AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Jeg ventet i et halvt år på å få komme til en spesialist i nevropsykologi. En undersøkelse som tar en hel dag. Idag var den dagen, og jeg sitter her med en så rar magefølelse og er trist.. Jeg var hos denne spesialisten idag pga blant annet hukommelsesvansker og endringer i noen av kognitive funksjoner. Jeg har alltid vært veldig flink med ord og alltid hatt gode karakterer, dyktig i jobb osv. Men har ikke vært meg selv på veldig lenge, og har vært sykemeldt en god stund. Jeg har følt at jeg har vært på vei til å bli psykisk utviklingshemmet og det har vært litt skremmende de endringene jeg har opplevd.. Men har tenkt at det er pga stress jeg har slitt med noe av det jeg nevner her. Har vært til oppfølging/undersøkelse hos flere leger og sånn, men ingen som har kunnet si helt hva det er og hvordan de kan hjelpe meg. Det var derfor jeg ble henvist til spesialisten... Og så tok jeg mange tester i dag. På slutten av dagen satt vi oss ned til samtale og han sa at jeg scoret godt på IQ og sånt, men at det var tydelig at jeg slet kraftig med blant annet innlæring og hukommelse. Og så påpekte han at jeg ristet litt, altså småristing på hender og i ansiktet hele tiden (litt sånn som de med Parkinson, bare ikke så kjempetydelig..) Jeg visste ikke at det var så tydelig at han kunne se det så godt! Så ble veldig paff. Det er noe som er kommet siste tiden, og jeg har nok bare tenkt at jeg kan føle det selv,,, at det ikke synes og har liksom skyvet det litt under teppet..kanskje.. Så sa han at han ikke vil komme med noen råd nå, eller svar , men ville at jeg skulle ta bilder av hodet og hjernen. Så han skulle ordne henvisning til det veldig fort. Han ville ikke si noenting om hva han tror er årsaken. Og jeg ble så skuffet, og føler meg enda mer usikker og litt redd nå. Og så skulle jeg komme tilbake til han etter at bilder er blitt sett på.. Hvordan hadde dere tolket dette? Jeg trodde jeg skulle få hjelp i dag, har ventet så lenge, Ikke misforstå meg, jeg synes det så klart er bra at han vil undersøke mer, men liker ikke at han sa så veldig lite. Og hadde håpet av hele meg å få hjelp! Er det noen som har lignende erfaringer? Er det vanlig å bestille bilder etter en slik type undersøkelse? Og hvorfor ble ikke bilder av hode tatt før, sånn at han hadde hatt det...? Hilsen meg Anonymous poster hash: 00e12...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Dine symptomer blir tatt alvorlig, noe som er bra. En scanning av hjernen er bra, hvor en nevrolog kan se om det har oppstått endringer i hjernen som kan forklare dine kognitive endringer. Jeg regner med at nevropsykologen ikke vil si noe pr nå, siden det kun vil være synsing. Etter scanning vil en ha noe mer konkret å forholde seg til. Anonymous poster hash: d556f...287 3
Stiani Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Høres ut som en degenerativ nervelidelse. Men det kan jo være så mangt.
NorskTroll Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 En velger ofte å ikke anta hva det kan være for å gi deg unødvendige dårlige nyheter eller gi deg forhåpninger. Syns ikke du skal tvile på at han vil sende deg et sted for å ta bilder, det er vel bare bra? 2
Gjest chisandra Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 De begynner rett og slett i en ende, og nøster seg frem. Klem til deg, skjønner at det ikke er lett å gå rundt og vente. Man vil så klart ha svar så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Takk for svar, setter veldig pris på det. Som sagt, jeg synes det er veldig bra at spesialisten henviser meg sånn at det blir tatt bilder og sånn, og undersøker mer hvis han ikke evt er sikker. Det er bare det at legen min og en annen behandler jeg har hatt i det siste har fortalt meg at jeg skulle få svar og spesialisten vil finne ut av det etter denne undersøkelsen. Så da forventet jeg det også, og ble veldig skuffet etter å ha ventet så lenge med plagene mine. Og så ble jeg ikke noe klokere av å være der i dag, men heller mer forvirret enn noengang, og jeg synes det er litt ekkelt... Hadde ikke forventet det i det hele tatt. Hadde tenkt kanskje at det kan hende jeg ikke får så mye svar som jeg håper på eller at det ikke er kjempe mye hjelp jeg vil få, men at spesialisten sier " jeg vil ikke råde deg til noe eller si noe som helst nå, før jeg får sett på bildene.." den kom veldig uventet...! Så lurer veldig på hva som skjer...? Anonymous poster hash: 00e12...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Altså han ville ikke råde meg til å gjøre noe eller gi tips som kan hjelpe meg før han får sett bilder. Og ville ikke si noe om hva han tror er årsaken før han får sett bilder.. Det var så kort og rart sagt! Anonymous poster hash: 00e12...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Skjønner at du blir litt forvirret, det er mye opplysninger å fordøye på en gang. Men det som flere her sier, at dette er en prosess, slik som med all utredning. Det er ganske vanlig å foreta supplerende (tilleggsundesøkelser) etter man har vært til nevropsykologiske undersøkelse. Innil svar på dette foreligger kan han vanskelig rådgi deg. Man kunne sagt det samme feks dersom man holdt på å bli utredet ift si diabetes. Man kan ikke gi råd ift medisin ift evt diabetes før man er helt ferdig utredet. Skjønner? Slik er det i forhold til de undersøkelsene du ha fort også, det må gjøres en del i tillegg, noe som er helt vanlig. Hvis du blir veldig mye mer usikker må du ta kontakt med nevropsykologen igjen å legge fram tankene dine og få en ny gjennomgang. Bekymringene dine om at du holder på å bli psykisk utviklingshemmede kan du i alle fall legge fra deg, dette er ikke noe man blir, men er noe man er født med. Det du kjenner på er heller at visse funksjoner har endret seg, og det er dette dere skal finne ut av gjennom videre undersøkelser Lykke til, dette skal nok gå bra. Det er heller ikke så uvanlig å bli usikker etter slike undersøkelser fordi det er veldig nye informasjon å fordøye på en gang.Anonymous poster hash: 303e8...65f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Er litt usikker på hva type undersøkelse du har vært på? Er det nevropsykologen som ønsker at du skal ta mr eller ct av hodet? Jeg var på en undersøkelse hos nevropsykolog etter en del lignende plager som du har. Hukommelsessvikt, tretthet, slitenhet, synsvanser, konsentrasjonsproblemer og problemer med å regulere temperaturen. Merket godt at jeg ikke gjorde det godt på en del av oppgavene, og tre timer ble mye å holde konsentrasjonen. Resultatet var nedslående da jeg fikk sammendraget hos legen min noen uker senere. Jeg hadde gjort det svært dårlig på deler av undersøkelsen. Dette ble derimot ikke brukt til noe som helst. Legen mente at det ikke var uvanlig å være sliten, så det er der vi er mange år senere... Håper du finner ut av det! Du må nok vente litt på tilbakemeldingen fra undersøkelsen. Anonymous poster hash: 2adc9...21e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Altså han ville ikke råde meg til å gjøre noe eller gi tips som kan hjelpe meg før han får sett bilder. Og ville ikke si noe om hva han tror er årsaken før han får sett bilder.. Det var så kort og rart sagt! Anonymous poster hash: 00e12...a3c En lege kan godt diskutere litt høyt med pasienten når det er høy crp og feber, men ikke åpenbare tegn i kroppen på hvor en eventuell infeksjon sitter. Det er mye verre å trekke frem mulige vanlige og sjeldne diagnoser når noe kan være galt i hjernen. Det vil skape bekymring og forvirring hos pasienten, for mange tilstander som blir avkreftet når utredningen er ferdig. For å komme med eksempel fikk et nært familiemedlem til en bekjent beskjed om at hun sannsynligvis hadde en dødelig nervesykdom, og noen måneder senere viste det seg at det var feil!Anonymous poster hash: 71f5d...99c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Skjønner at du blir litt forvirret, det er mye opplysninger å fordøye på en gang. Men det som flere her sier, at dette er en prosess, slik som med all utredning. Det er ganske vanlig å foreta supplerende (tilleggsundesøkelser) etter man har vært til nevropsykologiske undersøkelse. Innil svar på dette foreligger kan han vanskelig rådgi deg. Man kunne sagt det samme feks dersom man holdt på å bli utredet ift si diabetes. Man kan ikke gi råd ift medisin ift evt diabetes før man er helt ferdig utredet. Skjønner? Slik er det i forhold til de undersøkelsene du ha fort også, det må gjøres en del i tillegg, noe som er helt vanlig. Hvis du blir veldig mye mer usikker må du ta kontakt med nevropsykologen igjen å legge fram tankene dine og få en ny gjennomgang. Bekymringene dine om at du holder på å bli psykisk utviklingshemmede kan du i alle fall legge fra deg, dette er ikke noe man blir, men er noe man er født med. Det du kjenner på er heller at visse funksjoner har endret seg, og det er dette dere skal finne ut av gjennom videre undersøkelser Lykke til, dette skal nok gå bra. Det er heller ikke så uvanlig å bli usikker etter slike undersøkelser fordi det er veldig nye informasjon å fordøye på en gang.Anonymous poster hash: 303e8...65f Tusen takk! Den ene legen jeg går til (fastlegen) sa til meg for ca åtte måneder siden at det ikke var nødvendig med å ta bilder eller MR av hodet mitt. Fordi han var klar på at det ikke var noe "farlig" og at det var mest sannsynlig stress og derfor også plagene mine.. Og fastlegen har samarbeidet med en annen lege som også var klar på at det ikke var nødvendig med å ta bilder.. Så jeg ble så satt ut i dag når spesialisten vil ha bilder fort... Jeg har nok sett for meg noe helt annet enn det jeg møtte i dag, og jeg trodde på at legene ikke mente bilder var nødvendig.. Så det er nok også derfor jeg ble så satt ut i dag. Og så må jeg få hjelp snart og råd. Jeg kjenner ikke igjen venner og sånt, og det er grusomt! Anonymous poster hash: 00e12...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Skulle gjerne svart alle sammen med sitering og ordentlig svar og sånn, men er så sliten! Men jeg setter veldig pris på innspill og svar! Til deg anonym som spør om det er spesialisten i nevropsykologi som vil ha ha MR eller CT, så ja, det er han som vil ha det. Det var en undersøkelse som varte i fire-fem timer. Med tester hele tiden, og alt mulig av tester føltes det som. Det høres ut som av det du forteller at det årsakene til at du ble undersøkt du også er noe av de samme som jeg også ble henvist til. Det er trist å høre forresten at ikke så mye mer har blitt gjort for deg, og at det virker som du ikke har fått hjelp selv om noen av resultatene var nedslående. Hvordan fungerer du idag? Stor klem Anonymous poster hash: 00e12...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 Tusen takk! Den ene legen jeg går til (fastlegen) sa til meg for ca åtte måneder siden at det ikke var nødvendig med å ta bilder eller MR av hodet mitt. Fordi han var klar på at det ikke var noe "farlig" og at det var mest sannsynlig stress og derfor også plagene mine.. Og fastlegen har samarbeidet med en annen lege som også var klar på at det ikke var nødvendig med å ta bilder.. Så jeg ble så satt ut i dag når spesialisten vil ha bilder fort... Jeg har nok sett for meg noe helt annet enn det jeg møtte i dag, og jeg trodde på at legene ikke mente bilder var nødvendig.. Så det er nok også derfor jeg ble så satt ut i dag. Og så må jeg få hjelp snart og råd. Jeg kjenner ikke igjen venner og sånt, og det er grusomt! Anonymous poster hash: 00e12...a3c Jeg skjønner at det er vanskelig. Prøv ikke å tenke på det fastlegen sa om at bilder var unødvendig, nå har spesialisten i nevropsykologi tenkt at han trenger supplerende undersøkelser, noe fastlegen ikke hadde muligheter for å forutse. Men det er slettes ikke uvanlig at det gjøres. Det trenger ikke å bety noen ting, han gjør bare jobben sin grundig. Kanskje skulle de informert deg litt mer i forkant, slik at du var mer forberedt på at du ikke ville få alle svar i dag, så slapp du denne usikkerheten når det ikke gikk slik som du hadde forventet. Som sagt, prøv å se på det som en prosess. Så får vi håpe du får time raskt til Mr slik st du kan starte å se framover snart Anonymous poster hash: 303e8...65f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Jeg skjønner at det er vanskelig. Prøv ikke å tenke på det fastlegen sa om at bilder var unødvendig, nå har spesialisten i nevropsykologi tenkt at han trenger supplerende undersøkelser, noe fastlegen ikke hadde muligheter for å forutse. Men det er slettes ikke uvanlig at det gjøres. Det trenger ikke å bety noen ting, han gjør bare jobben sin grundig. Kanskje skulle de informert deg litt mer i forkant, slik at du var mer forberedt på at du ikke ville få alle svar i dag, så slapp du denne usikkerheten når det ikke gikk slik som du hadde forventet. Som sagt, prøv å se på det som en prosess. Så får vi håpe du får time raskt til Mr slik st du kan starte å se framover snart Anonymous poster hash: 303e8...65f Takk for beroligende svar! Tenk om bare spesialisten kunne også sagt det på den måten som du sier det, da hadde jeg ikke blitt så trist eller skremt. At man trenger flere undersøkelser og informasjon noenganger og at dette er vanlig! I begynnelsen sa han at dette er en grundig undersøkelse og at den derfor tar noen timer og at den er krevende. Han sa også planen er at han skal sende konklusjon til NAV (som legene og min hovedbehandler har snakket med han om siden jeg fortsatt ikke er i jobb) etter undersøkelsen slik som avtalt. Alt er bare så rart! Men skal prøve å ikke bekymre meg. Jeg synes det er så mange ting som blir så veldig anderledes nå enn det som var forespeilet! Anonymous poster hash: 00e12...a3c
