Gå til innhold

må flytte! hva dekker nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må flytte nå det er en nødvendighet og har gått på en kneik og er ikke i jobb for tiden og har lite penger.

Hvor mye ev.hjelper nav med?

Anonymous poster hash: 39f4a...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spør du egentlig om her?

Hvis det gjelder å skaffe ny bolig hjelper de vel ikke til med mindre du har krav på trygdebolig.

Snakker du om penger fordi du ikke har arbeid, så kommer det an på hvor mye du hadde i inntekt fra før, hvor mye du har arbeidet. 

Anonymous poster hash: 4a075...71c
  • Liker 2
Skrevet

Du kan be Nav Sosial om tilskudd til flytting. Bare å dra ned på Nav og sette i gang prosessen.

Det vanligste er at man henter inn anbud fra to flyttebyråer.

Anonymous poster hash: 79de4...2d8
Skrevet

Det er da ikke bare å troppe opp på nav og si at du trenger hjelp til flytting, det får da være måte på.

Anonymous poster hash: bf044...d6f
  • Liker 5
Skrevet

NAV hjelper ikke til med flyttekxostnader, med mindre det er til annet sted i landet og strengt nødvendig for å komme seg i jobb (altså jobben man får ligger helt i nord, msn bor i sør).

Dersom du går på sosialen, så er stønad til livsopphold også ment til å dekke flytteutgifter. De trenger jo ikke å bli høye så lenge man ikke leier flyttebyrå. Må du leie bil, kan du leie på Rent a Wreck til småpenger.

Anonymous poster hash: 47e60...678

Skrevet

Poenget blir nok: Hvorfor må du flytte?

Anonymous poster hash: 65938...891

Skrevet

Poenget blir nok: Hvorfor må du flytte?

Anonymous poster hash: 65938...891 [/q

Det passer ikke for huseier å leie ut lenger.

Jeg går på dagpenger og har ikke noe oppsparte middeler så depositum er umulig.

Ingen private å låne av heller så jeg får flyttet tingen men resten sliter jeg med.

Skrevet

Det er da ikke bare å troppe opp på nav og si at du trenger hjelp til flytting, det får da være måte på.

Anonymous poster hash: bf044...d6f

Jeg naver ikke for jeg ikke gidder jobbe. Du så "nav "i overskriften og måtte bare?

• Liker 3
Skrevet

NAV kan hjelpe deg med depositumsgaranti. Men omtrent ikke en utleier i verden går med på det, for den er knapt verdt papiret den er skrevet på.

Det er faktisk meningen du skal klare deg greit på dagpenger. Inkludert å sette av til buffersparing, slik at du klarer slike småutgifter.

PS: Har du ikke depositum der du bor nå?

PPS: Utleiemegleren leier ut uten depositum. Men til gjengjeld er leilighetene dyrere i måneden gjennom dem.

• Liker 3
Skrevet

ame="AnonymBruker" post="17009483" timestamp="1441639023"]

NAV kan hjelpe deg med depositumsgaranti. Men omtrent ikke en utleier i verden går med på det, for den er knapt verdt papiret den er skrevet på.

Det er faktisk meningen du skal klare deg greit på dagpenger. Inkludert å sette av til buffersparing, slik at du klarer slike småutgifter.

PS: Har du ikke depositum der du bor nå?

PPS: Utleiemegleren leier ut uten depositum. Men til gjengjeld er leilighetene dyrere i måneden gjennom dem.

Har ikke gått på dagpenger så lenge så alt jeg har spart er 8000 kr.

Får ikke depositumet tilb for det er x'en sitt :-/

Ingen vil ha garanti fra nav...

Skrevet

Har ikke gått på dagpenger så lenge så alt jeg har spart er 8000 kr.

Får ikke depositumet tilb for det er x'en sitt :-/

Ingen vil ha garanti fra nav... Anonymous poster hash: 39f4a...b40

Nei, da får du krasje hos foreldrene dine noen måneder, da, frem til du har spart opp depositum. Og du vet at man kan spare når man har lønn også, ja, ikke bare når man er på dagpenger?

• Liker 3
Skrevet

Om jeg forstår deg riktig:

Du er akkurat nå uten jobb, men du har alle anledninger til å flytte på deg dersom jobben ligger et annet sted enn der du bor nå ?

Riktig ?

Legg bredsiden til og søk på jobber du mener du kan ha, samme hvor de befinner seg.

- fine folk er det nemlig alle steder.

Når (ikke 'hvis' eller 'dersom', men når) du får en jobb så kan du søke om støtte til selve flytteprosessen (flyttebyrå).

Snakk med NAV om hva de kan bistå med for å finne husrom, jeg er blank på det området.

• Liker 5
Skrevet

Nei, da får du krasje hos foreldrene dine noen måneder, da, frem til du har spart opp depositum. Og du vet at man kan spare når man har lønn også, ja, ikke bare når man er på dagpenger?

Har ikke familie eller noe særlig venner og siden x'en og jeg hadde felles penger tok han alt. Jeg eier bare en sovesofa omtrent. Så kan ikke selge noe og har felles gjeld med han så jeg får ikke lån. Jo klart man kan spare men jeg har én mnd på å være ute

Skrevet

Du kan få depositumgaranti fra NAV, men 99 % vil trekke seg når de ser det fordi kommunen er litt.. gjerrige med pengene sine :) og leier kan rasere leiligheten uten at utleier får en krone... Du faller vell litt mellom to stoler der... NAV gir ikke lån. Begynne å søke jobber i hele Norge og ta den første du får?

Anonymous poster hash: e2967...430

• Liker 2
Skrevet

Har ikke familie eller noe særlig venner og siden x'en og jeg hadde felles penger tok han alt. Jeg eier bare en sovesofa omtrent. Så kan ikke selge noe og har felles gjeld med han så jeg får ikke lån. Jo klart man kan spare men jeg har én mnd på å være ute

Da har du et problem, et stort problem. Hva med å flytte hjem til mor?

Anonymous poster hash: e2967...430

Skrevet

Har ikke familie eller noe særlig venner og siden x'en og jeg hadde felles penger tok han alt. Jeg eier bare en sovesofa omtrent. Så kan ikke selge noe og har felles gjeld med han så jeg får ikke lån. Jo klart man kan spare men jeg har én mnd på å være ute Anonymous poster hash: 39f4a...b40

Jaja, NAV kan hjelpe deg med rom på hospits, da. Så du slipper å sove ute. http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/olsen/En-natt-pa-hospitset-6611128.html

Skrevet

Da begynner det å bli vanskelig. Mener du at du ikke har familie i det hele tatt? Altså ingen mor, ingen far, ingen søsken osv?

Hvis du står helt på bar bakke, og ingen mulighet til å bo hos familie inntil du har sopet sammen til depositum, ikke får lån, ikke har penger til å flytte.

Da er du i en umulig situasjon, men hva med et krise senter, til du har klart å komme deg på beina og spart noen kroner.

Jeg var i en lignende situasjon etter skillsmisse, eide ikke nåla i veggen, ingen penger. Ikke en gang de jeg hadde krav på. Som gift ble jeg trukket i ytelsen jeg hadde, samt at jeg betalte skatt, så utbetalingen var langt under det jeg hadde krav på som enslig.

Det tok et par tre mnd før systemet hadde klart å registrere disse endringene, så jeg hadde håpet på litt hjelp fra NAV. Men fikk det ikke. Og ikke fikk jeg etterbetalt fra dagen jeg meldte i fra heller.

Jeg klarte å skaffe meg den billigste leiligheten som var å oppdrive, 5000 kr mnd i 2013 synes jeg var veldig billig. Men det synes NAV var dyrt og sa at de satt grensen på 4500 kr. 

Og sa jeg fikk komme tilbake når jeg hadde funnet noe billigere, og hvis jeg fremdeles hadde for lite penger igjen i mnd frem til systemet utbetalte riktig sum i mnd for enslige så skulle de se på det.

Vel, det var ikke noe billigere å oppdrive, og med et barn 50% av tiden hos meg kunne jeg ikke finne meg en rønne av en hybel, som var eneste alternativet til den summen der.

Uansett ønsker deg lykke til. 

Anonymous poster hash: 4a075...71c

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange hjelpsomme svar :-)

.....og flere underholdende.

Skrevet

Du sier ex'en tok fellespengene, og dere tok opp lån sammen som ikke er nedbetalt ?

Enkle mennesker med kjedelige liv som meg forstår ikke riktig alt..,

Ble noe kjøpt for de lånte pengene ?

Finnes noen papirer på at det som ble kjøpt også er ditt ?

Om ex'en tok de pengene du la inn i felleskassa, så kan en tørt og saklig informasjon om at han værsågod må hoste opp dine penger innen onsdag, for på onsdag anmelder du det som tyveri.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...