AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #1 Skrevet 8. september 2015 Panelovn? Oljeovn/Sånn frittstående ovn? Vifteovn? Varmekabler i gulv? Evt. andre ovner? Og lønner det seg å ha på litt varme hele tiden og sørge for jevn temperatur, eller er det best å skru ned når en ikke er hjemme/sover og skru opp max når en er hjemme? Det går kanskje opp i opp? Jeg har en veldig kald leilighet som ligger på rundt 8 grader når det blir minusgrader ute Anonymous poster hash: 9503e...a7a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Varmepumpe i lengden vil jeg tro. Men er jo dyrt å installere, tviler på at du får det under 13000 med installering, men verdt det i lengden Anonymous poster hash: 9ba2c...be8 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 Varmepumpe i lengden vil jeg tro. Men er jo dyrt å installere, tviler på at du får det under 13000 med installering, men verdt det i lengdenAnonymous poster hash: 9ba2c...be8 Jeg mener av ovner og varmekabler, ikke varmepumpe og vedfyring, jeg vet det er billigere, men det blir ikke alternativer for meg Anonymous poster hash: 9503e...a7a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Tarmgass er helt klart det billigste alternativet. Spis deg god og mett på ertesuppe og egg, så sikrer du produksjonen. Ha en lighter i lomma og sørg for å tenne fyr på hvert eneste utslipp, så skal du se at boligen varmes opp ganske så raskt. Anonymous poster hash: d8a83...fd6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Ikke varmekabler, da kan mer av varmen forsvinne ned eller ut. Og billigste er å senke temperaturen når du ikke er der og varme opp når du har behov for varmen. Kan skru av litt før du går ut og skru på litt før du går inn om du har anledning. Husk frostsikring. Har du sjekket tettelister på vinduer og dører? Anonymous poster hash: 44168...021
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Panelovn eller oljeovn. Vifteovn kan du ikke ha på når du ikke er hjemme, og varmekabler er lite effektivt til å holde varmen. Det lønner seg ikke å la det bli for kaldt. Det tar mye mer energi å varme opp igjen et skikkelig kaldt rom enn å bare holde tempen på over 15 grader hele tiden. Du kan kjøpe panelovn som du kan stille inn til å senke temperaturen i visse tidsrom, som om natten og om dagen når du er på jobb. Du bør ikke stille den lavere enn 15, helst ikke lavere enn 17. Anonymous poster hash: df588...201
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Varmepumpe er suveren til oppvarming. Varmekabler er siste sort, vifteovner skal ikke brukes annet enn til å få opp temperaturen i rom og i korte perioder ellers kan de ta fyr. De er ikke laget for sammenhengende bruk. Det samme gjelder oljeovner, de er ikke anbefalt å bruken uten under oppsyn. Panelovner er den typen ovner som er ment til å stå på 24/7. Det svarer seg alltid å ha en liten lunk, eller bruke termostatovner. (Å så glad jeg er for at vi slipper bruke ovner til oppvarming!)Anonymous poster hash: e9007...5b9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Panelovn eller oljeovn. Vifteovn kan du ikke ha på når du ikke er hjemme, og varmekabler er lite effektivt til å holde varmen. Det lønner seg ikke å la det bli for kaldt. Det tar mye mer energi å varme opp igjen et skikkelig kaldt rom enn å bare holde tempen på over 15 grader hele tiden. Du kan kjøpe panelovn som du kan stille inn til å senke temperaturen i visse tidsrom, som om natten og om dagen når du er på jobb. Du bør ikke stille den lavere enn 15, helst ikke lavere enn 17. Anonymous poster hash: df588...201 Du tar feil, mye mer energi å holde jevn temperatur enn å senke den når man ikke er i rommet. Anonymous poster hash: 44168...021 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Panelovn? Oljeovn/Sånn frittstående ovn? Vifteovn? Varmekabler i gulv? Evt. andre ovner? Og lønner det seg å ha på litt varme hele tiden og sørge for jevn temperatur, eller er det best å skru ned når en ikke er hjemme/sover og skru opp max når en er hjemme? Det går kanskje opp i opp? Jeg har en veldig kald leilighet som ligger på rundt 8 grader når det blir minusgrader ute Anonymous poster hash: 9503e...a7a Panelovn eller oljeovn spiller ingen rolle. Strømforbruket er det samme gitt at begge ovnene er på samme effekt. Vifteovn skal kun benyttes når det er personer i samme rom. Effektiv til raskt å øke temperaturen siden ovnen sirkulerer luften i rommet. Så lenge det er isolert under varmekablene vil de bruke like mye strøm som tilsvarende panelovn e.l. Fordelen med varmekabler er at rommet føles lunere med lavere lulfttemperatur enn med panelovn. Senking av temperaturen på natt/når du er borte vil i de aller fleste tilfeller gi et lavere totalt energiforbruk. Anonymous poster hash: 10c68...21a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Panelovn? Oljeovn/Sånn frittstående ovn? Vifteovn? Varmekabler i gulv? Evt. andre ovner? Og lønner det seg å ha på litt varme hele tiden og sørge for jevn temperatur, eller er det best å skru ned når en ikke er hjemme/sover og skru opp max når en er hjemme? Det går kanskje opp i opp? Jeg har en veldig kald leilighet som ligger på rundt 8 grader når det blir minusgrader ute Anonymous poster hash: 9503e...a7a Den billigste løsningen er en løsning som lar deg drive aktiv strømstyring. Så en løsning som lar deg senke temperatur i stue/kjøkken idet du går til sengs, heve den litt på morgenen, senke den igjen i arbeidstiden og så varme boligen opp før du kommer hjem. En vifteovn er god på 0-100 raskt. Men ikke på jevnt og trutt. Den er ikke et sparetiltak og er upraktisk (bråkete) i daglig bruk. Den kan ikke være på når du ikke er hjemme. En oljeovn er mer eller mindre like grei som en vanlig panelovn - men den heller kan ikke gi basisvarme når du er ute av huset. Om det var meg ville jeg (pga komfort) gått for å legge slike enkle monter-selv kabler i gulvet. De gir en behagelig og grei varme, og romtemperaturen kan faktisk være noen grader lavere og fremdeles oppleves som grei dersom du er varm på beina enn dersom du er kald på beina. I tillegg ville jeg hengt opp helt normale veggovner med en tidsstyrt termostat. Dersom du har en kald leilighet så er dine viktigste sparetiltak: -å få ned temperaturen når du er ute (men senk den - ikke skru den helt av) -å tette alt du tette kan av utettheter og å lufte kort og effektivt. Selv om du leiger kan det lønne seg å tette sprekker, bytte vinduslister og fuge lister for egen regning pga spart strøm. Om du har vinduer der kulden raser inn på vinterstid: kjøp solide og tykke gardiner og trekk dem for. Det isolerer temmelig effektivt. Anonymous poster hash: cd009...44f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Vedfyring, når en har egen ved. Her i huset brukes vedfyring som hovedkilden til oppvarming av stue og første etasje av huset. Bad og kjøkken har varmekabler. Anonymous poster hash: d9b9f...a6c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #12 Skrevet 10. september 2015 Kjøpte gassovn i vinter. Det er digg å fyre den i gang en liten stund når man kommer hjem fra jobb og det er kaldt og fælt! Ellers har jeg varmekabler i gang og på bad, og en panelovn i stuen. Den gikk omtrent konstant i hele vinter, stod på et par og tyve grader. Var sjelden over 20 grader i stuen. Bor i kjellerleilighet på ca 70 kvadrat. Anonymous poster hash: aabd1...b6e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #13 Skrevet 10. september 2015 Kjøpte gassovn i vinter. Det er digg å fyre den i gang en liten stund når man kommer hjem fra jobb og det er kaldt og fælt! Ellers har jeg varmekabler i gang og på bad, og en panelovn i stuen. Den gikk omtrent konstant i hele vinter, stod på et par og tyve grader. Var sjelden over 20 grader i stuen. Bor i kjellerleilighet på ca 70 kvadrat.Anonymous poster hash: aabd1...b6e Hvor mye kom strømregningen på når per måned panelovnen stod på konstant? Ser ut til at jeg også må ha min stående på. Anonymous poster hash: 9503e...a7a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #14 Skrevet 10. september 2015 Den billigste løsningen er en løsning som lar deg drive aktiv strømstyring. Så en løsning som lar deg senke temperatur i stue/kjøkken idet du går til sengs, heve den litt på morgenen, senke den igjen i arbeidstiden og så varme boligen opp før du kommer hjem. En vifteovn er god på 0-100 raskt. Men ikke på jevnt og trutt. Den er ikke et sparetiltak og er upraktisk (bråkete) i daglig bruk. Den kan ikke være på når du ikke er hjemme. En oljeovn er mer eller mindre like grei som en vanlig panelovn - men den heller kan ikke gi basisvarme når du er ute av huset. Om det var meg ville jeg (pga komfort) gått for å legge slike enkle monter-selv kabler i gulvet. De gir en behagelig og grei varme, og romtemperaturen kan faktisk være noen grader lavere og fremdeles oppleves som grei dersom du er varm på beina enn dersom du er kald på beina. I tillegg ville jeg hengt opp helt normale veggovner med en tidsstyrt termostat. Dersom du har en kald leilighet så er dine viktigste sparetiltak: -å få ned temperaturen når du er ute (men senk den - ikke skru den helt av) -å tette alt du tette kan av utettheter og å lufte kort og effektivt. Selv om du leiger kan det lønne seg å tette sprekker, bytte vinduslister og fuge lister for egen regning pga spart strøm. Om du har vinduer der kulden raser inn på vinterstid: kjøp solide og tykke gardiner og trekk dem for. Det isolerer temmelig effektivt. Anonymous poster hash: cd009...44f Bør jeg ha på varmekabler? Jeg tenker å ha ca 15 grader inne i hele vinter, bør jeg da skru den ytterligere ned når jeg ikke er hjemme? Ser det er noen lengre opp som har nevnt at en ikke bør ha lavere temperatur inne enn 15. Vinduene er helt nye, ble byttet ut før sist vinter. Takk for svar forresten til alle som har svart her! Anonymous poster hash: 9503e...a7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå