AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Først og fremst så aner jeg ikke hvilken kategori denne tråden passer i, så moderatorer får bare flytte den om de finner noe bedre. Jeg har lyst til å en dag bare ta på meg tursekken (med øks, kniv og andre gjenstander), gå ut i gaten med retning for skogen, fortsette å vandre der veien/stien slutter, og til slutt havne i ekte Norsk villmark. Da vil jeg i en periode på 2-3 måneder overleve ute. Før jeg går i gang med dette så må jeg forsikre meg om at jeg følger våre kjære lover... Jeg har sett enkelte steder at man kan slå leir i naturen, men kun i en periode på 2 dager eller mindre. Gjelder det meg i mitt tilfelle også? Og hadde det vært lovlig å jakte på dyr (uten skytevåpen) for mat? Jeg har ikke lyst til å ta med telt heller, så litt tømmerhogging må nok finne sted (for ly). Er det noen lover mot dette også? Jeg har også tenkt om ikke jeg burde gå i gang med dette i Sverige istedet, men er ikke helt sikker på om det hadde vært lovlig. Det er villmarka i Telemark jeg sikter til, om det skulle spille noen rolle. Noen som kan hjelpe meg med dette?Anonymous poster hash: a9b9c...1f9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Villmark i Telemark? Tror du har en ganske annen definisjon på "villmark" enn meg. Uansett. Hva legger du i å "overleve"? Skal du jakte og fange din egen mat? Der kommer du raskt borti begrensninger mhp lovverk. Tømmerhogst og bygging av midleritdig ly kan du ikke gjøre uten avtale med grunneier. Og som grunneier selv, må jeg nok si at en person som kom til meg med planer tilsvarende dine ville jeg nok avvist. Anonymous poster hash: d4bc9...fb2 1
Gjest pellepirat Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 Ikke for å være frekk, men du virker veldig "uvitende" om ting til å skal klare deg 2-3mnd i villmarka på den måten du beskriver. Av nysgjerrighet, hvordan skal du jakte på dyr? Ser på meg selv som er relativt erfaren turperson, både når det gjelder jakt, fiske, natur, skog og fjell, men selv jeg ser en del begrensninger med en slik tur. Det er fullt mulig å gjennomføre en slik tur, men krever nøye planlegging og gjerne masse erfaring.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Hjelp deg selv og begyn med noen små turer - bare for å få erfaring og litt innblikk i hva dette dreier seg om Du vil sannsynligvis selv etter noen få turer på et par-tre dager finne ut av om dette egentlig er noe for deg, eller ikke. Om du ikke er så keen på "telting" så kan du jo ta med deg en presenning og lage deg en enkel gapahuk eller noe Anonymous poster hash: c35e5...143
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Ikke for å være frekk, men du virker veldig "uvitende" om ting til å skal klare deg 2-3mnd i villmarka på den måten du beskriver. Av nysgjerrighet, hvordan skal du jakte på dyr? Ser på meg selv som er relativt erfaren turperson, både når det gjelder jakt, fiske, natur, skog og fjell, men selv jeg ser en del begrensninger med en slik tur. Det er fullt mulig å gjennomføre en slik tur, men krever nøye planlegging og gjerne masse erfaring. Jeg har trent på bueskyting i 1 1/2 år, jeg kommer ikke til å ta med meg buen da, skal lage en ny av det jeg finner i skogen. Jeg har også tenkt å legge ut feller for små dyr. Finnes det ikke noen skoger eid direkte av staten da? Slik at jeg unngår problemer med grunneiere? Tydeligvis skal det være lettere å gjennomføre dette i Canada, så det får være plan B om jeg ikke kan gjøre det her i Skandinavia.Anonymous poster hash: a9b9c...1f9
reiseglad Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Jeg har trent på bueskyting i 1 1/2 år, jeg kommer ikke til å ta med meg buen da, skal lage en ny av det jeg finner i skogen. Jeg har også tenkt å legge ut feller for små dyr. Finnes det ikke noen skoger eid direkte av staten da? Slik at jeg unngår problemer med grunneiere? Tydeligvis skal det være lettere å gjennomføre dette i Canada, så det får være plan B om jeg ikke kan gjøre det her i Skandinavia.Anonymous poster hash: a9b9c...1f9 Hvorfor skulle det være lettere å gjøre dette i Canada? Jeg bare spør. Det er ingen umulighet å overleve i skogen over tid, men du trenger erfaring og kunnskap. Test ut en langhelg eller en uke først, så finner du fort ut om dette er noe for deg. Velg riktig årstid for deg, tror ikke du skal gjøre vinteren som første "test"årstid. Jeg ville hatt med både telt, liggeunderlag og sovepose for comforten sin del, det er mye enklere. Så kan du heller lage deg en gapahuk undervegs. Og defintivt fiskestang! Mye enklere å skaffe seg fisk enn å jakte. Og så må du lese deg opp på allemannsretten, lov om friluftsliv, telting og utmark, så kommer du langt. Og så må du faktisk også vite når det er lov å jakte, storvilt og småvilt, hvis du skal overleve på egenjaktet mat. God tur! 1
Kjetil E Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Jeg har trent på bueskyting i 1 1/2 år, jeg kommer ikke til å ta med meg buen da, skal lage en ny av det jeg finner i skogen. Jeg har også tenkt å legge ut feller for små dyr. Finnes det ikke noen skoger eid direkte av staten da? Slik at jeg unngår problemer med grunneiere? Tydeligvis skal det være lettere å gjennomføre dette i Canada, så det får være plan B om jeg ikke kan gjøre det her i Skandinavia.Anonymous poster hash: a9b9c...1f9 Det er ikke lov å jakte med pil og bue I Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Jeg har trent på bueskyting i 1 1/2 år, jeg kommer ikke til å ta med meg buen da, skal lage en ny av det jeg finner i skogen. Jeg har også tenkt å legge ut feller for små dyr. Finnes det ikke noen skoger eid direkte av staten da? Slik at jeg unngår problemer med grunneiere? Tydeligvis skal det være lettere å gjennomføre dette i Canada, så det får være plan B om jeg ikke kan gjøre det her i Skandinavia.Anonymous poster hash: a9b9c...1f9 Unngå problemer med grunneier ved å være på statlig grunn? Staten er da den minst fleksible grunneier av alle. Anonymous poster hash: d4bc9...fb2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå