minienthe Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 (endret) Min bedre halvdel bli snart 40 og jeg funderer på å ordne en ny stue-pc/mediasenter til han da den vi har begynner å bli presenil og han har murret en del over den i det siste. Men hva kjøper man ? Ingen av oss er særlig fan av løsning og design som dette så jeg heller mer mot å bestille kabinett og innhold løst (så får han puslespillfaktoren i tillegg - vinn/vinn). Men hva kjøper man ? Tips til medium til små enkle svarte kabinett mottas med stor takknemlighet. Det er også et alternativ å bare ordne enkeltdeler så kan han heller samle seg opp en fullverdig løsning etterhvert. Kabinett og hovedkort i starten muligens ? Tenker å legge meg rundt 5000 +/-, trenger kun hardware. *edit* - kunne f.eks dette vært noe ? Epleprodukter er forøvrig fullstendig utelukket. Endret 7. september 2015 av minienthe
Jonencloud Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 (endret) Nå er jeg ikke helt sikker på hva den skal brukes til, dersom det skal være en Netflix maskin så vil en intel NUC eller lignende fungere utmerket(pass på at dere kjøper en nyere utgave, , men hvis DVD/blu-ray støtte er et krav så vil dere sannsynligvis måtte bygge noe større med plass til en CD-leser.du nevnte at du kun trengte hardware, betyr det at dere har brukbare Windows lisenser eller planlegger å bruke et gratis os? det hadde hjulpet med litt mer informasjon om hvordan dere planlegger å bruke den, eventuelt hva dere verdsetter mest, er design viktigere enn funksjon? er dere forberedt på å måtte gjøre en del arbeid? Endret 8. september 2015 av Jonencloud
minienthe Skrevet 9. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2015 (endret) For å ta det siste først, det går helt fint å skru sammen oppsettet selv, det hadde bare blitt en bonus som jeg nevnte. Vi har lisenser til det som trengs av software lovlig tilgjengelig. Per i dag kjøres det en blanding av netflix og streaming fra server, eksternt trådløst tastatur og tv som skjerm. Win OS og Win mediasenter (tror jeg) + et annet filmregister som han bruker til å katalogisere osv. Vi trenger en bluerayspiller men er det mulig å få tak i disse eksternt nå som vanlige spillere ? Vi har nemlig en liten flat DVD-brenner/spiller litt større enn en CD-plate som kobles til via kabel når du trenger den og den er genial. Design er viktig da enheten står i stua og den må kunne legges flatt. En annen mulighet er å bytte ut innmaten på kabinettet vi har og dette er vel drøye 40*30*20 (jeg er elendig på øyemål men se for deg et gammeldags kabinett fra "kasseskjermtiden" og legg til litt bredde). Strømforsyningen og bluerayspilleren i det kabinettet er ganske ny. Spørmålet hvis det er bedre å bruke gammelt kabinett er - hva skaffer man av deler ? Endret 9. september 2015 av minienthe
tdm900 Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Her har du et eksempel på pc i deler. Kabinettet ser ut for å være omtrent kvadratisk, og har da deler som går sammen. Skal du sette inn nye deler i et gammelt kabinett, er du nok kanskje på tynn is. Jeg har selv en slik stasjonær pc, men det er noen komponenter som ikke er mulig å få ta i lengre, slik at de skulle passe i slotter som er på nåværende hovedkort. Det du sier at dere har av software og lisenser, ville jeg nå stilt spørsmål ved om de er lovlige med tanke på om de er registrert. For en Win-lisens som er registrert på 1 pc, får man ikke registrert på neste, slik du her ønsker å bygge en helt ny. Det eneste som kan gjøres, er å skifte ut HDD om den er paja, da kan samme lisens brukes om igjen. Har vært med og prøvd å registrere med samme kode på to forskjellige selvbygge pc'er, men det fungere ikke. Verken med OS eller MS office. Bare kommentere at epleprodukter ikke kommer inn hos dere, det sa jeg også for mange år siden! Men, har hatt en MacBookAir i snart to år, og den er like kjapp nå som da den var ny. Alt av programmer starter kjapt, de er også mindre enn til en pc. Feks software til HP skriver'n min, er bare halvparten så stor i antall MB mot den var på pc'n Ville bare nevne det
Jonencloud Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Når det gjelder blu-ray drev, ja disse finnes i eksterne former som kobles til PC med USB samt de gjerne koster en tusenlapp: komplett.no/product/815889/datautstyr/dvdblu-ray/blu-ray/samsung-blu-ray-writer-se-506cb# komplett.no/product/751699/datautstyr/dvdblu-ray/blu-ray/asus-sbw-06d2x-u-blu-ray-writer (men hvis dere har en innebygd blu-ray spiller fra før kan dere gjenbruke den) som TDM900 sa er det ikke sikkert du kan bruke en lisens som allerede er brukt på en annen maskin. hvis lisensen aldri har blitt aktivert går det fint, men når en lisens er aktivert kan den være så lenket til maskinen at det å bytte ut deler kan ugyldigjøre lisensen. det er ikke umulig at dersom dere flytter den eksisterende hardisken i en ny maskin så vil lisensen ugyldigjøres. det er sterkt foretrekkerlig om dere bruker en helt ny lisens. Kabinetter er ganske billige så med mindre dere spesielt ønsker å bruke det gamle kabinnettet ville jeg kjøpt et nytt. før dere kan kjøpe flere deler må dere bestemme dere for hvilket kabinnett dere vil ha. her er noen forslag til små kabinnetter med plass til blu-ray/DVD drev: komplett.no/product/755473/datautstyr/kabinetterbarebone/cube/cooler-master-elite-120-mini-itx-sort komplett.no/product/797569/datautstyr/kabinetterbarebone/minimicronano-tower/cooler-master-elite-130-mini-itx-sort og en litt større enn komplett.no/product/834311/datautstyr/kabinetterbarebone/minimicronano-tower/fractal-design-core-1100-micro-tower
minienthe Skrevet 10. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2015 (endret) Som sagt så er ikke lovlige lisenser (jepp, i flertall) et problem uten at jeg ønsker å utdype dette noe mer så den biten bekymrer meg ikke. Halvdelen hadde brukt ca 3 minutter på å snuse seg frem til en finfin løsning på ny stuemaskin men jeg har lyst til å overraske han litt. Både ved å interessere meg for det han liker og ved å komme over limlaget i hekken vi har på å bytte ut sånne ting. Og er han ikke fornøyd med valget så tar jeg dingsen selv og kobler opp i kjellerstua Har snust litt på Intel sin i5 NUC, hva tror folket ? Denne åpner også opp for oppfølgingsgave (deler) i julegave og han får tilfredsstilt byggelysten sin vil jeg tro ? Ser også mye bra anmeldelser av den på nett. *edit* - jeg er sær nok til å murre litt over fargen men det ser ut som den faktisk kan festes ute av syne bak tv'n så da bør det kunne gå. Kabinettene dere linker til er greie nok men litt for røffe for vårt stuemiljø. Jeg ser Fractal har noen veldig rene og enkle design men den minste de har blir dessverre for høy for plasseringen vi ser for oss når vi skal bytte ut tv-benken. Endret 10. september 2015 av minienthe
Jonencloud Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 NUC`èn burde kunne gjøre jobben ganske godt. nok av hestekrefter på tross størrelsen, kan sikkert gjøre litt lettvektig gaming på den også. når det gjelder konfigurasjon må du kjøpe RAM og disk, installasjonen er omtrent som et enkelt byggesett. jeg har bygd NUC`er på jobben, de er ikke spesielt vanskelige. litt små og kronglete, men hvis du kjenner teknikken er det enkelt, masse videoer på youtube som kan brukes som referanse. bakdelen her er at det er ikke så mye du kan oppgradere, det er ikke plass til nytt skjermkort, de flest skjermkort er større en enn NUC, det er ikke mulighet for å bytte prosessor og selv om det var mulig vile du ikke kunne kjøpt en ny kjøler for å utnytte den nye prosessoren. det er 2 ram spor så hvis du kjøper en RAM brikke kan den oppgraderes en gang til(må være samme brikke, du kan ikke mikse og matche). det er plass til 2 forskjellige disker, en liten m.2 SSD og en vanlig størrelse 2,5" SSD/harddisk. men siden dere streamer er det kanskje unødvendig med 2. i så fall kan den kun oppgraderes en gang etter innkjøp. den har gadget faktor som det holder, men den faller litt kort på byggepotensiale. etter at du har fylt begge ram sporene så er det ikke noe mer å oppgradere. siden dette skal være en stue og medie maskin ville jeg sagt at størrelsen er verdt å gi opp ekspansjonsmulighetene, men du må selv bestemme om det er det dere ønsker. forresten, NUC`en bruker mini HDMI så dere trenger enten adapter eller mini-hdmi kabel for å kobleden til tv netonnet.no/art/lyd-og-bilde/kabelogkontakt/bildekabler/adapter/andersson-adapterhdmif-hdmiminim/166824.11646/ netonnet.no/art/lyd-og-bilde/kabelogkontakt/bildekabler/hdmi/bandridge-hdmi-hdmiminivit20m/190097.11413/
minienthe Skrevet 12. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2015 (endret) Takk for gode innspill Jeg må innrømme at jeg heller mer og mer mot denne NUC-tassen selv og at den kan gjemmes bort bak tv'n er jo absolutt et pluss på "WAF-faktoren". Oppgraderinger fremover i tid er jeg ikke så veldig bekymret over. Det han har mumlet over at han ønsker seg er en dings som klarer jobben med å streame film og bilder osv på tv'n og etter hva jeg leser så bør jo denne lille tassen klare dette ? Jeg har lest litt rundt om den og det virker som folk generellt sett er fornøyd men opplever den som litt svak til gaming (og det trenger vi den ikke til heller). Endret 12. september 2015 av minienthe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå