Gå til innhold

3. Klassing- kan verken lese eller knytte sko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stesønn begynte i 3. Klasse nå i høst. Han er 8 år og sliter med lesing på skolen (har koblet inn ppt) og er veldig uselvstendig. Han trener fotball og går på idrettskole, og må ha med far (eller mor når han er hos dem) på alle treningene. Ikke bare for å kjøre ham dit, men de må rett og slett være der hele tiden. Han smører ikke sin egen matpakke, kan ikke knytte skoene, og far hjelper han med å skjære opp middagsmaten og ha på f.eks ketchup.

Han har en søster som er ett par år eldre og hun greier alt dette selv. Spørsmålet mitt er, er dette vanlig blant 8 åringer? Mine barn er enda små, så jeg har ingen erfaring med så "store" barn. Men jeg mener bestemt å huske at både jeg og mine brødre var mye mer selvstendig i den alderen.

Jeg mener også at far LAR han være uselvstendig. F.eks i morgenst, sendte meg melding om at jeg måtte hjelpe gutten å knytte skoene. Javel tenkte jeg. Trodde strengt talt at han kunne dette (har bodd sammen i snart ett år, men aldri tenkt over dette) Når gutten skulle ta på skoene sa jeg ingenting, bare observerte. Med en bitteliten håndsrekkig fra meg greide han å knyte den ene skoen, den andre greide han selv. Han ble kjempeoverrasket og jeg gav han selvfølgelig ros!

Dette tilfellet styrker min teori om at han egentlig ikke er så hjelpeløs, men foreldrene gjør alt for mye for å hjelpe ham.

Noen med erfaring på dette området?

Anonymous poster hash: 9c13b...590

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lære han å knytte sko hjemme? Trene på lesing hjemme? Gjør faren det?

• Liker 4
Skrevet

Er det bare pga lesingen ppt er koblet inn? Tenker kanskje han har andre vansker som konsentrasjon osv?

Anonymous poster hash: 6e08a...329

Skrevet

At man i begynnelsen av 3. Klasse ikke er en veldig sterk leser er ikke unormalt, men han bør jo ha sikker bokstavkunnskap... Knyte lider bør han absolutt kunne, samme med matpakke...

Anonymous poster hash: 82b1b...073

• Liker 1
Skrevet

Alt det du nevner er ikke uvanlig hos en 3.klassing. Hvis han skal lære må han slippe til. Kjenner ingen 3.klassinger som smører matpakken sin selv? Men kan han smøre frukosy, kvelds om han får lov?

Anonymous poster hash: 9983a...d05

• Liker 1
Skrevet

Det er jo stor forskjell på barn og hva de mestrer i hvilken alder, men jeg tenker jo likevel at mye av det helt sikkert også avhenger av hva foreldrene legger opp til. Lært hjelpeløshet?

Akkurat dette med leseproblemene kommer nok av andre ting, men når du ser at han faktisk greier å knyte skoene sine bare noen legger opp til at han skal gjøre det selv, så virker det jo som om en del av problematikken ellers henger sammen med at foreldrene bare gjør det for ham. 

Jeg synes godt at en 3. klassing kan smøre matpakka si selv. Det har de gjort fra den alderen her hos oss. De har selvsagt også greid å håndtere maten de har fått på tallerkenen. Har de spurt om hjelp til ting de bør lære seg å greie selv, så har de ikke fått det før de har gjort et forsøk eller fem selv, også har vi satt inn ressurser på å lære dem det. Helt normalt, tenker jeg.

Det at far og mor håndterer denne gutten som yngre enn han er, og er litt sånn curlingforeldre, kommer kanskje av at han er minst, i tillegg til at de (ubevisst?) stadig "ber om unnskyldning for samlivsbruddet" gjennom å ordne ting for ham?

Anonymous poster hash: 6b29a...29d
Skrevet

Når jeg tenker at ppt er innblandet, så er det jo sikkert andre grunn for det også. Som konsentrasjon eller andre lære vansker?

Anonymous poster hash: 6e08a...329

Skrevet

Dette var nesten som å lese om mitt eget stebarn på 9 år. Ikke rart barnet ikke "kan noe" når verken mor eller far stiller krav.

Men jeg var likedan da jeg var 8 år. Jeg kunne lese og knyte skoene (fikk det i hjemmelekse i 1.kl.), men alt annet gjorde foreldrene mine for meg. Det ble andre boller da jeg fikk søsken, men jeg kunne gjøre ting, bortsett fra at jeg aldri fikk krav om det. Og på grunn av det ble jeg en smule ufordragelig som tenåring også.

Anonymous poster hash: 9fd4c...b63

Skrevet

Snart seksåringen leser ikke noe særlig enda (naturlig nok), men han klarer godt å knytte sko og smøre niste. Han hjelper også lillesøsteren med skoene. Hun er to og har akkurat begynt å prøve å smøre brødskivene sine selv.

Unger klarer mye om de bare får prøve.

Anonymous poster hash: 05f32...d38

• Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Da vet jeg at det ikke er min tankegang det er noe galt med. Da er spørsmålet, hvordan kan jeg gå fram videre i denne saken? Far tåler ikke at jeg "kritiserer" ungene (bruker gåseøyne, da det ikke er ment som kritikk- bare at han oppfatter det slik. Uansett hva jeg sier)

Far og jeg har litt ulike syn på oppdragelse, så jeg har holdt meg litt på sidelinjen når det kommer til hans barn. Men dette synes jeg blir å "hemme" guttens utvikling og i værstefall sitter vi der med en 14-åring som fortsatt får brødskiver i biter...

Ja, gutten har lesevansker men det har kanskje ingenting med saken å gjøre.

Ts

Anonymous poster hash: 9c13b...590

Skrevet

Husker jeg møtte en trettenåring som hadde problemer med å knyte, han sleit med andre ting og.

Anonymous poster hash: 6c8da...596

Skrevet

Du fortsetter å la ham prøve seg på egen hånd når du har sjansen og roser ham for god innsats. Klart ungen er usikker på det meste dersom far og mor stort sett måker vekk alt som kan minne om en bitteliten utfordring for gutten. Dette må da far greie å se selv også..? Har du prøvd å vinkle det til å lære gutten selvstendighet og at det å klare ting selv er enormt viktig for selvtilliten, eller blir far fortsatt sur som en liten unge selv?

Anonymous poster hash: fe074...4a8
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...