AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Del Skrevet 7. september 2015 Hei. Min bror har ett barn, men er ikke lenger sammen med barnemoren. Han er nå på Heimevernsøvelse, dro forrige mandag og kommer tilbake om to dager. Forrige mandag kveld, ble hans eks operert for blindtarmbetennelse, og hun trenger da naturlig nok hjelp med barnet i etterkant. Både hennes foreldre, våre foreldre og jeg har stilt opp som barnevakt, og hjelper gjerne til frem til min bror er hjemme igjen, og kan ta barnet. Hans eks er nå rasende på ham, og mener at han burde søkt om permisjon fra HV for å komme hjem å ta barnet. Han er langt uti skauen, dårlig mobildekning, og langt borte fra leiren, noe som gjør det vanskelig å få snakket med overordnede som tar slike bestemmelser. Samtidig har vi jo alle tilbydd oss å hjelpe, men det er ikke godt nok. Er det noen som vet om han i det hele tatt har rett til permisjon (med eller uten lønn) for å ha barnet når ekssamboer er syk? Jeg vet at de kan være veldig strenge i HV, og at det ikke er så enkelt å bare "komme hjem", som hun krever. Fins det en konkret lov som sier hva som er gyldig grunn for permisjon fra HV? Anonymous poster hash: b081e...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 7. september 2015 #2 Del Skrevet 7. september 2015 Hvor gammelt er barnet? Jeg er litt enig, synes han kunne søkt om permisjon ja, får han nei så har han i alle fall prøvd. Men er litt avhengig hvor gammelt barnet er, hvis det er eks. en 2-åring synes jeg det er mer viktig enn om det er en 12-åring. Å skylde på dårlig mobildekning er bare en måte å si at man ikke ønsker å få fri. Greit nok hvis han ikke fikk lov, men når han ikke på 7 dager har klart å spørre en gang skjønner jeg at mor er frustrert, særlig hvis barnet er ungt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Del Skrevet 7. september 2015 Selvfølgelig kan han få perm for å ta vare på sitt eget barn. Veldig sløvt at han ikke gjorde det med en gang.Anonymous poster hash: 49e60...380 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Del Skrevet 7. september 2015 Barnet er fire år gammel. Det er kanskje gyldig grunn, men har hørt flere som sier at det er veldig strengt, fedre som ikke har fått fritak ved barnefødsler (rett etter fødsel), sykdom osv. Derfor jeg spør, og lurer på om det står noe i loven om hva man kan få permisjon for? ☺️ Jeg vet at de er ute på oppdrag, og at han har vært uten telefon en stund, så det er ingen unnskyldning for å "slippe unna" barnet.. Familien har også stilt opp med glede, barnet lider ingen nød. Anonymous poster hash: b081e...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 7. september 2015 #5 Del Skrevet 7. september 2015 Skjønner ikke hvorfor dere skal begynne å finne ut om han har krav på permisjon? Han er jo ikke interessert i å ha permisjon, iom. han ikke har søkt på en uke. Jeg skjønner mor jeg, syns en 4-åring skal slippe å shippes mellom tante og besteforeldre når han har en far. Som jeg sa: dersom far hadde søkt men fått nei hadde det vært en helt annen sak, da hadde mor vært urimelig om hun var sint. Men når han ikke engang har prøvd hadde jeg tolket det som om han helst ville slippe unna å ha 4-åringen. Og det i seg selv hadde gjort meg forbanna, altså ikke nødvendigvis det at han ikke har mulighet, men at han ikke ønsker. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Del Skrevet 7. september 2015 Min samboer fikk ikke permisjon for at sønnen hans ble innlagt på sykehuset da han var i HV for noen år siden. Men her var mor tilstedeværende, så saken stilte seg annerledes. Man skulle ikke tro det men... Da jeg hadde termin på samme tid som HV-øvelsen var i fjor høst, fikk samboer fritak. Anonymous poster hash: f53e7...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante-Sofie Skrevet 7. september 2015 #7 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg er enig med moren. Med mindre barnet kjenner dere godt og kan være hos dere så mor være alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Del Skrevet 7. september 2015 Barnet hans er jo uten fungerende forelder pga forelder sykdom, selvfølgelig skulle han søkt permisjon. Regner med at "barnepassers sykdom" kan brukes.Anonymous poster hash: e3763...69a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #9 Del Skrevet 8. september 2015 Jeg hadde fått dårlig samvittighet om jeg måtte overlate ansvaret for ungen min til noen andre enn faren når det er snakk om en lengre periode. Trur det hadde blitt vanskeligere å slappe av. Anonymous poster hash: a9297...53b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #10 Del Skrevet 8. september 2015 Jeg aner ikke hva slags rettigheter han har. Men stakkars kvinne som er syk og må drive å organisere barnevakt hit og dit. Må skjønne far må komme og hente barnet sitt, så hun kan tenke kun på seg selv, bli frisk og ikke passe barn! Anonymous poster hash: a877f...edc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peter007 Skrevet 8. september 2015 #11 Del Skrevet 8. september 2015 (endret) Hei. Min bror har ett barn, men er ikke lenger sammen med barnemoren. Han er nå på Heimevernsøvelse, dro forrige mandag og kommer tilbake om to dager. Forrige mandag kveld, ble hans eks operert for blindtarmbetennelse, og hun trenger da naturlig nok hjelp med barnet i etterkant. Både hennes foreldre, våre foreldre og jeg har stilt opp som barnevakt, og hjelper gjerne til frem til min bror er hjemme igjen, og kan ta barnet. Hans eks er nå rasende på ham, og mener at han burde søkt om permisjon fra HV for å komme hjem å ta barnet. Han er langt uti skauen, dårlig mobildekning, og langt borte fra leiren, noe som gjør det vanskelig å få snakket med overordnede som tar slike bestemmelser. Samtidig har vi jo alle tilbydd oss å hjelpe, men det er ikke godt nok. Er det noen som vet om han i det hele tatt har rett til permisjon (med eller uten lønn) for å ha barnet når ekssamboer er syk? Jeg vet at de kan være veldig strenge i HV, og at det ikke er så enkelt å bare "komme hjem", som hun krever. Fins det en konkret lov som sier hva som er gyldig grunn for permisjon fra HV?Anonymous poster hash: b081e...783 Hvis mannen var på HV øvelse når dette hendte er det ikke alltid like lett å komme fra. Videre opphører hans forhold til øvelsen. Da skal han normalt tilbake til arbeidet. For å kunne være hjemme med sykt barn selv om det ikke er barnet som er syk her må det være avtale på forhånd at far har 10 dg.og mor 10 dg.når barnet har bosted mor. Dette registret hos NAV¨. I denne saken vet vi nå ikke om det er sikkert at far ble underrettet. Har noen kontaktet ledelsen for øvelsen noe som har vært naturlig for å kunne dokumentere det hele har alt vært lettere i forhold til en rask avgjørelse. Det kan nå være slik at det har holdt at far hadde barnet og leverer og henter i barnehage avhengig av jobb. Permisjon uten lønn går det bra? Strengt tatt så om far forholder seg til samværsavtalen er vel alt innenfor. Ut fra det jeg vet så har ikke far noen spesielle rettigheter vedrørende permisjon fra arbeidet om ikke arbeidsgiver har en egen ordning. Endret 8. september 2015 av Peter007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #12 Del Skrevet 8. september 2015 Problemet her er vel ikke først og fremst nå om HV ville gitt permisjon eller ikke, og hva lovverket sier om det, men at han ikke en gang har forsøkt. Det er moren (med god grunn) rasende over, og det er det han og kun han som må fikse. Det styrker jo hans sak hvis HV absolutt ikke ville gitt perm under sånne forhold, men det hjelper jo ikke at han ikke en gang vet det. Og det er for sent nå å finne ut av det, og dere bør ikke blande dere inn i akkurat den saken. Vannvittig at dere/han ikke fant ut av dette tirsdag morgen. Det er jo ikke HV eller mobildekningen hun er sint på, ei heller dere som har stilt opp, det er barnets far som ikke har gjort noe i sakens anledning. Anonymous poster hash: 30641...876 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #13 Del Skrevet 8. september 2015 Hun virker bitter. Anonymous poster hash: 03819...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 8. september 2015 #14 Del Skrevet 8. september 2015 Det er ekstremt lett å få permisjon fra HV, og Forsvaret generelt, og spesielt når det gjelder barn. Jeg syns han burde ha kommet hjem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 8. september 2015 #15 Del Skrevet 8. september 2015 Her står det veldig greit: https://forsvaret.no/hv/utsettelse .....det ikke kan skaffes en barnepasser som kan ivareta den vernepliktiges omsorgsansvar, jfr del III kap VII vedlegg A u-vedlegg 2 pkt 3B ( Særskilt økonomisk hjelp) Dette gjelder også dersom den VPL har midlertidig eneomsorg fordi den andre omsorgspersonen ikke kan passe barnet (til fylte 16 år) på grunn av egen arbeidssituasjon, studier eller sykdom. Det forutsettes imidlertid her tungtveiende begrunnelser. (Betegnelsen vernepliktig personell omfatter både befal, korporal/tilsvarende og menig personell, jfr Tff ugr 523, AI pkt 4) HV- personell har anledning til å søke om særskilt økonomisk hjelp i følge med ekstrautgifter til barnepass. Se pkt 2.5.2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #16 Del Skrevet 8. september 2015 Hun virker bitter.Anonymous poster hash: 03819...83a Fordi hun vil at far skal ta vare på barnet sitt? Jøss, da legger du lista ganske lavt for å kalle noen bitter.Anonymous poster hash: 49e60...380 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #17 Del Skrevet 8. september 2015 Hun virker bitter. Anonymous poster hash: 03819...83a Hvordan kom du frem til det? Anonymous poster hash: d6c76...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 8. september 2015 #18 Del Skrevet 8. september 2015 Etter en normal blindtarm er man vel ikke så veldig syk? Og her er det mange som stiller opp og hjelper til med barnet, regner med det kun er snakk om utenom barnehagetid. Forstår egentlig barnefar godt, å søke om utsettelse, etter at øvelsen er påbegynt, er ikke mye gøy. Han har tross alt organisert for å være borte fra jobb denne perioden. Så skal han ut av øvelse, for så å inn på oppsamling. Hadde vært noe helt annet, hvis det var snakk om alvorlig sykdom, evnt at barnet var sykt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #19 Del Skrevet 8. september 2015 Han var allerede dratt på øvelse da han fikk beskjed om at eksen var operert ja. Og om han har prøvd veldig hardt for å få permisjon eller ikke, vet jeg ikke, men vet at han prøvde å snakke med noen der (de var da allerede langt uti skauen på oppdrag), men at de ikke hadde autoritet til å gi fritak. Det er alt jeg vet om akkurat det. I følge samværsavtalen er det mor som har samvær i den aktuelle perioden, og de har hatt et veldig trøblete samarbeid, med både advokater og familievernkontor involvert. De er blitt anbefalt å følge avtalen konsekvent, da det oppstår en del konflikter ved endringer ol. Det er ikke mor som har "styret" for å finne barnevakt, det var far som spurte sine foreldre, og de sa gladelig ja til å hjelpe til. Første halvdel av uken var barnet hjemme med sin mor og hennes foreldre, som da tok alt arbeidet med barnet, mens siste del av uken har barnet vært hos de andre besteforeldrene.. Så jeg skjønner ikke problemet? Er det verre enn et barn som er på feks sommerferie/helgetur med sine besteforeldre? Altså på besøk. Barnet storkoser seg med alenetiden det får med besteforeldrene sine.. Og jeg har tatt barnet med på både kino og lekeland, og ikke en gang har barnet spurt etter foreldrene sine.Anonymous poster hash: b081e...783 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 8. september 2015 #20 Del Skrevet 8. september 2015 Hvis hun slapp å passe barnet og styre med barnepass, så ser jeg ikke problemet med at far er der han er. Regner med at barnet kjenner de godt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå