Gå til innhold

Kan jeg ta med stedatter til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatteren min er kronisk forkjølet. Jeg føler at hun har vert forkjølet siden "foralltid".. Jeg spør om hun er like snufsete hos moren, men da svarer hun at det er derfor de har vert å sett på halsen hennes. Men det er jo ikke bare halsen. Nesen renner og hun nyser dagen lang, så det er jo mer enn bare halsen. Jeg har sagt til samboer at hadde det vert mitt barn så hadde jeg sjekket det opp for lengs.. Men han/de gjør ingenting. Blir helt gal av å gå å se på at jenta sliter. Kan jeg ta hun med til lege??

Anonymous poster hash: 0f1ed...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må tilføye at hun har hostet hver natt siden jeg flyttet inn. Altså i fire år!

Skrevet

Stakkars! Er hun sjekket for allergi?

Anonymous poster hash: 8c27f...235
  • Liker 3
Skrevet

Selvsagt kan du ta henne med til lege :) Kanskje ikke det morsomste jenta vet, men du er god og gjør det i beste mening :) Er jo ikke normalt at man skal gå sånn

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Så klart hun må sjekkes! Vet ikke om du har "myndighet" til å kunne ta henne med til legen, men ungen plages jo, og må sjekkes!

Skrevet

Hun må sjekkes for allergi ja, stakkar! Du får insistere overfor far, han må da være ytterst spesiell om han ikke går med på det?!

Anonymous poster hash: a7c2f...7fc

• Liker 3
Skrevet

Stakkar, det må jo være allergi. Tungt å gå dag og ut dag inn med slike symptomer. Kan du ringe legesenteret ditt og spørre dem om du kan ta henne med? De vet kanskje svaret på det.

Skrevet

Klart du kan ta henne med. Har dere bodd sammen i fire år så skal ikke det være noe problem. Har dere prøvd Zyrtec? Kanskje det kunne hjulpet..., men lurt å få det sjekket uansett!

• Liker 1
Skrevet

Hvis far eller mor til jenta blir sure for at du bryr deg om datteren og tar henne med til lege, er de ikke god i nøtta. Ta ho med, men spør jenta først om det er greit, og gi beskjed til mor.

Anonymous poster hash: a60de...b89
  • Liker 1
Skrevet

Pikens fastlege er mors fastlege. Du har overhode ikke myndighet til å ta med barnet til en annen lege.

Legen vil jo også spørre etter mor eller far: legen behøver å stille en del spørsmål og ved tester og undersøkelser spørres det om familiehistorikk. Legebesøk er fortrolige saker og det er kun foreldrene (tydeligvis ikke faren...) som er ansvarlig for dette.

Det du kan gjøre er å si klart i fra til moren at du mener barnet bør utredes for x og y og at barnet plages!

Anonymous poster hash: 3be9e...0cb

• Liker 9
Skrevet

Klart du kan ta henne med. Har dere bodd sammen i fire år så skal ikke det være noe problem. Har dere prøvd Zyrtec? Kanskje det kunne hjulpet..., men lurt å få det sjekket uansett!

Zyrtec er brannslukking/kortsiktig løsning og anbefales ikke til barn. Uansett er det langsiktige og mer varige løsninger som bør etterstrebes.

Kun mor (eller far, vel, ikke denne faren...) kan ta med barnet til lege.

• Liker 2
Skrevet

Stram opp mannen din, for en fyr! Det går ikke an å ignorere at datteren har plager i 4 år sammenhengende. Det høres ut som hun har allergi, og kanskje også asthma. Sett deg på ham til han bestiller timen!

• Liker 2
Skrevet

Nei, du kan ikke alene ta barnet med til lege,  med mindre det er en akuttsituasjon. Unntaket er dersom du får tillatelse av foreldrene. Derimot kan du be faren gjøre det.

Anonymous poster hash: fafc9...2de
  • Liker 2
Skrevet

Zyrtec er brannslukking/kortsiktig løsning og anbefales ikke til barn. Uansett er det langsiktige og mer varige løsninger som bør etterstrebes.

Kilde på en slik påstand takk!

Anonymous poster hash: 0c797...4b2

• Liker 3
Skrevet

For en far, sier dere. Men moren er jo likens.  Får stramme DE opp, ja.. Det er jo trist at jenta skal gå slik. I tillegg så ligger resten av familien våken fordi hun hoster sånn om natten.

• Liker 1
Skrevet

Hvis fullmakt er alt som skal til, kan du ikke be samboeren din om fullmakt til å ta henne med til legen?

Anonymous poster hash: a025f...91b
  • Liker 1
Skrevet

For en far, sier dere. Men moren er jo likens.  Får stramme DE opp, ja.. Det er jo trist at jenta skal gå slik. I tillegg så ligger resten av familien våken fordi hun hoster sånn om natten. Anonymous poster hash: 0f1ed...b29

Moren er selvsagt like ille, men anbefaler at du ikke prøver å stramme opp henne. Det er partner du bør ha forventninger til.

• Liker 3
Skrevet

Hva er grunnen til at bare foreldre kan ta med barnet til lege?

Hva om der er mistanke om at foreldrene misbruker barnet og man vil sikre bevis?

Hva om foreldrene vanskjøtter barnet eller ignorerer varselsignal?

Anonymous poster hash: f1f39...22d
  • Liker 1
Skrevet

Tull. Zyrtec gies til barn.

Datteren min fikk flytende zyrtec med dosering tilsvarende hennes vekt da hun var liten, nå er hun 12 og får i vanlig tablettform. 

Anonymous poster hash: d3e5b...6c9

• Liker 2
Skrevet

Stedatteren min er kronisk forkjølet. Jeg føler at hun har vert forkjølet siden "foralltid".. Jeg spør om hun er like snufsete hos moren, men da svarer hun at det er derfor de har vert å sett på halsen hennes. Men det er jo ikke bare halsen. Nesen renner og hun nyser dagen lang, så det er jo mer enn bare halsen. Jeg har sagt til samboer at hadde det vert mitt barn så hadde jeg sjekket det opp for lengs.. Men han/de gjør ingenting. Blir helt gal av å gå å se på at jenta sliter. Kan jeg ta hun med til lege??

Hva med å først spørre mor?

Vet ikke hvor gammel jentungen er- men siden de har vært å kikket på halsen hennes, så er det jo tydelig at mor har tatt jentungen til legen.. regner med at legen gjør andre ting enn å kun kikke på halsen..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...