Gå til innhold

Hvordan ble folk transportert i Norge før jernbanen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å google litt, men finner ikke noe svar på det. Jeg fant at jernbanen ble bygget, for første gang, her i landet i 1850. Først 50 år senere ble landets viktigste jernbane bygget, Bergensbanen.

Men før den tid, hvordan tok folk seg fra tettsted til tettsted? Si f.eks. Bergen til Christiania. GIKK de?! Brukte de hest? Det var jo ingen slike "stage coach", slik vi ser de benyttet seg av i USA på den tiden, her i landet går jeg ut fra? Jeg mener, med tanke på den usle kvalitet vi har på veiene her til lands (fortsatt!).

Noen som vet hvordan folk tok seg fra by til by før? :klo:

Anonymous poster hash: 5b7dd...98e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det var jo ikke sånn at de reiste fra sted til sted slik vi gjør idag. De sparte vel penger til en hestetransport dersom de på død og liv måtte reise.

Anonymous poster hash: 8bb46...4d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kysten brukte de mye båt. Min bestefar har fortalt historier om fra da han var barn og gikk i tre døgn for å komme til kysten slik at han kunne få skyss med båt.

Har litt lyst å minne om at det er bare halve landet som har jernbane den dag i dag.  :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bodde nær kysten brukte selvsagt båt. Man ser også spor etter disse gamle "transportårene" i hvordan vestlandsfylkene er delt inn. I dag hadde det virket merkelig å sette grensene for f.eks Rogaland der de er, men i vikingetiden var det veldig naturlig, da båten tilsvarte dagens bil.

Anonymous poster hash: f95c4...037
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fram til ca. 1960 var kommunegrensene gjerne trukket opp basert på at folk brukte båt, eksempelvis kunne ei øy være delt mellom to-tre kommuner hvor hver av dem også hadde med en bit av naboøya eller en bit av fastlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...