Gå til innhold

hjelp! Hvordan får jeg oksekjøtt mørt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage goulash ikveld og lurer på hvordan jeg får kjøttet mørt? Har det noe med kuttingen av kjøttet å gjøre? materialet på stekpannen/gryten? Skal det stekes på svak varme eller sterk varme? Og hva med kokingen.. synes det er så ekkelt når kjøttet blir seigt..  

Takk :)

Anonymous poster hash: 6cc80...a98
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syre. Bank i kjøttet så du brekker fibrene, og ikke kok men trekk kjøttet i timesvis.

Anonymous poster hash: 36689...f10
Skrevet

Syre. Bank i kjøttet så du brekker fibrene, og ikke kok men trekk kjøttet i timesvis.

Hva slags syre? skal det ligge i syre? (ja, jeg har ikke peiling) skal det trekkes i vann da, eller? som om det marineres? 

Skrevet

Gulasj har jeg aldri laget. Men i retter der jeg bruker oksekjøtt, bruner jeg raskt alle sidene på høy varme, og deretter lar kjøttet koke/putre lenge og mer enn lenge i gryta. 

Anonymous poster hash: 0ac0a...0dd
Skrevet

Hva slags syre? skal det ligge i syre? (ja, jeg har ikke peiling) skal det trekkes i vann da, eller? som om det marineres? 

Mariner kjøttet med paprikapulver og sitron(syre) olje. Eller eddikk(syre)

Skrevet

Mariner kjøttet med paprikapulver og sitron(syre) olje. Eller eddikk(syre)

Har ikke sitron,.. kan jeg bruke lime? må jeg også banke det da? 

Skrevet

Gulasj har jeg aldri laget. Men i retter der jeg bruker oksekjøtt, bruner jeg raskt alle sidene på høy varme, og deretter lar kjøttet koke/putre lenge og mer enn lenge i gryta. 

Anonymous poster hash: 0ac0a...0dd

hvor lenge putrer det da? :)

Skrevet

Trenger ikke syre. Kutt i passe størrelse, gjerne terninger, brun kjapt i panna og la det koke i sausen, evt vann som du skal bruke i sausen i minst to timer. Bruker du fint kjøtt som ytre eller indrefilet må du ikke koke det så lenge

Anonymous poster hash: bdb47...942

• Liker 1
Skrevet

Dryss et tynt lag natron over kjøttet, bland godt, og la marinere i rundt en halvtime. Følg oppskriften som vanlig. Natronet bryter ned fibrene i kjøttet og det mister dets struktur, slik at kjøttet blir mørere. Er du redd for natronsmak i den ferdige retten, kan du også skylle kjøttet under rennende vann for å få vekk natronet.

Anonymous poster hash: 8da29...688
Gjest Overrasket
Skrevet

Kommer an på hva slalgs stykke du har. Med høyrygg trenger du ingen snarvei via syre. Bare la retten småputre i 4 timer eller noe rundt der. 

Skrevet

Jeg laga biffgryte med høyrygg her om dagen. brunet kjøttet i stekepannen, la kjøttet over i kjele, helte på vann til litt under overflaten og stod og trekte i 1 og en halv time. Ble veldig mørt og fint. Men ellers har jeg lært at jo lenger du lar kjøttet trekke, jo mørere blir det.

Og så er det forskjell på kjøtt - kjøpte elgkjøtt på Svenskegrensa en gang - huttetu, det var skikkelig seige greier! 

Anonymous poster hash: 5ace6...71d
Skrevet

Jeg lagde gryterett med høyrygg for ett par uker siden, og da kuttet jeg opp kjøttet i små biter, brunet det og lot det trekke i vann i 2-3 timer før jeg putter kjøttet i gryteretten. Ble så mørt at vi kunne tygge kjøttet med tunga :)

Anonymous poster hash: 5c722...b50

Skrevet

Jeg laga biffgryte med høyrygg her om dagen. brunet kjøttet i stekepannen, la kjøttet over i kjele, helte på vann til litt under overflaten og stod og trekte i 1 og en halv time. Ble veldig mørt og fint. Men ellers har jeg lært at jo lenger du lar kjøttet trekke, jo mørere blir det.

Og så er det forskjell på kjøtt - kjøpte elgkjøtt på Svenskegrensa en gang - huttetu, det var skikkelig seige greier! 

Anonymous poster hash: 5ace6...71d

med trekke mener du da at det ikke er noe varme på pannen? heller du i varmt eller kaldt vann?

Skrevet

Ryddet for innlegg som kan være til fare for liv og helse.

Tekola, admin.

Skrevet

Jeg banker alltid kjøttet med en kjøtthammer. Da blir kjøttet mørt og godt :)

Skrevet

Jeg banker alltid kjøttet med en kjøtthammer. Da blir kjøttet mørt og godt :)

Hvor lenge skal det bankes? :)

Skrevet

med trekke mener du da at det ikke er noe varme på pannen? heller du i varmt eller kaldt vann?

Når man trekker kjøtt så skal vannet være rett under kokepunktet :) vannet kan godt småboble litt, men det skal ikke koke.

Skrevet

Når man trekker kjøtt så skal vannet være rett under kokepunktet :) vannet kan godt småboble litt, men det skal ikke koke.

så da skrur man av varmen rett før det koker og heller det over kjøttet? :) Blir forseint med goulash ikveld, så utsetter det til i morgen, kan jeg la kjøttet trekke over natten? 

Skrevet

Hvor lenge skal det bankes? :)

Jeg banker over kjøttet på hver side 1 gang. Da skal hele stykket bankes :) Tar ikke lange tiden altså.

Skrevet

Jeg banker over kjøttet på hver side 1 gang. Da skal hele stykket bankes :) Tar ikke lange tiden altså.

Dessverre var kjøttet i biter da jeg kjøpte det.. da må jeg vel banke en og en bit  :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...