AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Dette er virkelig noe jeg ikke ønsker, men jeg har vært arbeidsledig i over et år og brukt opp alt av sparepenger, så nå ser jeg ingen løsning enn å søke sosial stønad. Har ikke tjent nok i fjor til å få dagpenger. Men jeg er redd NAV ikke vil gi meg noe da jeg bor i et kollektiv med to andre? Vi har en felles kontrakt hvor beløpet er 15000, hvor jeg da betaler 5000 selv. Har selvfølgelig kontoutskrift på dette. Er det noen som vet noe om dette? Hvis jeg ikke kvalifiserer må jeg vel ta opp et forbrukslån, og da kan jeg lukte Luksusfellen allerede. Søker selvfølgelig mange jobber, men ingen vil gi deltidsjobb eller urelevant jobb til en som har mastergrad. Anonymous poster hash: 817f9...e42
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Jeg fikk når jeg bodde i kollektiv, men fikk lavere sats enn om jeg hadde bodd alene.. Dra ned å snakk med de, kan være det er endret siden den gang... Anonymous poster hash: 2e8ae...029 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Ja. De du bor med har jo ingen forsørgerplikt ovenfor deg. Anonymous poster hash: 90f7a...b9e 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Jada. Anonymous poster hash: d28a8...c34
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Ok, håper det stemmer! Takk for svar. Man får jo ikke bostøtte med mindre man bor alene. Skal ned i morgen, og hvis de ber meg ta av BSU-kontoen får jeg prøve å ikke klikke i vinkel. Anonymous poster hash: 817f9...e42
lovedrug Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Du må ta av BSU kontoen din,har du annen tilgang på penger får du ikke en dritt. 3
Rosalie Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Du må ta av BSU kontoen din,har du annen tilgang på penger får du ikke en dritt. 4.18.2.21 Bankinnskudd, formue og kapitalinntekter NAV-kontoret kan legge til grunn at innestående midler i bank eller lignende finansinstitusjoner brukes til livsopphold. I samsvar med lovens formål om hjelp til selvhjelp og tjenestemottakers disponeringsrett over egne midler, gjelder ikke dette mindre beløp som vedkommende har satt av til betaling av kommende utgifter, enten disse er årlige eller terminvise, som innboforsikring, TV-lisens eller medlemsavgift for fritidsaktivitet, eller til noe bestemt, som hårklipp, sommerklær eller bursdagsfeiring. Det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, hvis det vil være urimelig i forhold til tjenestemottakers økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes. Når det gjelder boligsparing for ungdom, bør også hensynet til tjenestemottakers fremtidige bosituasjon og mulighet for etablering på boligmarkedet vektlegges. Det kan tilsvarende være urimelig å kreve at en allerede inngått spareavtale knyttet til livsforsikring og lignende realiseres.https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.410516.cms
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Du må ta av BSU kontoen din,har du annen tilgang på penger får du ikke en dritt. Det vet jeg at regjeringen ikke anbefaler, og NAV skal ta hensyn til det. Så tenker det skal gå greit. Anonymous poster hash: 817f9...e42
Cowboy Lotte Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 (endret) Ok, håper det stemmer! Takk for svar. Man får jo ikke bostøtte med mindre man bor alene. Skal ned i morgen, og hvis de ber meg ta av BSU-kontoen får jeg prøve å ikke klikke i vinkel. Anonymous poster hash: 817f9...e42 Du må nok belage deg på å bruke opp de midlene du har inkl. BSU før du kan nyte fellesskapets penger... Jeg vil mye heller anbefale å prøve hardere med å få jobb, da får du mye mer penger og kan skaffe boliglån og beholde BSU. Når du bor i kollektiv så kan du har rett på sosialhjelp, men du må si at du bor i kollektiv slik at de justerer riktig sats, hvis du ikke forteller riktige opplysninger så er det straffbart og du må betale tilbake alt... Endret 7. september 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Dette er virkelig noe jeg ikke ønsker, men jeg har vært arbeidsledig i over et år og brukt opp alt av sparepenger, så nå ser jeg ingen løsning enn å søke sosial stønad. Har ikke tjent nok i fjor til å få dagpenger. Men jeg er redd NAV ikke vil gi meg noe da jeg bor i et kollektiv med to andre? Vi har en felles kontrakt hvor beløpet er 15000, hvor jeg da betaler 5000 selv. Har selvfølgelig kontoutskrift på dette. Er det noen som vet noe om dette? Hvis jeg ikke kvalifiserer må jeg vel ta opp et forbrukslån, og da kan jeg lukte Luksusfellen allerede. Søker selvfølgelig mange jobber, men ingen vil gi deltidsjobb eller urelevant jobb til en som har mastergrad.Anonymous poster hash: 817f9...e42 Få deg ekstravakter i helsevesenet. Det mangler alltid folk og der bryr de seg døyten om du er verdens høyest utdannede eller ikke har utdanning i det hele tatt, så lenge du vil jobbe. Siden du er arbeidsledig er du spesielt attraktiv siden du kan jobbe når som helst og på veldig kort varsel.Anonymous poster hash: 0a4ab...44c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 Så mye rart folk poster ... Man får dekket husleie + livsopphold. Nav Sosial krever utskrift av kontoen din tre måneder tilbake og det er ofte slik at man må bruke av BSU-en før man får støtte, men det hender man får slippe. Anonymous poster hash: d28a8...c34
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Du må nok belage deg på å bruke opp de midlene du har inkl. BSU før du kan nyte fellesskapets penger... Jeg vil mye heller anbefale å prøve hardere med å få jobb, da får du mye mer penger og kan skaffe boliglån og beholde BSU. Når du bor i kollektiv så kan du har rett på sosialhjelp, men du må si at du bor i kollektiv slik at de justerer riktig sats, hvis du ikke forteller riktige opplysninger så er det straffbart og du må betale tilbake alt... Jeg skal snakke med NAV, men som jeg har forstått det så ønsker ikke regjeringen at BSU blir rørt og har gått ut og sagt det. Tro meg, jeg har søkt i over et år nå og sitter hver dag og søker. Faller veldig mellom to stoler, mange jobber jeg ikke får fordi jeg har master og de ikke vil ha noen som forsvinner når de får noe mer aktuelt. Nå er jeg på det punktet at jeg snart ikke har råd til mat, det er derfor jeg innser jeg må søke om sosial stønad, enda den sitter langt inne. Få deg ekstravakter i helsevesenet. Det mangler alltid folk og der bryr de seg døyten om du er verdens høyest utdannede eller ikke har utdanning i det hele tatt, så lenge du vil jobbe. Siden du er arbeidsledig er du spesielt attraktiv siden du kan jobbe når som helst og på veldig kort varsel.Anonymous poster hash: 0a4ab...44c Jeg skal prøve dette! Til nå har jeg fått litt annet jobb på tilkalling, men det blir bare noen få tusenlapper i måneden. Så mye rart folk poster ... Man får dekket husleie + livsopphold. Nav Sosial krever utskrift av kontoen din tre måneder tilbake og det er ofte slik at man må bruke av BSU-en før man får støtte, men det hender man får slippe. Anonymous poster hash: d28a8...c34 Vet noen om de mener at jeg skal printe ut alle transaksjonene jeg har 3 måneder tilbake på alle kontoer? Blir ikke noe problem, jeg har knapt kjøpt noe annet enn mat og betalt regninger, vil bare gjøre det riktig. Anonymous poster hash: 817f9...e42
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 De i kollektivet har ingen forsørgerplikt ovenfor deg, og Nav har heller ikke krav på innsyn i deres økonomi. Du kan få et lavere livsopphold pga dere deler daglige utgifter, men her i Oslo ville du fått ca 4.600 pr måned, pluss husleie dekket. Ta med kopi av kontrakten og kontoutskrift for de siste 3 måneder, så er dette en enkel sak. Anonymous poster hash: 730ce...749
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Har du søkt barnehage? De trenger ofte hjelp, og jeg VET de har behov i disse dager. Anonymous poster hash: 4f73c...263 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå