Gå til innhold

Huseier tar seg inn i sokkel selv uten varsling?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en sokkel og huseierne bor ovenfor meg.

Jeg har bodd hos kjæresten sin mor de siste dagene og dette vet huseierne. Inatt har jeg sovt i sokkelen og rett før kl 8 på morgonen så ringte huseieren på døren. Jeg som lå i halvsøvnen reagerte ikke på dette før huseieren åpnet døren med egen nøkkel og tok seg inn. Jeg ropte kun hallo der jag satt på sengen og huseieren snudde og gikk rett ut igjen uten et ord  :hakeslepp:

Jeg ble skikkelig redde, og ringte kjæresten min. Han ringte huseieren direkte og hun sa at det var hun som hadde vart inne i sokkelen. Huseieren sa at hun var inne i sokkelen fordi varmeovnen stod på og vinduene stod på ventilasjon "sist gang" hun var inne og så... Når jeg kom hjem sent på kvelden igår så var varmeovnen skrudd av, så det vil si at huseieren har tatt seg inn i sokkelen uten å varsle meg mens jeg har vart vekke!

Er dette en gang lovlig?!??! Jeg blir ju skikkelig ukomfortabel i min egne leilighet når de holder på slik... Eg forventer at de varsler før de går rett inn!  :frown:

Unnskyld for det lange innlegget..

Anonymous poster hash: 76d30...281
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff! Det er ikke lov, og det er tydelig at huseier driter i ditt privatliv og regler. Sånne folk gir oss utleiere dårlig rykter.

Jeg tviler på at hun vil slutte med slikt og vil bare anbefale deg å flytte. Jeg kunne aldri ha funnet på å gjøre noe slikt med leietakerne våre. Mulig hvis det var snakk om fare, men da hadde jeg ringt og sjekka først.

Anonymous poster hash: 98feb...fdb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært borti mange rare utleiere (f.eks noen som gikk gjennom posten vår,eller nektet oss å parkere i veien huset lå i osv), og mitt råd er bare å flytte. Nytter ikke å nå gjennom til folk som synes slikt er akseptabelt

Anonymous poster hash: a2bb9...7f0
Skrevet

Jeg har spurt om å få gjort en inneklimasjekk fordi jeg har funnet noe som ligner veldig på muggsopp i soverommet. De sa at de ikke vil kalle inn et firma for å gjøre denne sjekken fordi det ble "før" dumt  :frown: Det var vart spor av muggsopp i taket i samme rom i mai... Jeg er en stressulv nå fordi jeg er gravid med tvillinger og vil ikke vistes i en miljø som er dårlig for meg og barnen.

Hvertfall forventer jeg at de varsler før de går rett inn for å sjekke opp i ting. Vi har 3 månedersoppsigelsestid.....  :frown:

Skrevet

Jeg har vært borti mange rare utleiere (f.eks noen som gikk gjennom posten vår,eller nektet oss å parkere i veien huset lå i osv), og mitt råd er bare å flytte. Nytter ikke å nå gjennom til folk som synes slikt er akseptabelt

Anonymous poster hash: a2bb9...7f0

De har vart veldig greie med oss til nå.... Det er ikke innenfor syns jeg  :(

Vi er villige til å ta kostnaden selv for inneklimasjekken. Likevel er det "før" dumt for de..

Skrevet

Det er ikke lov. 

Har du forresten strøm inkludert i leien? Det kan være en forklaring (men ikke en unnskyldning!) for at huseier går inn for å sjekke at du ikke sløser med strømmen (eksempel varmeovner på og vinduer åpne). 

Anonymous poster hash: a41d8...f35
Skrevet

Det er ikke lov. 

Har du forresten strøm inkludert i leien? Det kan være en forklaring (men ikke en unnskyldning!) for at huseier går inn for å sjekke at du ikke sløser med strømmen (eksempel varmeovner på og vinduer åpne). 

Anonymous poster hash: a41d8...f35

Strøm er inkludert men jeg er sikker på at det ikke er forklaringen på dette..

Skrevet

Ikke lov nei. Herregud, enkelte burde bare ikke leie ut, har hørt mange skrekkeksempler...

• Liker 1
Skrevet

De har vart veldig greie med oss til nå.... Det er ikke innenfor syns jeg  :( Vi er villige til å ta kostnaden selv for inneklimasjekken. Likevel er det "før" dumt for de.. Anonymous poster hash: 76d30...281

Tar du kostnaden selv, er det jo uproblematisk. Trenger ikke utleiers tillatelse for det.

• Liker 1
Skrevet

Tar du kostnaden selv, er det jo uproblematisk. Trenger ikke utleiers tillatelse for det.

Dersom jeg nå trosser huseierne og kaller inn firmaet, må jeg gi beskjed til de om dette? Kjipt for huseierne om firmaet finner muggsopp....

Skrevet

Strøm er inkludert men jeg er sikker på at det ikke er forklaringen på dette..

Hvordan kan du være sikker på det? Utrolig irriterende med alle som har strøm inkludert og som fyrer for kråkene. 

Men det gir henne likevel ikke rett til å gå inn.

Anonymous poster hash: 0119c...034

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det samme problemet. Eller rettere sagt, vi. Jeg bor i et kollektiv med flere andre, og virker som huseier tror det er greit å bare låse seg inn, fordi vi bor så mange her. Er det en lov som sier at det ikke er lov, som jeg kan vise til? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 39528...20a
Skrevet

Hvordan kan du være sikker på det? Utrolig irriterende med alle som har strøm inkludert og som fyrer for kråkene. 

Men det gir henne likevel ikke rett til å gå inn.

Anonymous poster hash: 0119c...034

Jeg vil ikke påstå at vi fyrer på for fullt hus mens vinduene står på ventilasjon  :rolleyes: Men leiligheten blir kjapt iskalde selv på sommaren om vi skrur av varmeovnen helt.

Skrevet

Jeg vil ikke påstå at vi fyrer på for fullt hus mens vinduene står på ventilasjon :rolleyes: Men leiligheten blir kjapt iskalde selv på sommaren om vi skrur av varmeovnen helt.

Hvis ovnen er på mens vinduet er åpent fyrer du for kråkene. Også selv om ovnen står på "litt" og vinduet er "litt" åpent. Det er veldig dårlig energiøkonomi.

Mye bedre å skru av ovnen og lufte maks i 2 min.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det samme problemet. Eller rettere sagt, vi. Jeg bor i et kollektiv med flere andre, og virker som huseier tror det er greit å bare låse seg inn, fordi vi bor så mange her. Er det en lov som sier at det ikke er lov, som jeg kan vise til? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 39528...20a

Det kommer seg an på om dere leier hele leiligheten sammen, eller om dere leier hvert deres rom.

Anonymous poster hash: c85d8...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...