J_9 Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Jeg ventet i et halvt år på å få komme til en spesialist i nevropsykologi. En undersøkelse som tar en hel dag. Idag var den dagen, og jeg sitter her med en så rar magefølelse og er trist.. Jeg var hos denne spesialisten idag pga blant annet hukommelsesvansker og endringer i noen av kognitive funksjoner. Jeg har alltid vært veldig flink med ord og alltid hatt gode karakterer, dyktig i jobb osv. Men har ikke vært meg selv på veldig lenge, og har vært sykemeldt en god stund. Jeg har følt at jeg har vært på vei til å bli psykisk utviklingshemmet og det har vært litt skremmende de endringene jeg har opplevd.. Men har tenkt at det er pga stress jeg har slitt med noe av det jeg nevner her. Har vært til oppfølging/undersøkelse hos flere leger og sånn, men ingen som har kunnet si helt hva det er og hvordan de kan hjelpe meg. Det var derfor jeg ble henvist til spesialisten... Og så tok jeg mange tester i dag. På slutten av dagen satt vi oss ned til samtale og han sa at jeg scoret godt på IQ og sånt, men at det var tydelig at jeg slet kraftig med blant annet innlæring og hukommelse. Og så påpekte han at jeg ristet litt, altså småristing på hender og i ansiktet hele tiden (litt sånn som de med Parkinson, bare ikke så kjempetydelig..) Jeg visste ikke at det var så tydelig at han kunne se det så godt! Så ble veldig paff. Det er noe som er kommet siste tiden, og jeg har nok bare tenkt at jeg kan føle det selv,,, at det ikke synes og har liksom skyvet det litt under teppet..kanskje.. Så sa han at han ikke vil komme med noen råd nå, eller svar , men ville at jeg skulle ta bilder av hodet og hjernen. Så han skulle ordne henvisning til det veldig fort. Han ville ikke si noenting om hva han tror er årsaken. Og jeg ble så skuffet, og føler meg enda mer usikker og litt redd nå. Og så skulle jeg komme tilbake til han etter at bilder er blitt sett på.. Hvordan hadde dere tolket dette? Jeg trodde jeg skulle få hjelp i dag, har ventet så lenge, Ikke misforstå meg, jeg synes det så klart er bra at han vil undersøke mer, men liker ikke at han sa så veldig lite. Og hadde håpet av hele meg å få hjelp! Er det noen som har lignende erfaringer? Er det vanlig å bestille bilder etter en slik type undersøkelse? Og hvorfor ble ikke bilder av hode tatt før, sånn at han hadde hatt det...? Hilsen meg Anonymous poster hash: 00e12...a3c Jeg var også til nevrolog nå nylig, sliter med trigeminusnevralgi i en alder av 20år... Heldigvis ikke like kraftig som de fleste, men det kan jo være en pekepinn på noen alvorlige sykdommer... Har tatt MR av hodet og skal få svaret innen mnd her.. Skjønner akkurat hvordan det føles å være så usikker, og litt den angsten med hva som kan finne seg på disse bildene. Krysser fingrene mine for deg, dette vil sikkert gå fint! Finnes så mange nye behandlinger for nesten alt den dag i dag, så om de finner noe - er du helt sikkert i trygge hender! Klem til deg❤️
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Jeg var også til nevrolog nå nylig, sliter med trigeminusnevralgi i en alder av 20år... Heldigvis ikke like kraftig som de fleste, men det kan jo være en pekepinn på noen alvorlige sykdommer... Har tatt MR av hodet og skal få svaret innen mnd her.. Skjønner akkurat hvordan det føles å være så usikker, og litt den angsten med hva som kan finne seg på disse bildene. Krysser fingrene mine for deg, dette vil sikkert gå fint! Finnes så mange nye behandlinger for nesten alt den dag i dag, så om de finner noe - er du helt sikkert i trygge hender! Klem til deg❤️ Takk! God klem til deg også! Jeg har ikke hørt om den sykdommen du nevner før, men håper at du kan blir bra av den, eller som du sier så fint også at det er så mange nye fine behandlinger i dag! Anonymous poster hash: 00e12...a3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå