AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Jeg er 3 barnsmor og jobber fullt- riktignok er jeg ferdig med småbarnsperioden og har 2 barn på ungdomsskolen og ett siste år på vgs. Problemet er at jeg har sydd puter under armene på dem siden de ble født, og de roter mer enn noensinne! Mannen min er ikke noe bedre, han jobber mer enn de fleste og tjener deretter, så jeg har liksom stullet rundt han også for å lette hverdagen hans.. Nå er jeg skikkelig drittlei-sint på meg selv som har vært en ufrivillig martyr og sint på dem som ikke hjelper til! For og synliggjøre mitt arbeid i hjemmet har jeg sært nok satt på stoppeklokka hver gang jeg rydder, vasker, bretter tøy, og alt annet som hører til! Jeg bruker 2 timer hver dag, dette er medregnet middag og rydding etterpå. Hvor lang tid bruker dere, hvor mange barn og i hvilken alder? Anonymous poster hash: 80fcf...594
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Ca 1 time. Barna er 11 og 13. Har vaskehjelp annenhver uke. Anonymous poster hash: 56524...3dc
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Du har jo ordnet dette selv da...Anonymous poster hash: d7788...1d7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Du har jo ordnet dette selv da...Anonymous poster hash: d7788...1d7 Jeg vet.. Håper noen lærer av det!Anonymous poster hash: 80fcf...594 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Bruker en time i snitt kanskje. To barn på 2 og 3 år, mann og 100%.Anonymous poster hash: d789c...1f4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 2 timer inkl. middag er vel ikke så ille? Jeg bruker omtrent det samme, det er vel middagene som tar mest tid. Jeg er riktignok alenemor da, til et barn i barnehage. Anonymous poster hash: 76838...5f5
Gjest chisandra Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 2 timer høres ganske greit ut det når det er inklusive middagslaging?
fjellogvidde Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Middagslaging + ca en time til pr dag. Pluss litt større vask en gang i måneden eller så. Da holder hele familien på et par timer på formiddagen en helgedag, så vi får tatt ting vi ikke rekker over i hverdagen (sengetøy, vasking under sofaen, støvtørking osv)
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Jeg synes 2 timer er for mye når jeg har såpass store barn som fint kan hjelpe til,det er derfor jeg bruker stoppeklokke for å synliggjøre for dem hvor lang tid jeg bruker- og sette opp en plan på fordeling av oppgavene. De er ganske sportslige aktive også så hver kveld går til kjøring til og fra trening og etterpå lekser, i helger er det ofte dugnader og kamper. Mulig jeg har blitt for gammel og trøtt til og gjøre alt og jeg ønsker en bedre fordeling - jeg er drittlei.. TSAnonymous poster hash: 80fcf...594 1
asterix Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Jeg gjør generelt svært lite vanlig husarbeid. Det er fordelt på ungene. Jeg jobber mye og holder også på med oppussing så jeg har nok å gjøre uten å skulle ta det daglige husarbeidet også.
Tvist Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 Jeg synes 2 timer er for mye når jeg har såpass store barn som fint kan hjelpe til,det er derfor jeg bruker stoppeklokke for å synliggjøre for dem hvor lang tid jeg bruker- og sette opp en plan på fordeling av oppgavene. De er ganske sportslige aktive også så hver kveld går til kjøring til og fra trening og etterpå lekser, i helger er det ofte dugnader og kamper. Mulig jeg har blitt for gammel og trøtt til og gjøre alt og jeg ønsker en bedre fordeling - jeg er drittlei.. TSAnonymous poster hash: 80fcf...594 Du kan godt forvente noe av barna, de kan snart flytte for seg selv, det er bra for dem å være forberedte på det. Må du kjøre dem til trening? Kan de ikke sykle eller ta bussen?
Gjest Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Bruker aldri å rydde/vaske i bolker, så aner ikke hvor lang tid jeg bruker Jeg gjør litt hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Jeg gjør generelt svært lite vanlig husarbeid. Det er fordelt på ungene. Jeg jobber mye og holder også på med oppussing så jeg har nok å gjøre uten å skulle ta det daglige husarbeidet også. Hvordan er arbeidet fordelt på ungene? Hvor gamle var de da du begynte med dette? Anonymous poster hash: d7788...1d7
asterix Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Hvordan er arbeidet fordelt på ungene? Hvor gamle var de da du begynte med dette? Anonymous poster hash: d7788...1d7 De har alltid bidratt med det de har kunnet. Oppgavene er fordelt slik at de bytter på å gjøre ting og gjør ting ut fra alder. Vanskeligere oppgaver etter hvert som de blir eldre.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #15 Skrevet 8. september 2015 Jeg gjør generelt svært lite vanlig husarbeid. Det er fordelt på ungene. Jeg jobber mye og holder også på med oppussing så jeg har nok å gjøre uten å skulle ta det daglige husarbeidet også. Sånn har det vært hos oss også. Ungene (fem stk) har hatt oppgaver siden de var små og har etter hvert hatt fullt ansvar for egne rom og egne klær. Rydding av oppvask en uke hver. Jeg har stort sett hatt ansvaret for maten. Vi har hatt vaskehjelp en gang i uka. Ellers har vi ikke vært noe særlig plaget med rot i fellesrommene, bortsett fra da de var små og dro med seg leker over alt (noe de fikk lov til). Hvis noen slengte fra seg noe på gulvet et sted eller ikke ryddet opp etter seg fikk de beskjed med en gang. Anonymous poster hash: 8cf25...c47 Anonymous poster hash: 8cf25...c47
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #16 Skrevet 8. september 2015 Sånn har det vært hos oss også. Ungene (fem stk) har hatt oppgaver siden de var små og har etter hvert hatt fullt ansvar for egne rom og egne klær. Rydding av oppvask en uke hver. Jeg har stort sett hatt ansvaret for maten. Vi har hatt vaskehjelp en gang i uka. Ellers har vi ikke vært noe særlig plaget med rot i fellesrommene, bortsett fra da de var små og dro med seg leker over alt (noe de fikk lov til). Hvis noen slengte fra seg noe på gulvet et sted eller ikke ryddet opp etter seg fikk de beskjed med en gang. Anonymous poster hash: 8cf25...c47 Anonymous poster hash: 8cf25...c47 Belønnes det med ukepenger eller tas det som en selvfølge at de hjelper til, og det blir godtatt av ungene selv?Anonymous poster hash: d7788...1d7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #17 Skrevet 8. september 2015 Belønnes det med ukepenger eller tas det som en selvfølge at de hjelper til, og det blir godtatt av ungene selv?Anonymous poster hash: d7788...1d7 De er vant til det fra de er små. Hvis de ikke vasker klærne sine eller legger dem på vaskerommet har de ikke noe å ha på seg, og ser rommet bombet ut finner de ikke det de leter etter og det blir ukoselig å ha med noen hjem. Det er bare sånn det er. Vi har ikke gjort pliktene for dem så det har ikke vært noe snakk om godta eller ikke godta. De har fått ukepenger, ja, men jeg tror ikke de har sett på det som belønning for at de gjør det de skal hjemme. Anonymous poster hash: 8cf25...c47
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #18 Skrevet 8. september 2015 Jeg bruker ikke to timer hver dag, men f.eks i går når jeg kjørte vaskemaskina 5-6 ganger (+ tørketrommel og henge opp klær) så går det jo litt tid bare på det (man bruker vel her mest passiv tid på å følge med at maskina blir ferdig slik at man kan kjøre en ny (vi skal reise bort og jeg vil derfor ta unna) ) Her må ungene på 12 og 14 hjelpe til. De som ikke hjelper til med middagen må hjelpe til å rydde etter middagen. Skitne klær? Ungene må sortere skittentøyet selv og legge det på vaskerommet. For guttungen som ikke hadde skiftet truse på en uke måtte han faktisk vaske trusa si selv i dag, for hånd! Han var ikke særlig happy over dette men jeg håper han lærte noe av det. Jeg hadde allerede vasket alle klærne og denne ville da blitt liggende i to uker og lukte på vaskerommet.... Du har nok sydd noen veldig store puter under armene på ungene dine, så her er det nok på tide med et familiemøte hvor du forteller hva du synes og hva du forventer, og gjerne spørre de hva de selv mener de skal greie når de er blitt så store. De skal tross alt snart flytte for seg selv! Anonymous poster hash: fb82b...268
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #19 Skrevet 8. september 2015 Jeg synes ihvertfall at det blir veldig feil overfor familien og gå å rydde etter dem og ikke kreve noe fra dem for så å eksplodere i frustrasjon etter 15 år fordi de ikke gjør noe. Gi dem da ihvertfall helt konkrete oppgaver som får konsekvenser hvis de ikke blir gjort, f eks vaske egne klær og skifte på sengen sin. Og hvis de får ansvar for å rydde oppvask så blir ikke middagen laget hvis det er rotete på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 8cf25...c47 1
Gjest Runforit Skrevet 8. september 2015 #20 Skrevet 8. september 2015 Vi er flinke til å rydde etter oss hele tiden slik at det blir lite rot. Vasker kåken en gang i uka sammen og resten av uka går det noen maskiner med klær og smårydding, men lite siden vi som sagt tar det meste fortløpende så det ikke hoper seg opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå