Gå til innhold

Hun vil at han skal søke permisjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis mannen var på HV øvelse når dette hendte er det ikke alltid like lett å komme fra. Videre opphører hans forhold til øvelsen. Da skal han normalt tilbake til arbeidet. For å kunne være hjemme med sykt barn selv om det ikke er barnet som er syk her må det være avtale på forhånd at far har 10 dg.og mor 10 dg.når barnet har bosted mor. Dette registret hos NAV¨. I denne saken vet vi nå ikke om det er sikkert at far ble underrettet. Har noen kontaktet ledelsen for øvelsen noe som har vært naturlig for å kunne dokumentere det hele har alt vært lettere i forhold til en rask avgjørelse.

Det kan nå være slik at det har holdt at far hadde barnet og leverer og henter i barnehage avhengig av jobb.

Permisjon uten lønn går det bra?

Strengt tatt så om far forholder seg til samværsavtalen er vel alt innenfor.

Ut fra det jeg vet så har ikke far noen spesielle rettigheter vedrørende permisjon fra arbeidet  om ikke arbeidsgiver har en egen ordning.

Når barnet er hos mor er det mors oppgave å skaffe barnevakt når hun trenger det. Og vice versa. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor far her skal søke om perm. Han hadde for øvrig garantert ikke fått det, siden dette skjedde utenom når barnet skulle vært hos han.

Anonymous poster hash: fb1f6...90c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barnet er hos mor er det mors oppgave å skaffe barnevakt når hun trenger det. Og vice versa. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor far her skal søke om perm. Han hadde for øvrig garantert ikke fått det, siden dette skjedde utenom når barnet skulle vært hos han.

Nei, reglene for utsettelse i HV var jo klare på at utsettelse kunne søkes om også for midlertidige omsorgsoppgaver når hovedomsorggiver er rammet av sykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, reglene for utsettelse i HV var jo klare på at utsettelse kunne søkes om også for midlertidige omsorgsoppgaver når hovedomsorggiver er rammet av sykdom.

Når ingen andre kan ta oppgaven, ja. Inkludert lønnet barnepass. Så nei, han hadde aldri fått det så lenge besteforeldre og tante bor så nær at de kan ta barnet de få dagene mor er sengeliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er vel et HV ikk ble varslet slik at det kunne taes en rask beslutning pm det skulle gis permisjon fra øvelsen. Regner med at far dimmiteres fra øvelsen. Når øvelsen er over hører far til arbeidsgiver. Det er langt verre å gå permisjon med lønn fra privat arbeidsgiver enn fra forsvaret. Jeg har skrevet litt om dette i et tidligere innlegg i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har nok rett på sykt barn/syk barnepasser også i forsvarets tjeneste. Arbeidsmiljøloven gjelder også der.

Når det er sagt, så HAR far skaffet barnet omsorg fra nære omsorgspersoner så mor får ro under sykdommen. Og det må være godt nok. Det hender jo vanlige ansatte velger å ikke ta sykt-barn-dag men kaller inn besteforeldre...

Jeg tror mor er snurt og føler seg oversett av far. De har jo et trøblete forhold. Far burde ha ringt mor, vært vennlig, hørt hvordan det går, og trygget henne på at han fikser barnepass så hun får hvile. Da hadde han kanskje sluppet illsint eks. "Hell hath no fury like a woman scorned".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er vel et HV ikk ble varslet slik at det kunne taes en rask beslutning pm det skulle gis permisjon fra øvelsen. Regner med at far dimmiteres fra øvelsen. Når øvelsen er over hører far til arbeidsgiver. Det er langt verre å gå permisjon med lønn fra privat arbeidsgiver enn fra forsvaret. Jeg har skrevet litt om dette i et tidligere innlegg i tråden

Hva? Privat arbeidsgiver er det da bare å sende en sms eller epost og varsle at man blir hjemme pga syk barnepasser.

Man trenger ikke søke omsorgsperm når man allerede har en ordning som dekker 10 dager. Kun hvis lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva? Privat arbeidsgiver er det da bare å sende en sms eller epost og varsle at man blir hjemme pga syk barnepasser.

Man trenger ikke søke omsorgsperm når man allerede har en ordning som dekker 10 dager. Kun hvis lengre.

Det er kun den som har bosted barn som kan være hjemme med sykt barn. 20 dg. Skal samvær forelder være hjemme med sykt barn må det være avtalt med NAV og registrert der. Altså 10 dg.overført far. Sykt barn eller egenmelding gjelder ikke ved syk barnepasser. Ved Militær øvelse gleder ikke ikke sivile regler. Må søke særskilt

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg i at ansvaret for å ha barnepass ligger hos som skal være hos barnet. Jeg har ikke påstått noe annet Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom faren kun er samværsforelder, har han ikke krav på "sykt barn eller syk barnepasser"-dager.

For øvrig regner jeg med at 4-åringen er i barnehage, og da er det ingen grunn til å skulle ha fri fra jobb bare fordi mor er syk. Dersom det er lang reiseveg mellom barn og bostedsforelder, og barnet har annen nær slekt der det bor, er det naturlig at denne familien tar seg av barnet de få ettermiddagene og nettene mor ikke kan ta seg av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...