Gå til innhold

Eggeløsning - p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest fast bruker
Skrevet

Når man bruker slik prevensjon så har man vel ikke eggeløsning? Eller har jeg misforstått?

Det jeg da lurer litt på er hvorfor jeg i alle år har hatt smerter rundt den tida da eggeløsningen skulle skjedd? Er det bare slik det er?

-Anonym fordi jeg spør så dumt :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, jeg har også forstått det slik at man ikke får eggløsning. Synes ikke det var et dumt spørsmål, jeg kan i hvert fall ikke svare på det... :klø: Selv har jeg aldri hatt eggløsningssmerter, hverken med eller uten hormonprevensjon.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg synes å huske at det er slikt at egget løsner, at alt skjer slik det pleier å skje i en normal månedsyklus, men at egget ikke fåt festet seg om det blir befruktet. At hormonene fra p-pillene gjør at egget blir avvist fra livmorveggene. Så at du har eggløsningssmerter synes jeg er helt normalt. Spesielt hvis du var vant med det fra før du begynnte med pillene. Selv har jeg gått over til hormonspiral, og det er kjempedeilig! Jeg har ikke mensen lengre! Men jeg har PMS, da, og det er teit..

Men å slippe "sølet" er jo en fin bonus :)

Gjest Trådstarter
Skrevet

Takk for svar!

Det er greit å få svar på alle spørsmålene som dukker opp fra tid til annen :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det var iallefall ikke et dumt spørsmål, lurte faktisk på det selv da jeg gikk på p-piller! Er litt vanskelig å forstå avogtil,alt det rare kroppen vår kan og ikke kan.. Kompliserte greier! :)

Skrevet

tror med vanlige p-piller at man ikke har eggløsning i det hele tatt. men at det med mini-pillen eller spiral(husker ikke helt) at en har eggløsning men at det ikke skal feste sgpga hormonene.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hvordan virker p-pillene ? P-pillene hindrer eggløsning og påvirker livmorslimhinnen slik at det blir vanskelig for et befruktet egg å feste seg. Dessuten blir slimet i livmorhalsen mindre gjennomtrengelig for sædceller.

Fant dette på doktor online. Er jo en fin mix av alles svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...