Nowayback Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 (endret) . Endret 12. mars 2017 av mann_86
Cashbah Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Jeg tror du hadde hatt stor glede av å lese Life of Pi av Yann Martel Boken handler om det du snakker om.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Selv om kristendommen har vært helt sentral de siste 1000 åra i Norge, føler jeg at de færreste nå kaller seg kristne og tror på en gud. Meg inkludert. Jeg sitter med det inntrykket at folk nærmest himler med øynene om man snakker om at "han/hun er kristen". Det er nesten blitt litt fy-fy å være kristen. Det som før var en selvfølge å tro på, er nå erstattet med kritisk/logisk tenkning og ateisme/humanisme. De fleste ser på mennesket som det høyeste og mektigste, noe som er bra fordi vi setter menneskelige verdier høyt. Kristendommen og andre religioner har rettferdiggjort krig, drap og blodsutgytelser fordi det er i Guds navn og det er Hans vilje. Men selv om alle religioner har sin blodige historie, kommer jeg ikke utenom èn ting. Og det er det faktum at jeg misunner religiøse mennesker å TRO på noe, og å føle at livet har en mening og det å kunne se det positive i ting når noe negativt skjer. Jeg med mitt ateistiske syn har problemer med å se meningen. Med noe som helst. Derfor tror jeg at jeg kanskje ville vært et lykkeligere menneske som religiøs. Jeg ville sett lysere på ting, hatt det bedre med meg selv osv osv.. Derfor syns jeg det er en flott ting å være kristen, så lenge man ikke har meninger som knebler folk i å leve det livet man vil. Kirken bør forøvrig være åpen og inkluderende, og ikke fordømmende. Spørsmålet er om kristendommen overlever ateismen, og fremdeles vil ligge sterkt latent i folks natur i lang tid fremover. Eller vil "vi" oppleve i fjern fremtid at kristendommen skrinlegges helt, og at kirker rives ned? Kristendommen er den eneste religionen som har klart seg gang etter gang. Selv om det er religionen som blir slaktet mest i media. Det er faktisk veldig veldig mange kristne i USA og Verden, så det dør ikke ut med det første. Anonymous poster hash: 26b73...8d1 2
WubWub Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Verden kommer til å bli mer religiøs i fremtiden, ikke mindre. Islam er f.eks i sterk vekst i store deler av verden og prognosene viser til en trend hvor de vokser raskere og raskere. Kristendommen har også vekst men ikke like stor. Så Islam vil gå forbi kristendommen å bli den største religionen
Nowayback Skrevet 7. september 2015 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2015 (endret) På 7.9.2015 den 20.27, Cashbah skrev: . Endret 12. mars 2017 av mann_86
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Selv om kristendommen har vært helt sentral de siste 1000 åra i Norge, føler jeg at de færreste nå kaller seg kristne og tror på en gud. Meg inkludert. Jeg sitter med det inntrykket at folk nærmest himler med øynene om man snakker om at "han/hun er kristen". Det er nesten blitt litt fy-fy å være kristen. Det som før var en selvfølge å tro på, er nå erstattet med kritisk/logisk tenkning og ateisme/humanisme. De fleste ser på mennesket som det høyeste og mektigste, noe som er bra fordi vi setter menneskelige verdier høyt. Kristendommen og andre religioner har rettferdiggjort krig, drap og blodsutgytelser fordi det er i Guds navn og det er Hans vilje. Men selv om alle religioner har sin blodige historie, kommer jeg ikke utenom èn ting. Og det er det faktum at jeg misunner religiøse mennesker å TRO på noe, og å føle at livet har en mening og det å kunne se det positive i ting når noe negativt skjer. Jeg med mitt ateistiske syn har problemer med å se meningen. Med noe som helst. Derfor tror jeg at jeg kanskje ville vært et lykkeligere menneske som religiøs. Jeg ville sett lysere på ting, hatt det bedre med meg selv osv osv.. Derfor syns jeg det er en flott ting å være kristen, så lenge man ikke har meninger som knebler folk i å leve det livet man vil. Kirken bør forøvrig være åpen og inkluderende, og ikke fordømmende. Spørsmålet er om kristendommen overlever ateismen, og fremdeles vil ligge sterkt latent i folks natur i lang tid fremover. Eller vil "vi" oppleve i fjern fremtid at kristendommen skrinlegges helt, og at kirker rives ned? Jeg må innrømme jeg klikket meg inn på denne tråden og forventet enda et fra en sinna-ateist med dype spørsmål som "hvorfor er dere så dumme som tror på noe annet enn meg?" Men så var det faktisk en som evnet å se begge sider av en sak og respektere begge syn. Uvanlig og forfriskende her på forumet! Ang. det at det er "fyfy" å være kristen, i nettdebatter føler jeg det absolutt sånn, selv om denne tråden var et hederlig unntak så langt. Men ute i det virkelige liv føler jeg at de fleste har noenlunde respekt for hverandres livssyn. Anonymous poster hash: cdbb4...557 6
Gjest Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Er nesten skammelig å si at man er kristen på nett, men når man sier det face to face da har pipa en annen lyd gitt. Så jeg forholder meg til virkelighetens folk jeg 2
Nowayback Skrevet 9. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 9. september 2015 (endret) På 9.9.2015 den 14.28, Piiiip skrev: . Endret 12. mars 2017 av mann_86
Gjest Ravna Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå