Gå til innhold

Påvirker alder ventetid før man får hjelp (offentlig)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normal ventetid for utredning og behandling?

Vil dette påvirkes av alder, eller spiller dette ingen rolle? Vil feks et par i slutten av 30-/begynnelsen av 40-årene prioriteres fremfor et par i 20-årene?

Hva er stort sett ventetiden for utredning?

Anonymous poster hash: 661a5...27c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventetid kan du finne på fritt sykehus, den varierer mye mellom sykehusene. Er kvinnen 40, får man normalt ikke ivf offentlig. Jeg tror man må være henvist innen 38 år.

Anonymous poster hash: fafce...9e4

Skrevet

Vil nå tro at fertiliteten er dalende på begge par, og jeg syns det virker logisk at man oftere ser vellykkede forsøk på et par i 20-årene. Derfor ser jeg ingen grunn til å dytte de bak i køen, slik at man risikerer at det blir for sent for begge par.

Jeg har ikke peiling, alt dette var synsing. Mulig jeg er helt på jordet.

• Liker 1
Skrevet

Min gynokolig sa at ventetiden hadde gått veldig opp. Fra å ligge på 3-4 måneder var det nå blitt 8 måneder. Det var visst pga nye systemer de brukte. Men jeg vet ikke om det bare er her eller overalt. 

Skrevet

Hva vil prisene være inkl medisiner privat kontra offentlig?

Privat vil man få hjelp med en gang?

Hvor stor er sjansen for å lykkes ved ivf såfremst det ikke er funnet noe galt og kroppen har vært gravid før (samme partner)? At det ikke er noe feil sånn sett..

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 661a5...27c

Skrevet

Hva vil prisene være inkl medisiner privat kontra offentlig?

Privat vil man få hjelp med en gang?

Hvor stor er sjansen for å lykkes ved ivf såfremst det ikke er funnet noe galt og kroppen har vært gravid før (samme partner)? At det ikke er noe feil sånn sett..

Noen som vet?Anonymous poster hash: 661a5...27c

Dere får beregnet sjansen deres ved utredningen, hos oss var det klart på første vurderingstime. Sjansen beregnes ut fra evt diagnostiserte problemer, din alder, hormonverdier og om eggstokkene viser bra med egganlegg eller ikke. Man får hjelp med en gang på privat klinikk. De fleste klinikker krever betaling per forsøk når kvinnen er 40+, yngre kan ofte velge pakkeløsning med inntil 3 forsøk for prisen av 2. Klinikkene har sine oppdaterte prislister på nettsidene sine. Medisinkostnader var ca 8-9000 per forsøk hos oss, prisen stiger mye hvis man skal ha høye doser. Det må man ofte når man er eldre, mens jeg hadde lavdose pga diagnose.

Skrevet

Jeg får hjelp offentlig, og blir godt oppfylt. Vi er 21 og 26 år og har prøvd rett over 1 år nå. Jeg har fått hjelp siden april pga PCO. Så jeg vil ikke si at alder har noe å si, bortsett fra den ene vikargynokologen som var der den ene gangen som la ekstremt trykk på at jeg har gooooood tid og blablabla, og at det var verre for 40 åringer med samme problem. Klart det - men vi er fortsatt ufrivillig barnløse pga PCO.. Hehe :) uansett- jeg får god oppfølgning og går jevnlig innom sykehuset etter nye pergokurer etc. ;)

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normal ventetid for utredning og behandling?

Vil dette påvirkes av alder, eller spiller dette ingen rolle? Vil feks et par i slutten av 30-/begynnelsen av 40-årene prioriteres fremfor et par i 20-årene?

Hva er stort sett ventetiden for utredning?Anonymous poster hash: 661a5...27c

Naturligvis ikke. At man har ventet altfor lenge med å prøve og få barn er ens eget problem og virkelig ingen grunn til å gå foran i ventelistene. Gidder man ikke å forholde seg til ventelistene i det offentlige, kan man bruke privatklinikk eller reise til utlandet.

Anonymous poster hash: 623ff...929

• Liker 1
Skrevet

Naturligvis ikke. At man har ventet altfor lenge med å prøve og få barn er ens eget problem og virkelig ingen grunn til å gå foran i ventelistene. Gidder man ikke å forholde seg til ventelistene i det offentlige, kan man bruke privatklinikk eller reise til utlandet.

Godt svar 👍👍👍

Anonymous poster hash: 1bf86...4e8

Skrevet

Naturligvis ikke. At man har ventet altfor lenge med å prøve og få barn er ens eget problem og virkelig ingen grunn til å gå foran i ventelistene. Gidder man ikke å forholde seg til ventelistene i det offentlige, kan man bruke privatklinikk eller reise til utlandet. Anonymous poster hash: 623ff...929

Sikkert godt svar, men for mange er det ikke bare selvvalgt. Men man får sikkert bedre hjelp på en privatklinikk og i utlandet enn man vil gjøre i det offentlige her til lands så kanskje like greit. :P

Anonymous poster hash: a7800...9cf

Skrevet

Sikkert godt svar, men for mange er det ikke bare selvvalgt. Men man får sikkert bedre hjelp på en privatklinikk og i utlandet enn man vil gjøre i det offentlige her til lands så kanskje like greit. :PAnonymous poster hash: a7800...9cf

Vel. Man vet jo hvor gammel man er. Og at den biologiske klokka tikker. Så selvvalgt er det jo. Man velger bort å prøve og få barn innen rimelig alder fordi msn er altfor kresen i valg av partner.

Er kvinnen over 38 år får man ingen behandling i det offentlige. Absolutt grense i Norge er 45 år. Er man eldre enn det må msn betale i dyre dommer (ingen refusjon i det hele tatt) i utlandet.

Skrevet

Man går ikke foran i køen, men man blir nok raskere sendt til utredning om man er godt oppe i 30-årene, enn om man er 22 og ikke blir gravid "på første forsøk". 

Jeg vil anbefale alle som føler at det haster å gå privat. Dette fordi ventetiden er lang i det offentlige. Dette forutsetter jo at man har råd, selvfølgelig. Men, selv om man tar behandlingen i det private kan man få dekket medisinkostnadene (etter oppnådd sum ca 15000kr) av helfo. Sjekk nettsiden deres for mer info. Dette gjelder også behandling i utlandet. 

Anonymous poster hash: b4a25...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...