Gå til innhold

Årsstudium, er det noen vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med årsstudium, egentlig? Man blir jo ingenting etter ett år, og kan vel neppe få noen relaterte jobber.. Så hva er egentlig hensikten med årsstudium, bortsett fra studiepoeng?

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv vurderer et historie-årsstudium fordi jeg finner emnet interessant. Samtidig vet jeg at jeg ikke vil bli noe, og heller ikke om jeg kunne tenke meg å bygge videre på dette. 

Anonymous poster hash: 34e66...bc7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på det samme, men alle sier "det er ikke vits".

Nei, vil sikkert ikke få noen jobber kun basert på det. Men om jeg for eksempel har en ferdig utdannelse i jorunalistikk og vil søke jobb som daglig leder i et magasin eller starte noe selv, vil jeg kanskje ta et årsstudium i økonomi og ledelse. Bare fordi jeg føler at jeg mangler den kunnskapen for å gjøre den delen av jobben også (som man må som DL eller gründer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare vits i det hvis du vil bygge på noe annet. Å kun ta et årsstudium og ikke noe annet gir deg ingenting hvis du er ute etter jobb. Vet om pensjonister som har studert ett år, bare for å finne på noe og fordi de finner emnet interessant.

Selv har jeg årsstudium ved siden av lærerutdanning. Det gir meg både ekstra undervisningskompetanse og lønn:)

Anonymous poster hash: e464c...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Vitsen er vel bare "fordi man har lyst". Man tar det fordi man har lyst å lære noe om et tema, uten behov for å skulle danne seg kompetanse innen området.

Og har man en bachelor fra før kan et årsstudium i visse tilfeller gi mer fordypning i et emne. For journalister og lærere for eksempel kan jo dette være fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et årsstudium gir deg ny kunnskap, og kunnskap er verdt mye. I tillegg kan det hende at du finner det så interessant at du ønsker en bachelor, eller får bruk for det i en annen utdanning. Et årsstudium kan gi en fordel i jobbsammenheng eller om du ønsker å søke en master.

Selv har jeg en treårog bachelor, men tok et årstudium i sosialantropologi først. Ville aldri tatt den bacheloren om jeg ikke hadde tatt årsstudiet. Årstudiet ga meg i tillegg en fordel da jeg søkte master senere ved det universitetet, og arbeidsgivere har syntes at årsstudiet i kombinasjon med annen utdanning har gjort meg til en spennende kandidat.

Utdanning er aldri bortkastet.

Anonymous poster hash: 7a715...e0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et årstudium i seg selv vil nok ikke gi deg mange jobbmuligheter, men kombinert med en annen utdanning er 60 stp i et fagfelt ganske mye. 

F eks. Har du en treårig ingeniørutdannelse, og har et årstudium i f eks matematikk i tilegg, er du faktisk en god del mer attraktiv på jobbmarkedet enn personer uten det ekstra året. 

Nå er det ikke alltid årstudiet trenger å være super relevant til jobben heller. Det er nok at arbeidsgiver synes du er mer spennende siden du har et bredere spekter med et ekstra år.

Anonymous poster hash: 3368c...008
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som lærer, og tar årsstudium for å utvide fagkretsen min. 

Anonymous poster hash: c6b2c...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bake et årsstudium inn i en bachelorgrad, du kan ha det på CV-en i tillegg til en bachelor/master. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et årsstudium kan jo utgjøre et verdifullt tillegg til annen utdanning.Hvis du er usikker på hvilken bachelor du vil ta,så kan du for eksempel bruke et årsstudium til å sette inn i en fri bachelorgrad.

Hvis alternativet er å gå arbeidsledig vil jeg si et årsstudium er et klokt valg som vi se bra ut på CVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det før å se hvordan det er å studere, samt få nye venner :-) hadde ikke så lyst å dra på folkehøgskole, og heller ikke lyst å jobbe et helt år, så det ble årsstudium i noe gøy med deltidsjobb ved siden av. Angrer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsstudium er undervurdert og nyttig, om man har velger riktig.

Bedriftsøkonomi kan f.eks være mer enn nok for voksne mennesker som kanskje ikke har relevant utdannelse i jobben sin, men som kunne trengt litt ekstra kunnskap. Ei venninne som er utdannet sykepleier, er regionssjef i en butikkjede, hun tar bedriftsøkonomi for å tilegne seg ekstra og nyttig kunnskap.

Min bror startet forøvrig med et årsstudium, ikke noe han fikk brukt for i jobbsammenheng i dag, men han visste ikke hva han ønsket, så han tok bare noe som virket interessant. Han kom seg inn i et nytt miljø å fikk nye impulser og fant til slutt interesser han ikke visste han hadde. Så for unge mennesker som ikke vet hva de ønsker seg, så kan det være nyttig. I mange tilfeller kan årsstudium være nok til å komme inn på andre året på en bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...