle videoen så du kan oppklare misforståelser eller forklare hvorfor det er slik/ folk gjør sånn med seg selv. (Dette gjelder også ellers, selv hadde jeg mareritt i årevis om ei donaldstripe, og tenk på hvor mange som ble traumatisert av hufsa)

Hva handlet Donaldstripa om?

Skrevet

Hva handlet Donaldstripa om?

Jeg husker ikke helt, men det var med pirajaer, hai eller noe annen kjøttetende fisk. Jeg tror alt egentlig gikk helt fint i tegneserien, men jeg hadde for god fantasi.

Skrevet

Jeg husker ikke helt, men det var med pirajaer, hai eller noe annen kjøttetende fisk. Jeg tror alt egentlig gikk helt fint i tegneserien, men jeg hadde for god f

Jeg er helt enig med deg Skravlebøtte. Fokuset på hvor skadelig dette er for barn er helt på jordet. Vi spilte jo dataspill og så på TV vi også og det er fremdeles tid til å sparke fotball og leke med venner likevel. Leksene derimot...

Skrevet

Det kan jeg ikke forstå at noen gidder.......

Skrevet

Hvorfor ikke? folk ser jo på at andre folk spiller sport, lager mat, synger og hva enn annet på TV så hvorfor er det uforståelig at noen ser på spill?

• Liker 1
Skrevet

Fordi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...