AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Jeg bor i en sokkel og det har blitt oppdaget omfattende muggsopp bak sengen min. Jeg har alltid luftet rommet godt på dagen og hatt ventilasjon åpen. Soverommet har ikke noe varmeovn så jeg har latt døren så åpen mot stuen slik at varme har komt inn derifra. Huseieren har nektet å kalle inn et fuktfirma for å sjekke opp i dette, så jeg har selv kalt inn et firma på befaring. Hvordan går jeg fram i denne saken? Kan jeg bli erstatingspliktige for muggsoppen? Anonymous poster hash: e35f3...0d0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Er du gravid? Anonymous poster hash: f45f6...dc6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Er du gravid? Anonymous poster hash: f45f6...dc6 Og hvilken relevans har dette spørsmålet? Om du blir erstatningspliktig er ikke noe noen kan svare deg på over et nettforum. Denne typen saker kan løses enkelt eller komplisert. Når du kaller inn et firma på egenhånd så begynner du i feil ende. Du fikk råd i den andre tråden din om å søke hjelp hos advokat. Kan du flytte ut, så er det den enkleste løsningen. Husk å ha all komunikasjonskriftlig av hensyn til å kunne dokumentere i ettertid hva som blir gjort og sagt.Anonymous poster hash: 54f28...c9d 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Ja det er jeg. Har lagt ut en hel del innlegg før, og jeg har funnet ut av at muggsoppen er mye mer omfattende enn jeg trudde.... Og det er muggsopp, uten tvil. Anonymous poster hash: e35f3...0d0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Og hvilken relevans har dette spørsmålet? Om du blir erstatningspliktig er ikke noe noen kan svare deg på over et nettforum. Denne typen saker kan løses enkelt eller komplisert. Når du kaller inn et firma på egenhånd så begynner du i feil ende. Du fikk råd i den andre tråden din om å søke hjelp hos advokat. Kan du flytte ut, så er det den enkleste løsningen. Husk å ha all komunikasjonskriftlig av hensyn til å kunne dokumentere i ettertid hva som blir gjort og sagt.Anonymous poster hash: 54f28...c9d Fordi det er opprettet mange tråder om akkurat dette siste døgnet, og der er hun gravid og må betale selv for firma blablaAnonymous poster hash: f45f6...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Ja det er jeg. Har lagt ut en hel del innlegg før, og jeg har funnet ut av at muggsoppen er mye mer omfattende enn jeg trudde.... Og det er muggsopp, uten tvil. Anonymous poster hash: e35f3...0d0 Er du gravid så flytter du ut av leiligheten omgående. Muggsopp kan være både toxisk og allergen, uten å vite hvilken type sopp du har og hvordan den påvirker helsen. Det meste av muggsopper er ikke bra for helsen. Anonymous poster hash: 54f28...c9d 1
Million Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 (endret) Jeg kan ikke skjønne at du skal bli erstatningspliktig for noe i denne saken!? Du har brukt soverommet på en helt normal måte, hatt et vanlig møbel der inne (seng som er tiltenkt bruk på soverom) og ikke på noen måte gjort noe som kunne ha skapt dette. Du har vel ikke hatt akvarium der inne? Muggsoppen kommer pga dårlige forhold med bygget og materialene det er laget av, altså huseiers egen eiendom er dårlig. Det er ikke noe du har gjort. Endret 9. september 2015 av Million
Ulven Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 La firmaet analysere og komme med en konklusjon før du begynner å tenke på erstatningsplikt ol. Det er ikke bra for fostrene at du stresser så mye rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 Dersom du har hatt normal bruk av rommet/rommene med muggsopp er du ikke erstatningspliktig nei. Dersom rommene krever en viss type bruk, eks. må luftes på en gitt måte for at det ikke skal oppstå muggsopp, så er utleier ansvarlig for å oppgi og spesifisere hvordan dette evt. må gjøres. Dersom du har forpliktet deg til å følge instruksjonen og ikke har fulgt den, kan det kanskje bli et spørsmål om erstatning. Det samme gjelder dersom du har har skyld i skadene som har oppstått, eks. uvettig bruk av vann osv. Anonymous poster hash: 6f664...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #10 Skrevet 9. september 2015 Les her f. eks: http://www.jushjelpa.no/fagartikler/muggsopp.html Men nei, det skal nok noe til før du blir erstatningspliktig selv. Du har gitt beskjed, men du må også kreve at utleier retter opp i dette innen rimelig tid. Ellers ville jeg funnet meg et annet sted å bo. En utleier som nekter å gjøre nødvendige ting for vedlikehold - særlig i forhold til fuktskader - er ikke noen jeg ville ønsket å bo hos, for slike skader blir bare verre og verre. Anonymous poster hash: 4f447...d55
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #11 Skrevet 9. september 2015 Muggsopp i en sokkelleilighet kommer mest sannsynlig fra en dårlig eller gammel drenering på utsiden, som skulle vært gravd opp. Er ikke din plikt og heller ikke din rett i utgangspunktet å bestille firma som skal komme på befaring. Hvem skal betale den regningen, tenkte du? Huseier kan bli erstatningspliktig ovenfor deg om du har ting som blir skadet av muggsoppen. Anonymous poster hash: fec08...98c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå