Gå til innhold

Interiør: Vegger - hva er trendy?


SuperNova

Anbefalte innlegg

Det er ikke mange år siden det aller hippeste når man skulle pusse opp var å kjøpe miljøtapet med varierende mønster som man deretter malte. Og det viktigste var de lekre bordene man limte opp! Men hva er egentlig trenden nå?

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hus. Da jeg gikk på visninger la jeg merke til at det var mange som har lagt vanlig trepanel på veggene og malt det hvitt! Det synes jeg er så lekkert. Og siden så mange har slike vegger, fikk jeg inntrykk av at dette er skikkelig i skuddet for tiden, i soverom, stue og kjøkken.

Ei venninne av meg, som er en ivrig leser av blader som Maison og Bonytt, kunne imidlertid fortelle meg noe annet. - Nå er det helt enkle, rene vegger uten verken mønster eller panel som er i skuddet, sier hun.

Hva slags vegger vil dere ha, dere som pusser opp? Panel eller gipsplater? Glassfiberstrie eller miljøtapet? Fliser på veggene? Hva er inn og hva er ut???

(Personlig kommer jeg nok til å gå for hvitmalt panel - det er så lekkert, så lekkert!)

Jeg er litt nysgjerrig på hva andre mener om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Hva man liker er forskjellig for de fleste, dessuten så har de fleste forskjellige vegger f.eks på badet, stuen, kjøkkenet osv.

Stol på din egen smak, det er du som skal bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tuppen.

Hva som er trendy er ofte helt uinteressant for meg.

Det som teller er at jeg trives med det.

Selv går jeg for glasfiberstrie (meeeget nøytral og holdbar. Lett å sette opp, kan males mange ganger).

Hva som er under tapet/panel/strie er kommer jo an på, men det vanligste er enten murvegger (i blokker o.l.) eller sponplater (i hus og rekkehus).

Panel synes jeg blir litt tungt hvis man ikke har store rom. Tror egentlig at panel er litt "ut" jeg og at folk maler panelen fordi de ikke orker/gidder/ har råd til å rive den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - jeg var kanskje litt uklar... Jeg er nemlig ingen trendnisse som skal ha det som er ultramoderne. Faktisk snarere tvert i mot - jeg forsøker å unngå det som er mest trendy, for tanken på å skulle leve i et hjem som ser ut som en av sidene i Maison er ikke særlig forlokkende. Dessuten: Tenk så slitsomt det må være stadig å måtte pusse opp og fornye hjemmet sitt fordi det har gått fra å være populært til "helt ut" på fem år! (Husker noen farsotten med furumøbler, kanskje?)

Derfor er det godt nytt at hvitmalt panel ikke er "siste nytt på interiørfronten". Noe som ikke er på moten kan heller ikke gå av moten! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er snart ferdig med å bygge/restaurere et gammelt hus, og har valgt å satse på det enkle og reine, samtidig som det harmonerer med de omgivelsene det ligger i. Det sier seg sjøl at et kjøkken med mange ståldetaljer ikke passer seg i et gammelt hus på landet.

Vi har valgt panel på veggene på kjøkkenet. Jeg hadde egentlig tenkt å male dem (noe man gjorde mye i "gamledager" (ikke bare i hvitt, men alle typer farger), men vi endte opp med å lakke det nmed helt klar lakk. Kommer sikkert til å male over etter 5-10 år når panelet er blitt mørkt.

I stuene har vi valgt tapeter i lyse og duse farger. En varm begie i stua og en grågrønn i kammerset/ TV-stua. Alle lister og vindusposter er malt hvite -veldig flott, og i tråd med gamledagers interiørtrender.

I gangen har vi en salig blanding av nytt og gammelt panel som vi skal male i mars (når det er på det tørreste for å unngå umalte glipper). Det er mindre lekkert nå, men i mars blir det malt i en lys gulfarge med hvite detaljer på lister, tak, trapp (trinnene skal pusses og lakkses) og vindu. På konto/soverom er det nok en gang valgt duse farger med hvite detaljer.

Vi har valgt farger etter prinsippet lyst og lett pga takjhøyde på kun 220 cm, og farger som matcher den store variasjonen av møbler (mye arva gamle møbler og lite helhet :) ). Vi har ikke brydd oss om trendene men valgt noe vi tror vi kan trives med i mange år framover og som er slitesterkt.

Lykke til med oppussinga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser opp og har valgt helt lyse vegger i stua,og kun persienner i vinduene for å få stua lysere og "større".

Soveromme skal vere blått-beroligene farge.

Kkøkkenet er også lyst med kun persienner.

Badet skal vi ha fliser i sort og grått med kun en bord imellom.Skal også ha en del glassbyggersten i dysj og hyller..... :) blir nokk kjempestilig.

Men jeg hater egentlig flisegulv når de skal rengjøres-alt legger seg jo i fugene,så jeg må krype runt for å få det rent. :evil: Men flott blir det.

Trenden varierer hele tiden-se på rommet og møblene du har-mal og dill etter det og hva du liker.

Border har vell de som også har blondegardiner og dill dall over alt.

Lykke til til dere også med oppussingen.Blir diligt når VI blir ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Klips.

Jeg synes også hvitmalt panel er kjempelekkert, det gir en slags sommerhus-ved-sjøen-i-Sverige-følelse synes jeg (ganske spesifikt ja :) ). Har også sett litt av det rundt om i det siste, men vet ikke om det er trendy eller bare folk som ikke gidder rive det ned.

Min plan når jeg (forhåpentlig snart) kjøper egen leilighet er i hvert fall å male alle rom i mer eller mindre hvitt. Det er nemlig det eneste jeg ikke blir lei, og jeg er for lat til å male så ofte. Så får heller resten av interiøret ha farge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er akkurat ferdige med å pusse opp. Jeg er ikke opptatt av hva som er "in" eller ikke. Har valgt farger etter hva jeg syns er fint.

I stua har vi lagt miljøtapet og malt det i en lyslys gammelrosa farge (Never). Kjøkken har vi lagt miljøtapet og malt Lavendel, en lys/dus grønn farge. Lyse fliser mellom kjøkkenbenk og skap, innredningen er i mørk eik.

I gangen var det panel som vi har malt i en farge som heter Elfenben, lys gul. Ble veldig fint syns jeg. På badet har vi lagt fliser, mørke røde nederst på veggen og lyse oppe med en bord imellom, og lyse fliser på gulvet.

Soverom har vi lagt miljøtapet og malt i en gul farge på det ene rommet og en blålilla farge på det andre.

Ble fornøyd med resultatet jeg. :D

Cobra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det trendy'e nå for tiden er vel å velge etter egen smak!!! Viktig at rommene blir innredet slik at det står i stil med hus og planløsning. Ikke alle hus/leiligheter egner seg til en bestemt stil!

VELG DET DU SYNES ER FINT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer mer og mer nå, er tapeter!

Helst i silke eller veldig mønstrete, veldig eksklusivt liksom.

Men ikke så veldig fint etter min smak da!

Også farger kommer mer og mer nå, hvitt og minimalistisk er ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Mange av mine venner driver å pusser opp for tiden og da har d gått mye i "kaffefarger" og duse grønnfarger.Alt har vært stilig synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...