AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #1 Skrevet 8. september 2015 Skal lage goulash ikveld og lurer på hvordan jeg får kjøttet mørt? Har det noe med kuttingen av kjøttet å gjøre? materialet på stekpannen/gryten? Skal det stekes på svak varme eller sterk varme? Og hva med kokingen.. synes det er så ekkelt når kjøttet blir seigt.. Takk Anonymous poster hash: 6cc80...a98
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Syre. Bank i kjøttet så du brekker fibrene, og ikke kok men trekk kjøttet i timesvis. Anonymous poster hash: 36689...f10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 Syre. Bank i kjøttet så du brekker fibrene, og ikke kok men trekk kjøttet i timesvis. Anonymous poster hash: 36689...f10 Hva slags syre? skal det ligge i syre? (ja, jeg har ikke peiling) skal det trekkes i vann da, eller? som om det marineres? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Gulasj har jeg aldri laget. Men i retter der jeg bruker oksekjøtt, bruner jeg raskt alle sidene på høy varme, og deretter lar kjøttet koke/putre lenge og mer enn lenge i gryta. Anonymous poster hash: 0ac0a...0dd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Hva slags syre? skal det ligge i syre? (ja, jeg har ikke peiling) skal det trekkes i vann da, eller? som om det marineres? Anonymous poster hash: 6cc80...a98 Mariner kjøttet med paprikapulver og sitron(syre) olje. Eller eddikk(syre) Anonymous poster hash: 36689...f10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #6 Skrevet 8. september 2015 Mariner kjøttet med paprikapulver og sitron(syre) olje. Eller eddikk(syre) Anonymous poster hash: 36689...f10 Har ikke sitron,.. kan jeg bruke lime? må jeg også banke det da? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #7 Skrevet 8. september 2015 Gulasj har jeg aldri laget. Men i retter der jeg bruker oksekjøtt, bruner jeg raskt alle sidene på høy varme, og deretter lar kjøttet koke/putre lenge og mer enn lenge i gryta. Anonymous poster hash: 0ac0a...0dd hvor lenge putrer det da? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #8 Skrevet 8. september 2015 Trenger ikke syre. Kutt i passe størrelse, gjerne terninger, brun kjapt i panna og la det koke i sausen, evt vann som du skal bruke i sausen i minst to timer. Bruker du fint kjøtt som ytre eller indrefilet må du ikke koke det så lengeAnonymous poster hash: bdb47...942 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Dryss et tynt lag natron over kjøttet, bland godt, og la marinere i rundt en halvtime. Følg oppskriften som vanlig. Natronet bryter ned fibrene i kjøttet og det mister dets struktur, slik at kjøttet blir mørere. Er du redd for natronsmak i den ferdige retten, kan du også skylle kjøttet under rennende vann for å få vekk natronet. Anonymous poster hash: 8da29...688
Gjest Overrasket Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Kommer an på hva slalgs stykke du har. Med høyrygg trenger du ingen snarvei via syre. Bare la retten småputre i 4 timer eller noe rundt der.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 Jeg laga biffgryte med høyrygg her om dagen. brunet kjøttet i stekepannen, la kjøttet over i kjele, helte på vann til litt under overflaten og stod og trekte i 1 og en halv time. Ble veldig mørt og fint. Men ellers har jeg lært at jo lenger du lar kjøttet trekke, jo mørere blir det. Og så er det forskjell på kjøtt - kjøpte elgkjøtt på Svenskegrensa en gang - huttetu, det var skikkelig seige greier! Anonymous poster hash: 5ace6...71d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Jeg lagde gryterett med høyrygg for ett par uker siden, og da kuttet jeg opp kjøttet i små biter, brunet det og lot det trekke i vann i 2-3 timer før jeg putter kjøttet i gryteretten. Ble så mørt at vi kunne tygge kjøttet med tunga Anonymous poster hash: 5c722...b50
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Jeg laga biffgryte med høyrygg her om dagen. brunet kjøttet i stekepannen, la kjøttet over i kjele, helte på vann til litt under overflaten og stod og trekte i 1 og en halv time. Ble veldig mørt og fint. Men ellers har jeg lært at jo lenger du lar kjøttet trekke, jo mørere blir det. Og så er det forskjell på kjøtt - kjøpte elgkjøtt på Svenskegrensa en gang - huttetu, det var skikkelig seige greier! Anonymous poster hash: 5ace6...71d med trekke mener du da at det ikke er noe varme på pannen? heller du i varmt eller kaldt vann? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
Gjest Tekola Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Ryddet for innlegg som kan være til fare for liv og helse. Tekola, admin.
Jolene Skrevet 8. september 2015 #15 Skrevet 8. september 2015 Jeg banker alltid kjøttet med en kjøtthammer. Da blir kjøttet mørt og godt
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #16 Skrevet 8. september 2015 Jeg banker alltid kjøttet med en kjøtthammer. Da blir kjøttet mørt og godt Hvor lenge skal det bankes? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #17 Skrevet 8. september 2015 med trekke mener du da at det ikke er noe varme på pannen? heller du i varmt eller kaldt vann?Anonymous poster hash: 6cc80...a98 Når man trekker kjøtt så skal vannet være rett under kokepunktet vannet kan godt småboble litt, men det skal ikke koke. Anonymous poster hash: 5c722...b50
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #18 Skrevet 8. september 2015 Når man trekker kjøtt så skal vannet være rett under kokepunktet vannet kan godt småboble litt, men det skal ikke koke.Anonymous poster hash: 5c722...b50 så da skrur man av varmen rett før det koker og heller det over kjøttet? Blir forseint med goulash ikveld, så utsetter det til i morgen, kan jeg la kjøttet trekke over natten? Anonymous poster hash: 6cc80...a98
Jolene Skrevet 8. september 2015 #19 Skrevet 8. september 2015 Hvor lenge skal det bankes? Anonymous poster hash: 6cc80...a98 Jeg banker over kjøttet på hver side 1 gang. Da skal hele stykket bankes Tar ikke lange tiden altså.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #20 Skrevet 8. september 2015 Jeg banker over kjøttet på hver side 1 gang. Da skal hele stykket bankes Tar ikke lange tiden altså. Dessverre var kjøttet i biter da jeg kjøpte det.. da må jeg vel banke en og en bit Anonymous poster hash: 6cc80...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå