AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Hei! Har ei tispe på snart 1 år og har begynt å trene innkalling. Vi trener med langline nå og det går kjempe fint når det er kun jeg og hunden. Men når det kommer noe som distraherer henne (hund, fugl, folk osv) hører hun ikke på meg og løper. Jeg har lest om mange teknikker på nett, men der er jo så mye forskjellig! Hvilke metode funket for dere? Anonymous poster hash: 623d9...f76
Tabris Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Jo tidligere du begynner med å trene innkalling, jo bedre grunnlag får du. Det ville hjulpet deg om du hadde begynt tidligere, men det hjelper deg uansett ikke nå. Jeg ville startet med å få en skikkelig god og kjapp innkalling uten forstyrrelser først. Bruk et bestemt ord (helst ikke hundens navn). I det hunden snur og kommer mot deg, LØP motsatt vei til hunden tar deg igjen i gallopp. Det beste er om du da kan leke med hunden med dens favorittleke. Hvis den ikke er leken, bruk supergode godbiter (rent kjøtt, kjøttdeig, pålegg, pølse osv). Kast dem i lufta, løp og "ert" hunden litt med godbitene, gjør mye ut av deg selv og belønningen. Slipp også hunden fri igjen de aller fleste gangene du har kallet inn og belønnet. Hunden lærer fort hvis innkalling betyr "nå må jeg i bånd". Når du har en supergod innkalling med lite forstyrrelser, så allièr deg med noen som kan være forstyrrelse. Få en person til å stå så nær at hunden ser ham/henne, men så langt borte at du er en større fristelse. Kall inn - og belønn igjen SUPERMYE når hunden kommer. La vedkommende komme gradvis nærmere. Velger hunden å løpe til personen i stedet så tråkk på langlina og ha avtalt med vedkommende at han snur ryggen til og gir null oppmerksomhet til hunden. Ved neste forsøk, få personen til å stå litt lenger fra. Samme kan du gjøre med hund, få noen til å holde en hund på samme type avstand og få den gradvis nærmere. Med fugler og annet vilt som er vanskeligere å kontrollere, har jeg lest om følgende teknikk: Fest et stykke pels/fjær/vinge fra dyret som er en stor forstyrrelse til en tau, og ha medhjelper klar med fristelsen samt en bøtte. Sørg for at hunden er klar over fristelsen. Kall inn hunden mens medhjelper drar fristelsen langs bakken som om den var et "bytte". Hvis hunden løper mot fristelsen, få medhjelper til å kjapt sette bøtta over pelsen/vingen slik at hunden ikke får tak i den. La hunden krafse, pipe og hva som helst uten noen reaksjon. Ser hunden på deg, kall inn igjen. Hvis hunden da kommer til deg, fri den så umiddelbart ut til medhjelper og la hunden få pelsen/vingen som belønning. Hunden lærer da at eneste måte den kan få tak i den store fristelsen på er å løpe til deg først. Hvor lenge denne metoden vil funke er jeg usikker på. For det første kan det godt være hunden ser forskjell på noe dødt festet på en line og et levende bytte i skogen. For det andre så vil du jo ikke kunne belønne med selve fristelsen i skogen, så jeg ser for meg dette vil ha begrenset varighet. Men kan kanskje funke som en nødløsning èn gang. Men hvis hunden reagerer på fugler så kan du jo trene kindereggmetoden på fugler generelt, både de du treffer på tur samt f.eks litt mer planlagt med ender. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå