Gå til innhold

Jogging om vinteren, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på mitt første år med aktiv jogging i hverdagen. Jeg jogger ute, noe på løpebaner og ellers i marka. Jeg lurer litt på hva dere andre gjør når snøen kommer? Er det noen spesielle sko dere bruker? Og hvor jogger dere hen?

Anonymous poster hash: 36e55...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tredemølle :) 

Anonymous poster hash: d475f...9a8
Skrevet

Det finnes en del sko for både is og snø, men jeg klarer meg helt fint med mine vanlige løpesko. Nå bor jeg imidlertid ikke slik til at snøen blir liggende lenge nok til den blir hardpakket og speilblank. Hadde det vært tilfellet ville jeg sett på noen sko fra Icebug.

Skrevet

Løplabbet skyter pigger i sko. Ta et par sko du har brukt en stund så du ikke "ødelegger" helt nye sko.

Selv løp jeg med brodder de få dagene sneen lå her i fjor,og det går helt fint, men er kanskje ikke så altfor behagelig mot asfalt...

Skrevet

Jeg jogger med brodder. Koster nesten ingenting på XXL

Anonymous poster hash: c28e0...a59

• Liker 1
Skrevet

Gode tips!! Takk for det :) har ikke mulighet til tredemølle dessverre, ellers hadde det vært deilig på vinterstid. Sko er det jeg har sett for meg er det som må forbedres i min garderobe til vinterjogging👍🏻 så da er det jo helt supert å kunne feks prøve brodder :) takk igjen :)

Ts

Skrevet

Bruker løpebrodder. Pigger foran og fjærer bak. Fungerer veldig bra. Piggskoene synes jeg blir stive og ubehagelige på foten.

Skrevet

Brodder, og gode ullsokker i skoene, så du ikke forfryser tærene. Buff i halsen, og ullundertøy. Lue eller pannebånd så ørene holder seg fine. Og et lass snyteduker i lommen, utrolig hvor snørret renner når det er kaldt og man trener... 

Anonymous poster hash: 35ea7...925
  • Liker 3
Skrevet

Brodder, og gode ullsokker i skoene, så du ikke forfryser tærene. Buff i halsen, og ullundertøy. Lue eller pannebånd så ørene holder seg fine. Og et lass snyteduker i lommen, utrolig hvor snørret renner når det er kaldt og man trener... 

Det med snytepapir var godt å lese at andre også måtte ha med ;)

Anonymous poster hash: c9fc1...d69

• Liker 1
Skrevet

Snytepapir faktisk! Haha! Skal skrive det med store blokkbokstaver bak øret 😄👍🏻 hva pleier dere ha over ullundertøyet? Boblejakke og bukse må vel bli noe slitsomt å jogge i?

Ts

Skrevet

Du blir varm av å jogge. Jeg har på mer eller mindre det samme jeg løper i om høsten, bare med ullundertøy under. Jeg løper ikke i tights, men en litt løsere treningsbukse. På overkroppen har jeg bare en vanlig treningsjakke over ullundertøyet. Det er kaldt i det man går ut, og før man har fått varmet opp, men det er bedre å fryse litt i starten enn å kovne underveis og i tillegg ha bevegelsesproblemer pga alle klærene. 

• Liker 1
Skrevet

Når det er skikkelig kaldt tar jeg tynn, tynn ullstilongs under løpetightsen. Bruker thermotightsen fra 2XU om vinteren men det er ikke stor forskjell på den og en vanlig tights i varmeegenskapene. Ulltrøye med lange armer og så løpejakke. Sånn "pannebånd" som går over ørene for å varme og av og til en tynn hals som ofte taes av etter hvert som jeg blir varm. 

Foretrekker å løpe med piggsko. Har noen gode lettvektere som også er goretex. Brodder syns jeg kan bli litt ustabilt, men det er mulig jeg ikke har prøvd noen i god nok kvalitet. 

Skrevet (endret)

Enig med de øvrige, jeg løper i det samme som ellers, men med ulltrøye under. Kan evt. ta en tynn fleecegenser over ulla dersom jeg synes ulla blir for lite. Nedover beina fryser jeg ikke så lett, så i fjor kjøpte jeg meg en "vintertights". Den har flosset innside og luner ganske mye. Syntes det var enklere enn  å manøvrere en stillongs under tightsen. (Ble mye krøll oppover leggene, for å si det slik.) Men blir det skikkelig kaldt må jeg nok ta bryet med stillongsen også. 

