Gjest Valhalla Skrevet 18. september 2004 #1 Skrevet 18. september 2004 Det er en velkjent sak at mannen elsker å sole seg i glansen av så vel kongelige som utenlandske politikere. Et statusjag og markeringsbehov uten sidestykke. Nå har altså StasMinister BondeSvik sniket seg til en St Olavs orden også. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/18/408659.html Ved henvendelse til statsminister Kjell Magne Bondevik gjennom hans statssekretær Gunnar Husan kom denne tekstmeldingen: «Det må Slottet begrunne. Det er de som bestyrer dette.» Alle kilder Dagbladet har snakket med understreker imidlertid at det er helt utenkelig at Kongen ville innføre de nye reglene uten at dette var i samråd med ønsket til statsministeren.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #2 Skrevet 18. september 2004 Ut i fra uttalelsene dine skulle man tro at du var en misunnelig blodrød sosialist som ikke vil at noen skal hevde seg over andre. Janteloven for en "liberaler" kan brukes i rette øyeblikk ser jeg.
Gjest Valhalla Skrevet 18. september 2004 #3 Skrevet 18. september 2004 Hva får deg til å tro at jeg er en liberaler? Bondesnik er en skam for statsminister rollen. Statsministeren skal bruke sin posisjon for å fremme nasjonens beste ikke til å fremme sine personlige mål.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #4 Skrevet 18. september 2004 Du har kanskje rett, man bør ikke gjøre som "se & hør"-Carl Ivar og Eli driver på med.
Gjest Valhalla Skrevet 18. september 2004 #5 Skrevet 18. september 2004 Å stille opp i se og hør er vel selve anti eksempelet. Noe mer folkelig og nede på jorda enn å stille opp i se og hør skal man lete lenge etter.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #6 Skrevet 18. september 2004 Å stille opp i se og hør er vel selve anti eksempelet. Noe mer folkelig og nede på jorda enn å stille opp i se og hør skal man lete lenge etter. Fin måte å få fokus vekk fra politikk på ihvertfall. Hadde Carl I. hagen gjort det samme som Bondevik, hadde du ikke reagert i det hele tatt. Du hadde ihvertfall ikke skrevet et innlegg om dette. Tror problemet ditt er at han tilhører KrF, ikke det at det ikke er noe problem i seg selv, men dog. Dette innlegget er for åpenlyst hva du er ute etter.
Gjest Valhalla Skrevet 18. september 2004 #7 Skrevet 18. september 2004 Jeg hadde nok reagert på samme måte ,men du har nok rett i at jeg antagelig ikke hadde skrevet innlegg om det. Jeg liker rett å slett ikke Bondesniken og det han bruker statsminister rollen til.
Catzy Skrevet 19. september 2004 #8 Skrevet 19. september 2004 Hva i all verden er det du mener Bondevik har misbrukt statsministerstillingen til? Catzy
Mette Skrevet 20. september 2004 #9 Skrevet 20. september 2004 Tråden er ryddet. Diskuter saken Remyline Moderator
Anglofil Skrevet 20. september 2004 #10 Skrevet 20. september 2004 Spørsmålet mitt er vel heller om hva Bondevik har gjort seg fortjent til... Hvorfor fortjener han denne mer enn andre tideligere statsministere(fra både blå og røde partier)..? Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #11 Skrevet 20. september 2004 Dette er nok ikke veldig unikt. Vi skal ikke langt ut av landet før det går inflasjon i ulike ordner til politikere, militære og andre luringer. I Norge har vi i stor grad hatt sosialdemokratiske statsministere, og norske sosialdemokrater har gjort det til en god vane å takke nei til slike ordener fra inn- og utland. Senest Jens stoltenberg har takket nei til slike tilbud. Det som skiller Bondevik fra mange andre statsministrere, er at han etter hvert begynner å få en betydelig ansiennitet i stolen. Om dét betyr at han er populær eller gjør en god jobb, se dét er (minst) et annet spørsmål - men det kan uansett være et argument for en ordenstildeling. Jo lenger til høyre man kommer politisk, desto større er lysten på, og prestisjen i, slike ordener. Sånn sett skal vi være glade for at dårlig planlagte bilturer ned slottstrappa er det nærmeste familien Hagen har kommet Kongens bord.
Gjest Valhalla Skrevet 20. september 2004 #12 Skrevet 20. september 2004 Eh Hagen har da sittet ved kongens bord mange ganger. Det å få en orden er ikke noe galt i seg selv,det er måten Bondesvik har sneket seg til den ved å lage en regelendring som er kvalmt.
Ingeborg Skrevet 20. september 2004 #13 Skrevet 20. september 2004 Eh Hagen har da sittet ved kongens bord mange ganger. "Kongens bord" er en betegnelse på å sitte i regjering, Valhalla. Dette til opplysning (fordi jeg antar det var det Trøffel mente).
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #14 Skrevet 20. september 2004 "Kongens bord" er en betegnelse på å sitte i regjering, Valhalla. Dette til opplysning (fordi jeg antar det var det Trøffel mente). Du kjenner meg ut og inn, kjære - og da tenker jeg ikke utelukkende på sex.
Catzy Skrevet 20. september 2004 #15 Skrevet 20. september 2004 Og jeg som trodde at det er Slottet som har gitt Bondevik denne ordenen, ikke at han har krevd eller sneket seg til den selv. Catzy
Gjest Valhalla Skrevet 20. september 2004 #16 Skrevet 20. september 2004 De har gjort det på bakgrunn av diskusjoner med statsministeren om regelendring som gjorde det mulig for Bondesvik å få den
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #17 Skrevet 21. september 2004 Valhalla; eventuelle guder skal vite at jeg ikke har utpreget sans for Bombevik og det han står for politisk. Men: Bombevik er en rutinert og dreven fyr som faktisk kjenner enkelte politiske og menneskelige mekanismer. Hvis han noen gang har tenkt tanken om å opptre slik du hevder, ville han to sekunder senere avfeie tanken fordi det ville være politisk selvmord. Bombevik og partiet hans gjør nok ugagn av seg selv, vi trenger ikke finne opp nye ting å ta ham for. Dét har han og Hagen felles.
Gjest Valhalla Skrevet 21. september 2004 #18 Skrevet 21. september 2004 Fra Slottet opplyses det at det etter de nye reglene Kongen signerte 1. juli vil være slik at statsminister og utenriksminister vil bli dekorert med St. Olavs Orden etter ett års tjenestetid i embetet. Statsråder vil automatisk få etter fire års tjenestetid. Alle kilder Dagbladet har snakket med understreker imidlertid at det er helt utenkelig at Kongen ville innføre de nye reglene uten at dette var i samråd med ønsket til statsministeren.
Gjest Valhalla Skrevet 21. september 2004 #19 Skrevet 21. september 2004 § 1. Denne orden tildeles som belønning for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten. 10.9.2004: Statsråd Dagfinn Høybråten, Nesodden 10.9.2004: Statsråd Lars Sponheim, Ulvik 10.9.2004: Statsråd Valgerd Svarstad Haugland, Asker 10.9.2004: Utenriksminister Jan Petersen, Oppegård 10.9.2004: Statsminister Kjell Magne Bondevik, Oppegård 10.9.2004: Statsråd Odd Einar Dørum, Oslo 10.9.2004: Statsråd Hilde Frafjord Johnson, Oslo
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #20 Skrevet 22. september 2004 Javel. Den tildeles vel flere også ut fra du kriteriene du listet opp, eller var det bare disse statsrådene du kom på i farten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå