AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #1 Skrevet 8. september 2015 Hei! Jeg skal skaffe meg valp nå som jeg har 2 mnd fri fra jobben, men har noen spørsmål. Når jeg begynner å jobbe igjen er det fra 8-15, og vil kun ha pause fra 11.10-11.50, er det greit å la valpen være hjemme fra halv åtte til 11.20 alene? Også kommer jeg jo hjem rundt 15.20 igjen! Dette skal selvfølgelig øves på fra første stund, og valpen vil jo da være 5 mnd når jeg er tilbake i jobb. Anonymous poster hash: a6b49...239
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Vil legge til at datteren min har fritimer på skolen hver tirsdag og torsdag. Hun starter halv ti på tirsdager (også drar jeg hjem og lufter som nevnt over), og vi er hjemme ca samtidig. På torsdager har hun fritimer fra 11.20-13.30, så da blir det jo ikke så lenge som vanlig.Anonymous poster hash: a6b49...239
bruker_K Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 går nok helt fint. hunder reagerer forskjellig, men alle hunder må jo være litt alene til slutt
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 går nok helt fint. hunder reagerer forskjellig, men alle hunder må jo være litt alene til slutt Håper virkelig det, får så dårlig samvittighet! Har du noen gode forslag på å gjøre det litt tryggere for den lille?Anonymous poster hash: a6b49...239
Tabris Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Det er vanskelig for oss å svare på om det går greit eller ikke, det er noe du må se an selv. Du må se hvor langt du kommer i alene hjemme-treningen for å vite om det går bra eller ikke innen den tid.
bruker_K Skrevet 8. september 2015 #6 Skrevet 8. september 2015 Håper virkelig det, får så dårlig samvittighet! Har du noen gode forslag på å gjøre det litt tryggere for den lille?Anonymous poster hash: a6b49...239 ta det gradvis. begynn å la den være alene i noen minutter, så en time.. så to.. osv. Noen velger å la hunden være i bur, eller et lite rom. Mange tror hunden har det bedre når den ikke har mye plass. Selv har jeg alltid latt hundene mine gå over alt. Den ene valpen våres, likte at radioen var på, men da burde det være plass slik at hunden kan gå i et annet rom å ikke høre på radioen. Pleier alltid å gi noe godt til mine før jeg går, gjerne noe de kan tygge på. Ellers er det vel egentlig bare å prøve seg frem pleier som regel å gå fint. hunder har ikke samme tidsbegrep som vi har. Hadde også prøvd å gått veldig lang tid med hunden først, slite den litt ut. En ting som ikke fungerer her, er å bare stikke innom noen minutter for lufting, og så gå igjen..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #7 Skrevet 8. september 2015 Det er vanskelig for oss å svare på om det går greit eller ikke, det er noe du må se an selv. Du må se hvor langt du kommer i alene hjemme-treningen for å vite om det går bra eller ikke innen den tid. Får satse på det beste! Anonymous poster hash: a6b49...239
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #8 Skrevet 8. september 2015 ta det gradvis. begynn å la den være alene i noen minutter, så en time.. så to.. osv. Noen velger å la hunden være i bur, eller et lite rom. Mange tror hunden har det bedre når den ikke har mye plass. Selv har jeg alltid latt hundene mine gå over alt. Den ene valpen våres, likte at radioen var på, men da burde det være plass slik at hunden kan gå i et annet rom å ikke høre på radioen. Pleier alltid å gi noe godt til mine før jeg går, gjerne noe de kan tygge på. Ellers er det vel egentlig bare å prøve seg frem pleier som regel å gå fint. hunder har ikke samme tidsbegrep som vi har. Hadde også prøvd å gått veldig lang tid med hunden først, slite den litt ut. En ting som ikke fungerer her, er å bare stikke innom noen minutter for lufting, og så gå igjen.. Tenkte litt på å ha en luftegård med mat, vann, tissepads og litt leker i førsten jeg, med tanke på at uhell kan skje? Ikke vet jeg, er helt fersk..Anonymous poster hash: a6b49...239
Tabris Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Det kan være greit å dele av et rom. Valpen trenger ikke ha tilgang til hele huset, men den bør ha plass nok til å bevege seg litt, samt mulighet for å skifte underlag. Dvs at du f.eks har teppe/seng i et hjørne og en del gulvlplass utenom slik at valpen kan velge om den vil ligge på gulvet eller ikke. Vann bør den også ha. Det som kan være lurt er å starte når valpen er trøtt. Når valpen dupper av, lukk f.eks stuedøren igjen i fire sekunder også går du inn igjen. Ikke gjør noe nummer av det, bare start med noen få sekunder og øk gradvis. Ikke gå i fellen med å øke for fort, og gjør det helst bare når valpen er trøtt til å begynne med. Etterhvert kan du f.eks gå på do med døren lukket der valpen skal være, hente posten osv. Da kan du også gi valpen en kong fylt med f.eks boksemat (enda bedre om den har vært noen timer i fryseren). Da får valpen noe å fokusere på å gjøre mens du er borte.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Det kan være greit å dele av et rom. Valpen trenger ikke ha tilgang til hele huset, men den bør ha plass nok til å bevege seg litt, samt mulighet for å skifte underlag. Dvs at du f.eks har teppe/seng i et hjørne og en del gulvlplass utenom slik at valpen kan velge om den vil ligge på gulvet eller ikke. Vann bør den også ha. Det som kan være lurt er å starte når valpen er trøtt. Når valpen dupper av, lukk f.eks stuedøren igjen i fire sekunder også går du inn igjen. Ikke gjør noe nummer av det, bare start med noen få sekunder og øk gradvis. Ikke gå i fellen med å øke for fort, og gjør det helst bare når valpen er trøtt til å begynne med. Etterhvert kan du f.eks gå på do med døren lukket der valpen skal være, hente posten osv. Da kan du også gi valpen en kong fylt med f.eks boksemat (enda bedre om den har vært noen timer i fryseren). Da får valpen noe å fokusere på å gjøre mens du er borte. Takk for rådene!Anonymous poster hash: a6b49...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå