Gå til innhold

Flyktninghjelp, kresne på hva de tar imot!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg ble ganske overrasket her om dagen! I disse tider må man jo hjelpe der man kan og jeg tok en skikkelig opprydning hjemme i både klær og ting og tang.

Alt var så klart nyvasket og pakket i esker merket med str/innhold.

Da jeg leverte det til en av disse "Refugees welcome to.." plassene så begynte de å åpne boksene og plukke ut nesten alt jeg hadde pakket og sa de ikke kunne bruke det siden det ikke var nytt/uåpnet.

Det var bla. masse badehåndklær (ca to år gamle fra ikea, ikke synlig slitt), sengetøy, fleecetepper/pledd ol.

De kunne ikke ta imot slikt pga hygieniske hensyn.

Men da lurer jeg på; hva med når man bor på hotell eller havner på sykehus? Gamlehjem eller asylmottak?! Man får jo ikke spell nytt sengetøy og håndklær hver gang, og så lenge det blir satt på kokvask så er det vel ikke noe problem??

Anonymous poster hash: 222f8...cb0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig praksis, sånt kan bare skje i Norge...

Anonymous poster hash: de898...88f
  • Liker 4
Skrevet

Hvor mange skal lage egen tråd om dette egentlig- finnes mange du kan kommentere i. Slår meg at dette begynner å ligne propaganda

Anonymous poster hash: 8256e...0de

Skrevet

Helt tragisk! Kun i Norge.

Anonymous poster hash: d19a8...503

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange skal lage egen tråd om dette egentlig- finnes mange du kan kommentere i. Slår meg at dette begynner å ligne propaganda

Anonymous poster hash: 8256e...0de

Ok, jeg er ikke her inne så ofte så det har jeg ikke fått med med..

-uansett, dette er IKKE propaganda! ;)

Jeg har levert ting til andre organisasjoner før og aldri opplevd lignende. Så synes bare det var veldig merkelig :/

• Liker 4
Skrevet

Det er fordi de er redd for vegglus. 

Men å kreve at alt sånt skal være nytt er ganske drøyt.

Anonymous poster hash: 51eae...0bb
Skrevet

Det er vel ikke flyktningene, men organisatorene som er problemet her.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke flyktningene, men organisatorene som er problemet her.

Ja selvfølgelig! Jeg føler meg ganske sikker på at dersom du hadde spurt flyktningene om de ville ha gratis pledd, votter og luer som er brukt og vasket -så hadde det svart ja!

Som sakt så får man jo brukt sengetøy på sykehus, aldershjem, flyktningmottak, hoteller ect. Så jeg ser virkelig ikke problemet..

• Liker 1
Skrevet

Må si jeg ble ganske overrasket her om dagen! I disse tider må man jo hjelpe der man kan og jeg tok en skikkelig opprydning hjemme i både klær og ting og tang.

Alt var så klart nyvasket og pakket i esker merket med str/innhold.

Da jeg leverte det til en av disse "Refugees welcome to.." plassene så begynte de å åpne boksene og plukke ut nesten alt jeg hadde pakket og sa de ikke kunne bruke det siden det ikke var nytt/uåpnet.

Det var bla. masse badehåndklær (ca to år gamle fra ikea, ikke synlig slitt), sengetøy, fleecetepper/pledd ol.

De kunne ikke ta imot slikt pga hygieniske hensyn.

Men da lurer jeg på; hva med når man bor på hotell eller havner på sykehus? Gamlehjem eller asylmottak?! Man får jo ikke spell nytt sengetøy og håndklær hver gang, og så lenge det blir satt på kokvask så er det vel ikke noe problem??

Hadde de blitt sendt til andre land så hadde de blitt utdelt der uten problem...dette er noe av grunnen til

at det blir fryktelig dyrt å hjelpe disse flyktningene i Norge noe som ikke alle ser ut til å forstå. Vi har helt andre krav for å imøtekomme en satt standard av regler. 

Det overrasker meg igrunnen at du ikke kjenner til hva som kreves å bo i et høykostnadsland som Norge? 

Vi har en høy standard og et tungt byråkrati med mange regler som koster mye å imøtekomme. 

Anonymous poster hash: c0b7e...79b

• Liker 1
Skrevet

Ja selvfølgelig! Jeg føler meg ganske sikker på at dersom du hadde spurt flyktningene om de ville ha gratis pledd, votter og luer som er brukt og vasket -så hadde det svart ja!

Som sakt så får man jo brukt sengetøy på sykehus, aldershjem, flyktningmottak, hoteller ect. Så jeg ser virkelig ikke problemet..

Nei - men det er regler her i landet som forhindrer at ting kan bli gjort slik dem burde i slike situasjoner.

Vi har ikke et tilpasset regelverk til å håndtere dette, det overrasker meg at du ikke har erfart det personlig.

Holdt på å si at det er nok av eksempler som burde fortelle deg hvor mye dokumentasjon som må til for å underbygge det ene eller andre ..uansett hvor ubetydelig og tullete det er. 

Anonymous poster hash: c0b7e...79b

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er for dårlig, for å si det sånn så får de ta det de får. Både av klær og land.

Skrevet

Det er for dårlig, for å si det sånn så får de ta det de får. Både av klær og land.

Som nevnt over her er det vel ikke flyktningene selv som sier nei til dette. Det er organisasjonen som det er snakk om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...