AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Jeg er singel og da blir det jo masse restemat til overs. Jeg er veldig flink til å ikke bruke mer enn jeg må for å lage maten, men enkelte retter må man jo liksom bruke hele pakka med kjøttdeig til. F.eks gryterett er noe jeg liker veldig godt, men det blir jo alltid masse mat igjen! Og jeg klarer virkelig ikke å spise det etter det er varmet opp igjen. Det smaker rart og vokser i munnen på meg, samt at jeg synes konsistensen er ekkel... Gjør dere noe spesielt for å varme opp/ta vare på maten, eller er det jeg som har noen merkelige sperrer? Og isåfall: hvordan bli kvitt de? Kunne jo hatt mat i flere dager og spart masse penger... Anonymous poster hash: c0536...599
Snurri Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Hmm, gryteretter pleier da være helt kurant å varme opp igjen. Er ikke noe glad i oppvarma pasta, for den blir så dvask, men masse mat er helt ok. Gjør vel ikke noe spesielt for å varme det opp nei. Hvis du ikke klare spise opp alt, hva med å fryse restene i passe porsjoner, så slipper du å ha det fire dager på rad i alle fall? Ellers, hvis det gjelder gryteretter fra pose, så er det fullt mulig å lage bare halve om gangen også. Og spare halve posen, samt fryse ned halve kjøttdeigen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Du kan da fint dele kjøttdeigen i to? Erstatt resten med bønner, penger spart og mye sunnere. Anonymous poster hash: eb269...7f7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Jeg pleier å tilføye litt friske grønnsaker så blir det straks bedre. Anonymous poster hash: ae766...dbc
Gjest Overrasket Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Jeg tipper du vil ha glede av å lage mer mat fra bunnen av. Det er jo mange klassiske retter (både norske og utenlandske) som faktisk smaker bedre etter 2. oppvarming. Så prøv deg litt frem selv på kjøkkenbenken!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Venn deg til at mat kan varmes opp igjen. Spaghetti og kjøtteig er kjempegodt frest på steikepanna, og det samme er ris og grønnsaker, tilsett litt skinke, etc. Men pass på at alt har vært oppbevart kaldt om natten. Anonymous poster hash: 71759...f39
Gjest imperio Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Sliter med det samme selv. Samme med lasagne. Så jeg orker rett og slett ikke å sitte igjen med dårlig samvittighet over å ha kastet så mye mat. Så jeg spiser alt for ofte mac'n cheese. De som sier "det er jo bare å fryse ned og varme opp". Det er ikke bare bare! Jeg takler ikke oppvarmet mat, jeg kaster opp av det. Har en mental sperre. Kjøttdeig bruker jeg å dele opp i to. Men i for eksempel lasagne så skal det jo en hel pakke i. Bruker slik boks lasagne, for det er den eneste jeg liker. Men lager jeg spagetti med kjøttdeig så tar jeg bare halve, og halve sausen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Hmm, gryteretter pleier da være helt kurant å varme opp igjen. Er ikke noe glad i oppvarma pasta, for den blir så dvask, men masse mat er helt ok. Gjør vel ikke noe spesielt for å varme det opp nei. Hvis du ikke klare spise opp alt, hva med å fryse restene i passe porsjoner, så slipper du å ha det fire dager på rad i alle fall? Ellers, hvis det gjelder gryteretter fra pose, så er det fullt mulig å lage bare halve om gangen også. Og spare halve posen, samt fryse ned halve kjøttdeigen. Problemet er jo at jeg ikke klarer å spise det etter det er varma opp igjen... Skulle så gjerne ha enten fryst ned eller spist flere dager på rad (gjør meg ingenting), men jeg klarer altså ikke... Men går det greit å bare bruke halve posen altså? Da skal jeg teste dette neste gang :D Takk for tips Anonymous poster hash: c0536...599
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Problemet er jo at jeg ikke klarer å spise det etter det er varma opp igjen... Skulle så gjerne ha enten fryst ned eller spist flere dager på rad (gjør meg ingenting), men jeg klarer altså ikke... Men går det greit å bare bruke halve posen altså? Da skal jeg teste dette neste gang :D Takk for tips Anonymous poster hash: c0536...599 Hvorfor lærer du deg ikke bare å lage mat? I tillegg til at posemat inneholder mye salt er det dyrt. Anonymous poster hash: eb269...7f7 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Jeg tipper du vil ha glede av å lage mer mat fra bunnen av. Det er jo mange klassiske retter (både norske og utenlandske) som faktisk smaker bedre etter 2. oppvarming. Så prøv deg litt frem selv på kjøkkenbenken! Har du tips til retter og hvor man kan finne oppskrifter? Anonymous poster hash: c0536...599
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Venn deg til at mat kan varmes opp igjen. Spaghetti og kjøtteig er kjempegodt frest på steikepanna, og det samme er ris og grønnsaker, tilsett litt skinke, etc. Men pass på at alt har vært oppbevart kaldt om natten.Anonymous poster hash: 71759...f39 Så du varmer det opp igjen i steikepanna, og ikke i f.eks kjele om vi bruker gryterett som eksempel? Er det for at det blir bedre da? Hva da med f.eks lasagne? Anonymous poster hash: c0536...599
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Du må bare øve, rett og slett, og snakke med deg selv mens du gjør det. Anonymous poster hash: ff624...8a4 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 Sliter med det samme selv. Samme med lasagne. Så jeg orker rett og slett ikke å sitte igjen med dårlig samvittighet over å ha kastet så mye mat. Så jeg spiser alt for ofte mac'n cheese. De som sier "det er jo bare å fryse ned og varme opp". Det er ikke bare bare! Jeg takler ikke oppvarmet mat, jeg kaster opp av det. Har en mental sperre. Kjøttdeig bruker jeg å dele opp i to. Men i for eksempel lasagne så skal det jo en hel pakke i. Bruker slik boks lasagne, for det er den eneste jeg liker. Men lager jeg spagetti med kjøttdeig så tar jeg bare halve, og halve sausen. Åh, så "godt" å lese. Jeg trodde jeg var den eneste, og får stadig høre hvor sær og fisefin jeg er... Men det er jo ikke noe jeg gjør frivillig, skulle så gjerne spist det... Men når man brekker seg når maten er i munnen og kaster opp hvis man i det hele tatt klarer å svelge, så er det ikke for å skape seg... Det er reaksjoner som kommer, og som jeg gjerne vil overvinne... Anonymous poster hash: c0536...599
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Så du varmer det opp igjen i steikepanna, og ikke i f.eks kjele om vi bruker gryterett som eksempel? Er det for at det blir bedre da? Hva da med f.eks lasagne? Anonymous poster hash: c0536...599 Lasagne tar jeg ekstra ost på og har i steikeovne, men både pasta, ris og nudler er veldig godt steikt, og blir ikke vassent. Gryterett tar jeg også på steikepanna. Bruk god varme. Litt parmesan på toppen, en salat og en hvitløksbaguett.. Er så godt atte! Anonymous poster hash: 71759...f39
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Jeg bor alene og jeg lager rett og slett en porsjon til meg selv hver gang jeg lager middag. Lager jeg taco tar jeg f.eks. 100 gram karbonadedeig (fryser ned resten), løk, bønner, chili osv. som er passelig til meg. Laks kommer som regel i enkelt skiver, med svinekoteletter åpner jeg pakken og legger hver separat i fryseren. Grillet kylling deler jeg og i fire. Jeg lager også mat ofte nok til at jeg vet hvor mye grønnsaker jeg vil ha til ett måltid. Så jeg har ingen problemer med å spise restemat, men det blir nesten aldri noe da jeg lager en porsjon til meg selv. Det er jo enkelt å beregne til en, i motsetning til å forutse hva andre spiser... Om ikke annet ser jeg på antall kalorier, protein, karbo osv. i det jeg lager så jeg vet hvor mye jeg BURDE spise. Og om jeg fortsatt er småsulten etter middag er det jo ingen ulykke med en liten dessert el.l. Anonymous poster hash: 73c7f...ba9 1
Gjest Overrasket Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 (endret) Har du tips til retter og hvor man kan finne oppskrifter? Anonymous poster hash: c0536...599 Det var et godt spørsmål som jeg skulle hatt et universelt svar på. Alle rettene jeg kan har jeg bare lært meg til over flere år, så jeg har mine egne nedknotede notater. Dersom du liker indisk er denne boken uvurderlig: http://www.amazon.co.uk/Spice-At-Home-Vivek-Singh/dp/1472910907 Av norsk mat liker jeg denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1594003 Så finnes det jo andre europeiske klassikere som man kan forsøke seg med i det uendelige. Ungarsk goulash eller paprikash, fransk boeuf bourguignon og italiensk lasagne er alle retter som helt fint kan varmes opp. Nå spiser jeg ikke så mye kjøtt lengre, men disse rettene er gjengangere de få gangene jeg lager noe med kjøtt. Når jeg skal forsøke noe nytt googler jeg ofte etter flere oppskrifter, sammenligner de, og prøver å slå de sammen til en oppskrift. Det fungerer best for meg. Endret 7. september 2015 av Overrasket
Maleficenta Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 Jeg er singel og da blir det jo masse restemat til overs. Jeg er veldig flink til å ikke bruke mer enn jeg må for å lage maten, men enkelte retter må man jo liksom bruke hele pakka med kjøttdeig til. F.eks gryterett er noe jeg liker veldig godt, men det blir jo alltid masse mat igjen! Og jeg klarer virkelig ikke å spise det etter det er varmet opp igjen. Det smaker rart og vokser i munnen på meg, samt at jeg synes konsistensen er ekkel... Gjør dere noe spesielt for å varme opp/ta vare på maten, eller er det jeg som har noen merkelige sperrer? Og isåfall: hvordan bli kvitt de? Kunne jo hatt mat i flere dager og spart masse penger...Anonymous poster hash: c0536...599 Fryser du ned? Jeg syns restene smaker bedre da enn når de har stått i kjøleskap. Og så k Pleier jeg å varme det opp i ovnen eller i en kasserolle om det er gryterett da, heller enn i mikroen. Føler og det blir ikke det samme å varme det i mikroen
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Fryser du ned? Jeg syns restene smaker bedre da enn når de har stått i kjøleskap. Og så k Pleier jeg å varme det opp i ovnen eller i en kasserolle om det er gryterett da, heller enn i mikroen. Føler og det blir ikke det samme å varme det i mikroen Nei har ikke giddi å tatt meg bryet med å fryse ned enda fordi jeg ikke engang klarer å spise det etter en natt i kjøleskap, da må det jo være enda verre etter å ha vært fryst har jeg tenkt Men da skal jeg prøve neste gang å fryse rett ned istedenfor å la det stå i kjøleskapet, og se om det blir lettere å spise det Anonymous poster hash: c0536...599
Tabris Skrevet 7. september 2015 #19 Skrevet 7. september 2015 (endret) Stek opp en hel kjøttdeig, og lag en standard saus som passer til både pasta, pizza, gryterett og lasagne (tomatsaus med krydder). Så fryser du denne i porsjonspakninger. Dermed har du til flere middager. Endret 7. september 2015 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 Etter du tar gryta ut av kjøleskapet så må du røre om litt, da varmer du opp og halveis inn så rører du om igjen. Da er det bare å legge til litt krydder så skal det smake greit. PS, du kan spare masse ved å lage store retter du kan spise fra utover uken.Anonymous poster hash: 23807...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå