Gå til innhold

Er det mye å bruke 13 000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

på et helt år, som en jente på 16 år som går på studiespesialisering (og som dro på en klassetur for 4 000)

Dette er bare sånn omtrent hvor mye jeg brukte på meg selv i hele skoleåret ifjor. Personlig aner jeg ikke hva pengene har gått til sånn egentlig... For det meste mat, ga 2 000 til mine foreldre fordi de trengte det pga. økonomiske problemer, og kjøpte jo klart julegaver til godt over 100 lappen. Tror jeg betalte for seng og skap også...

Hva tenker dere? Mye, eller sånn passe? :lillesky:

Anonymous poster hash: 23e0e...7fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var litt lite med 13 000 på et helt år jeg...

• Liker 2
Skrevet

Lite! Men bra du ikke sløser da!

Anonymous poster hash: 722c3...fde

• Liker 1
Skrevet

Seriøst, syns dere det er lite?

Altså, jeg har ikke råd til å sløse med penger. Familien har det, eller hadde iallefall, veldig store økonomiske problemer ifjor, så ja...

TS

Skrevet

Altså, jeg har ikke råd til å sløse med penger. Familien har det, eller hadde iallefall, veldig store økonomiske problemer ifjor, så ja...

TS

Du* 

Skrevet

på et helt år, som en jente på 16 år som går på studiespesialisering (og som dro på en klassetur for 4 000)

Dette er bare sånn omtrent hvor mye jeg brukte på meg selv i hele skoleåret ifjor. Personlig aner jeg ikke hva pengene har gått til sånn egentlig... For det meste mat, ga 2 000 til mine foreldre fordi de trengte det pga. økonomiske problemer, og kjøpte jo klart julegaver til godt over 100 lappen. Tror jeg betalte for seng og skap også...

jeg fikk verken stipend eller lommepenger. Så konfirmasjonspengene var borte etter videregående. 

:(

Bruker du 350kr pr måned i busskort og 250kr i mobilregning + 200kr for kino/cafe/restaurant/snacks/klær/sminke/bodylotion, deo, shampoo. + trening på treningsenter/håndball 300kr (det er billig), er du allerede opp i 13.200kr. Man må jo ikke ha hobbyer eller gjøre noe kjekt med venner. Men det er greit viss man ikke ville falle helt utenfor.

Anonymous poster hash: f836e...4a1

Skrevet

seng og skap koster noen tusen da. 

Skrevet

Synes ikke det var så mye jeg da, heller tvert om! Husk at du må kose deg litt i blant og da :)

• Liker 2
Skrevet

Ganske mye men har man deltidsjobb eller noe man får det fra så er det vel greit

Anonymous poster hash: 17106...2f8
Skrevet (endret)

Det er ikke mye. Hvis du brukte 2000 på dine foreldre og 4000 på skoletur, er det 7000 fordelt på 12 måneder. Det er lite for de fleste.

Endret av Ulven
  • Liker 2
Skrevet

Skulle ønske flere unge var som deg jeg TS :)

Det er ikke mye du har brukt. Dagens unge har et sykt forbruk og mange bruker jo den summen bare på en veske :P En ubrukelig veske liksom. Som kun er et statussymbol (for meg med negativt fortegn).

Ved å være nøktern så sparer du jordkloden også. Synes derfor du er flink :)

Anonymous poster hash: a83e3...d04
Gjest lipgloss
Skrevet

Det er ganske lite,men jeg syns det er flott at du ikke sløser,en god egenskap og ha :)

Skrevet

Nei ikke mye. Fint å se jenter som ikke bruker for mye men klarer seg fint likevel :)

Skrevet

Jeg fikk 1000 i mnd da jeg var på din alder, og fikk nå noe mer her og der, på bursdag osv. Det blir jo minst 12000 i året. Jeg brukte opp de jeg og. Sparte vel litt, men det var ikke så fryktelig mye.

Så, ikke mye for min de. Ett år er lang tid, det er mye man bruker penger på i løpet av den tiden.

Anonymous poster hash: 4756b...46a

Skrevet

Denne setningen fikk meg til å stusse.

Hva har du egentlig brukt penger på ut over mat?

Busskort? Mobilregning? Klær?

Har du brukt 5-7000 kr i løpet av et år på mat i kantinen på skolen, eller bare på tull, er det mye.

Det er sløsing!

Men har du brukt dem til å betale for nødvendige ting, som nevnt busskort, mobil, klær er det ikke mye.

Anonymous poster hash: 94a77...98d

• Liker 1
Skrevet

Det var lite! Da jeg var 16/17 sløste jeg bort rundt 50 000 på ett år, ble veldig flink til å spare etter jeg innså det men surt å vite at jeg kunne spart mye mer. 

Anonymous poster hash: 4a798...180
Skrevet

TS

Ville sett på hva som gjorde at du ikke har råd til å sløse bort 13.000 kr først og fremst ..

Forskjellen på rik og fattig er som regel bare tankegangen og forståelsen av penger\verdier, beløpet er irrelevant. Men igjen det eneste du merkelig nok ikke lærer på skolen er penger så ser den.  :jolie:

Anonymous poster hash: 8bb0c...b01

Skrevet

Det var lite! Da jeg var 16/17 sløste jeg bort rundt 50 000 på ett år, ble veldig flink til å spare etter jeg innså det men surt å vite at jeg kunne spart mye mer. 

Anonymous poster hash: 4a798...180

Der ser du hvor verdifult det kunne vært å hatt et eget fag på skolen som dreide seg om penger slik at du ihvertfall visste forskjellen på debet og kreditt ..istendenfor mye annet faglig tull. 

Anonymous poster hash: 8bb0c...b01

Skrevet

Veldig lite. Da jeg var student brukte jeg rundt 2000 i mnd bare på mat og hygiene, ca 400 til transport og ca 1000 kr til fritid hver mnd. I tillegg kontant til mobil. Så ble vel rundt 4000 totalt på meg selv i mnd.

Skrevet

Jeg har en jente på 16 selv, og hun får bare 700 i lommepenger i måneden. Så hun bruker nok ikke mer enn deg (hun får litt ekstra penger av besteforeldre etc, har vel en tusenlapp i måneden til fritt bruk), men jeg synes likevel ikke hun bruker lite penger. Det er fordi hun får busskort, klær, penger til kino/konserter,  aktiviteter og turer betalt av oss. Selv om hun "bare" bruker 12000 i året drikker hun nok mer caffe latte enn meg.

Så beløpet i seg selv sier ikke så mye, uten å vite hva det dekker. Det høres ut som du betaler mye selv, da er det lite å bruke 13000. Men for de som får mye sponset hjemmefra, er det ikke like lite.

Anonymous poster hash: 25279...d25
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...