Gå til innhold

hjelp! Hvordan får jeg oksekjøtt mørt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre var kjøttet i biter da jeg kjøpte det.. da må jeg vel banke en og en bit  :fnise:

Anonymous poster hash: 6cc80...a98

Neida! Du tar en god neve biter og legger i en plastikkpose. Deretter presser du ut alt av luft og banker til :) Problem løst :laugh:

Skrevet

Både banking, natron og andre ting er helt unødvendig om du har god nok tid. Syre er ikke nødvendig for å få det mørt, men kan være med på å gi en veldig god smak. 

Brun kjøttet på relativt sterk varme i flere omganger, så det blir lett brunt over det hele. Ikke bry deg om å steke det helt gjennom, bare la det få farge. Ha det over i gryta du skal koke retten i. Ha i væsken til gryteretten (vann, vin, kraft e.l. ettersom hva oppskriften sier). Kok opp, skru ned varmen (ned, ikke av) og la den trekke *) i 1-4 timer alt ettersom hvor seigt kjøttet er/hva slags stykningsdel det er fra. Hvis det ble solgt i biter er det antakelig rimelig grytekjøtt, noe som betyr at det er ganske seigt. Fordelen er at det sannsynligvis har mye mer smak enn f.eks. indrefilet har. Ha i grønnsaker etc. etter at kjøttet har kokt en stund dersom du ikke vil de skal bli helt myke og tildels most. Denne metoden kan på en eller annen måte tilpasses de fleste gryteoppskrifter.

Nå ser jeg kjøttet ditt er ferdig skåret, men om du skjærer selv er det viktig å skjære kjøttet på tvers av fiberretningen, slik at kjøttfibrene i bitene blir kortest mulig. 

*) Trekke: Å trekke betyr at kjøttet får lov til å stå på lav varme, rett under eller rett på kokepunktet. Når kjøttet skal trekke lenge tar du ikke gryta av varmen, men du skrur varmen så langt ned at det bare så vidt kommer en og annen boble. Bruker du lav varme og lang tid blir nesten alt kjøtt mørt til slutt. Om du har for høy varme slik at kjøttet koker (dvs. med mange bobler), blir kjøttet veldig lett tørt i stedet for mørt. 

Det ser ut som det står mange gode tips om kjøtt her: http://www.renmat.no/oppskrifter/kjottskolen

Til slutt et lite tillegg om trekking av fisk: Fisk trenger mye mindre varmebehadling enn kjøtt. Hvis du skal trekke fiskeskiver kan du koke opp rikelig med vann (med salt og andre smakstilsetninger), og ta kjelen av plata samtidig som du legger i fisken. Da er restvarmen i vannet oftest nok til å trekke fisken så den blir perfekt på 5-10-15 minutter (avhengig av tykkelsen på skivene).

Anonymous poster hash: 7a687...422
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde noe gammel grytekjøtt av hjort funnet på bunnen av en fryser.  Vi delte pakken i to, siden den var beregnet for en familie.

Første halvdel laget vi som vi pleier, og kjøttet ble grusomt seigt. Noen biter hadde konsistens som gamle viskelær.

Neste halvdel ville jeg ha mørt, så jeg satte igang. Først banket jeg hver eneste kjøttbit flat med baksiden av kniven, på begge sider og i flere retninger. Så delte jeg kjøttet opp i små terninger og lot dem ligge et par timer i appelsinjus. Til slutt lot jeg kjøttet trekke i 4 timer i saus. Det ble helt fantastisk mørt.

Dessverre vet jeg ikke hvilken metode som virket, men jeg har mest tro på bankingen og kokingen.

Skrevet

Så lenge du kjøper rett kjøttstykke blir det mørt. Jeg har ikke allverdens erfaring med alle typer, men høyrygg blir alltid mørt. Lagde brun lapskaus i helgen og har brukt det til biffgryter mange ganger. 

Rense kjøttet og skjær i terninger. Brunes i pannen og i kjele. Trekkes i 2 timer og det er mørt hver gang her i huset i hvertfall. 

Når det kommer til magrere kjøttstykker har jeg ikke så mye erfaring, mulig det må banking til der :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...