AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #1 Del Skrevet 8. september 2015 Hei! Jeg øver til en prøve som jeg har i fysikk, men det er et spørsmål jeg sitter fast med. En motorsykkel kjørte med farten 25 m/s da det oppstod en hindring i veien. Føreren bremset så raskt han kunne med konstant akselerasjon på -6m/s^2 helt fram til hindringen. Da han svingte unna var farten 1m/s. 1. Hvor lang tid tok bremsingen? 2. Hva var bremselengden? 3. Hva 25 m/s og 1 m/s i km/h? Jeg har prøvd meg på 25 m/S, og fikk 90 km/h som svar. er det riktig? Jeg trenger ikke nødvendigvis svaret på spørsmålene, men formelen. Altså jeg vet hvordan man regner det ut, men jeg vet ikke hvilken formel man skal bruke. Men hvis du har med svar er det bare greit! Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 45caf...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #2 Del Skrevet 8. september 2015 For å regne ut m/s til km/h, er det bare å multiplisere med 3,6. Så 90 km/h er riktig. Anonymous poster hash: 09e9c...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #3 Del Skrevet 8. september 2015 1. v=v0+at 2. 2as=v^2-v0^2Anonymous poster hash: e81ac...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #4 Del Skrevet 8. september 2015 1. v=v0+at 2. 2as=v^2-v0^2Anonymous poster hash: e81ac...507 Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 45caf...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #5 Del Skrevet 8. september 2015 For å regne ut m/s til km/h, er det bare å multiplisere med 3,6. Så 90 km/h er riktig. Anonymous poster hash: 09e9c...e77 Tusen takk for svar, alltid hyggelig å klare noe i fysikk Anonymous poster hash: 45caf...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #6 Del Skrevet 8. september 2015 1. v=v0+at 2. 2as=v^2-v0^2Anonymous poster hash: e81ac...507 Prøvde å regne, men det ble helt feil. Sliter med å vite hvilket tall som er V0 og v osv.. Kan du bare si hvor de forskjellige tallene skal plasseres, regner selv. Men på spørsmål 1 skal man finne ut tiden, så hvorfor er det v =, men ikke t= ? Anonymous poster hash: 45caf...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
physics Skrevet 9. september 2015 #7 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Du må huske at du kan gjøre om på formlene. De er egentlig bare likninger. Endret 9. september 2015 av physics Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 9. september 2015 #8 Del Skrevet 9. september 2015 v = hastighet/slutthastighet (enten m/s eller km/h) v0 = utgangshastighet (m/s hhv. km/h) t = tid/sluttid (regner du med hastigheten i m/s, må t også oppgis i sekunder) t0 = utgangshastighet a = akselerasjon (m/s^2 hhv. km/h^2) s = strekning (enten i meter eller kilometer) 1) Ofte lønner det seg å tegne en liten hjelpefigur 2) Skriv opp formelen du skal bruke 3) Skriv opp de verdiene du kjenner 4) Sørg for at verdiene samstemmer i enheter, altså bruker du m/s for hastigheten, så må tiden være i sekunder, akselerasjonen i m/s^2 osv. 5) Sett de verdiene du kjenner inn i formelen, og løs for den ukjente. I ditt tilfelle ville jeg ha beholdt alle verdiene i meter og sekunder for oppgave 1 og 2. Husk også at du har en negativ akselerasjon, dvs. ikke glem minus-tegnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. september 2015 #9 Del Skrevet 9. september 2015 Hei! Jeg øver til en prøve som jeg har i fysikk, men det er et spørsmål jeg sitter fast med. En motorsykkel kjørte med farten 25 m/s da det oppstod en hindring i veien. Føreren bremset så raskt han kunne med konstant akselerasjon på -6m/s^2 helt fram til hindringen. Da han svingte unna var farten 1m/s. 1. Hvor lang tid tok bremsingen? 2. Hva var bremselengden? 3. Hva 25 m/s og 1 m/s i km/h? Jeg har prøvd meg på 25 m/S, og fikk 90 km/h som svar. er det riktig? Jeg trenger ikke nødvendigvis svaret på spørsmålene, men formelen. Altså jeg vet hvordan man regner det ut, men jeg vet ikke hvilken formel man skal bruke. Men hvis du har med svar er det bare greit! Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 45caf...ddb Bare du husker på hva akselerasjon er, nemlig fartsendring per tid, så gir svaret seg nærmest selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tryingmybest Skrevet 10. september 2015 #10 Del Skrevet 10. september 2015 Et lite tips som jeg ser er nevt, men føler ikke kan bli sagt nok ganger: Tegn en liten skisse av situasjonen. Det trenger ikke og se fantastisk flott ut, men slike oppgaver (og fysikk generelt) blir litt enklere viss du kan forbinde oppgaven opp mot noe du kan relatere deg til... Når du har tegnet h*n som kjører motorsykkelen, så skriver du på de verdiene du vet i den fartsretningen du vet. Lykke til... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå