Gå til innhold

Ikke betalt fakturaer fra røde kors - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt flaut, men må spørre et sted, fant ikke info på nettet. 

Er student og har veldig lite penger. For noen måneder siden ble jeg "fanget" på gata av noen folk fra røde kors som ville verve meg som giver, etter mange forsøk på å høflig si nei, og de ikke ga seg, klarte jeg til slutt ikke å la være å skrive meg på (Takler ikke sånne situasjoner). Angret på dette etterpå, og ble fortalt av andre at jeg bare trengte å avlyse avtalegiroen som automatisk dukker opp i nettbanken, hvilket jeg gjorde. Fikk etterhvert fakturaer, som jeg ikke betalte. Har ikke fått noen purringer eller slikt heller. For noen uker siden sendte jeg mail og fikk sagt opp. I mailen står det bl.a. "Vi har nå stoppet din faste giveravtale i Røde Kors. Du har enten sagt fra selv eller vi har avsluttet avtalen fordi det er lenge siden du meldte deg som giver, uten at vi kan se at du har kommet i gang med din faste hjelp."

Ga aldri penger (dessverre), men spørsmålet mitt er om de har "krav" på pengene mine - kan dette plutselig bli en inkasso-sak, uten at jeg har fått purringer eller funnet betingelser eller info om dette noe sted på nettet? 

Anonymous poster hash: b3655...5de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 3c040...0e7
  • Liker 2
Skrevet

Send en mail og spør dem da, vel?

Anonymous poster hash: 737e8...f0e

Skrevet

nei

Anonymous poster hash: 824bc...43c
  • Liker 1
Skrevet

Nei, de kommer ikkje til å kreve penger av deg senere. Bare glem hele saken :-)

Anonymous poster hash: ce390...9b7

• Liker 1
Skrevet

de krever ikke penger i form av kreditorer osv da det er helt frivillig å gi å du ikke har kjøpt noe som krever betaling osv. gjorde det samme selv :) følte meg litt slem som ikke betalte, men når han var så pågående og slitsom som han var så orket jeg ikke krangle mer. de spiller så jævlig på skyldfølelsen til folk. 

Anonymous poster hash: 95972...585
  • Liker 3
Skrevet

:) følte meg litt slem som ikke betalte, men når han var så pågående og slitsom som han var så orket jeg ikke krangle mer. de spiller så jævlig på skyldfølelsen til folk. 

Det er jo ikke det grann slemt hvis du faktisk har dårlig råd.

Skrevet

Det er jo ikke det grann slemt hvis du faktisk har dårlig råd.

hadde ikke god råd selv på den tiden. så nei syns i grunn ikke det. men når de står å regelrett maser om at "jammen 150 kr er jo ikke så mye da". nei det er kanskje ikke mye for de, men det er mye for en person som ikke kan kjøpe en tyggispakke over budsjett :P men det er jo helst noe man ikke liker å si til fremmede heller :s 

Skrevet

Jeg tror absolutt ikke en seriøs organisasjon som Røde Kors har som policy å tvangsinndrive gaver. Røde Kors baserer seg på frivillighet og er helt avhengige av å ha et godt omdømme. Derfor kan de ikke bruke tvang for å inndrive gaver folk har lovet å gi, men likevel ikke oppfyller. Det dreier seg dessuten bare om småbeløp for Røde Kors.

Skrevet (endret)

Sånn litt på siden. Husk at du bare trenger å si nei. Du trenger du ikke finne på en grunn. Bare si nei og gå. Prøver de å stoppe deg fortsett å gå. Og så kan du evt si fra i informasjonen om at selgerne er aggressive/ufine.

De ødelegger også for Røde kors ved å holde på slik.

Og det er fullt forståelig at en ikke driver med veldedighet når du har dårlig råd. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det, og du trenger heller ikke forklare det til noen.

Endret av Jade
  • Liker 8
Skrevet

Skjønner deg godt, slike selgere kan være fryktelig pågående.

Men til en annen gang (håper egentlig du aldri kommer i en sånn situasjon igjen da, men) er det fort gjort å sende en epost til organisasjonen og forklare situasjonen. Så slipper de å ha deg hengende i systemet og bruke tid og penger på å sende fakturaer i posten, og du slipper å motta dem :)

Anonymous poster hash: d054d...a89

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sier dere ikke bare at dere allerede støtter? Jeg støtter UNICEF, men hvis feks røde kors selgerne prøver seg sier jeg bare at jeg allerede støtter dem.

Skrevet

Hvorfor sier dere ikke bare at dere allerede støtter? Jeg støtter UNICEF, men hvis feks røde kors selgerne prøver seg sier jeg bare at jeg allerede støtter dem.

Jeg sier kun nei, fordi jeg mener de skal godta et nei uten forklaring. Jeg støtter flere organisasjoner/saker, og trenger ikke lyge til en organisasjon jeg ikke støtter. Et normalt menneske skjønner at jeg ikke kan støtte alle som spør.

Skrevet

Jeg sier kun nei, fordi jeg mener de skal godta et nei uten forklaring. Jeg støtter flere organisasjoner/saker, og trenger ikke lyge til en organisasjon jeg ikke støtter. Et normalt menneske skjønner at jeg ikke kan støtte alle som spør.

Jeg tenker mere på de som ikke klarer å si nei direkte eller blir stalket ned til de sier ja. Da kan man like greit bare si man allerede støtter. Vi er alle forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...