Ullsokker på føttene og de vanlige joggeskoene holder lenge. Det blir sjelden så veldig glatt her, men om snøen skulle pakke seg skikkelig så har jeg brodder i  beredskap som jeg kan smette på skoene. 

(Og blir det speilholke så drar jeg på treningssenteret og løper på mølle ;)

....

Skriver under på at papirlommetørkle er viktig tilbehør, og jeg bruker også pannebånd over ørene samt tynne ullvanter. 

Endret av Cata
Skrevet

Pannebånd og tynne vanter i ull er med her også.

Ellers kler jeg meg alltid for varmt første turen når kulden kommer,men så blir det ull og løpejakke. Og vintertights. Omtrent samme bekledning som når jeg går på ski egentlig.

Anonymous poster hash: c9fc1...d69

Skrevet

Nord norge: løper i ullundertøy og en swixbukse og jakke. Og lue og hansker og refleksvest. Bruker vanlige joggesko - fikk vondt i kneet av å jogge med løpebrodder. Når det er skikkelig isete/hustrig er det greit med mølla på treningssenteret. Men jogging på snø med vanlige joggesko går helt fint.

Gjest energystar
Skrevet

Jogger med vanlig joggesko på snøen. Er det skikkelig glatt og isete dropper jeg turen. Ellers ullundertøy under buksa og jakka. Pluss hals, pannebånd og hansker.

Skrevet

Du veit, når det er mye snø går det an å bruke noe som heter ski. ;)

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen gidder å jogge på tredemølle innendørs på en dag det er nydelig skiføre ute. Det måtte i så fall vært at de ikke kan å gå på langrennski.

Langrenn er en enda bedre treningsform enn jogging. Man aktiverer bortimot samtlige muskler i kroppen, mens jogging hovedsakelig belaster beina. Dessuten får man ikke støtbelastning på ski, og dermed mye mindre risiko for slitasjeskader.

Da jeg drev med jogging var det jo perioder med snøfattige vintre eller perioder med lite snø. Da tok jeg på meg så mye klær som trengtes for å holde meg varm, dvs. stilongs, lue, hansker og kanskje et skjerf, og jogget i vei.

Skrevet

Du veit, når det er mye snø går det an å bruke noe som heter ski. ;)

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen gidder å jogge på tredemølle innendørs på en dag det er nydelig skiføre ute. Det måtte i så fall vært at de ikke kan å gå på langrennski.

Langrenn er en enda bedre treningsform enn jogging. Man aktiverer bortimot samtlige muskler i kroppen, mens jogging hovedsakelig belaster beina. Dessuten får man ikke støtbelastning på ski, og dermed mye mindre risiko for slitasjeskader.

Da jeg drev med jogging var det jo perioder med snøfattige vintre eller perioder med lite snø. Da tok jeg på meg så mye klær som trengtes for å holde meg varm, dvs. stilongs, lue, hansker og kanskje et skjerf, og jogget i vei.

... Det er jo mange som bor slik til at de ikke kan gå på ski selv om det er snø.. Ikke alle bor med lysløyper rett utenfor stuedøra. 

Det kan være mye snøslaps på fortauene uten at det er skiføre på dem av den grunn. Ikke lett å skulle krysse over kryssende veier heller, når disse er helt brøytet. Å gå på ski i byen er mao ikke lett alltid. Å komme seg til lysløype kan være umulig, eller veldig tidkrevende. I min by går det artig nok nesten ikke busser til turstedene, så man er avhengig av bil. Det er det ikke alle som har. 

• Liker 1
Skrevet

Ski er helt utelukket her. Jeg har aldri likt å gå på ski, og ikke kan jeg det spesielt bra heller. Går bakover mer enn fremover.

Jogging har blitt tingen da dette er den treningsformen og tidsbruken jeg har mulighet til. Jeg kan ikke dra fra barn i sengen for å dra til lysløypa 15min unna. Dessuten ville det blitt kostbart med tanke på at jeg måtte gått til innkjøp av utstyr jeg ikke har.

Her legger snøen seg ganske pakket, samtidig blir det fort slaps. Nå har jeg enorm plass jeg kan jogge på og ordne i stand utenfor huset i gårdsplassen. Så tenker det er her jeg kommer til å fortsette. Ull høres lurt ut, også den som kommenterte swixbukse kan jeg se for meg fungerer fint. Håper jeg klarer å holde snøen nede så de vanlige skoene fungerer også! Takk for gode tips alle sammen! Det hjelper på motivasjonen at vinteren ikke kan stoppe treningen helt 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...